"Культуролог Наталія МУСІЄНКО: «Ми показуємо українське сьогодення»"

31 грудня 2015

«Правдиві свідчення: від Революції гідності до сьогодення» — з такою назвою мандрівна виставка робіт українських митців знайомить людство із нинішньою Україною. На початку цього місяця експозиція зупинилася в Національному музеї історії, де автор ідеї Наталія Мусієнко представила ще і свою книжку «Мистецтво Майдану».

Культуролог Наталія МУСІЄНКО.— Пані Наталю, чому сучасну Україну світові відкриваєте саме крізь призму Майдану?

— Досвід Майдану 2013—2014 років, усвідомлення контрастів між життям і смертю, свободою й рабством стають феноменами, яким важко дати вичерпне раціонально-логічне визначення. Мистецтво, яке існувало до, під час та після подій революції, передає передчуття й настрої великих змін, спонукає відчути подих Майдану, як відчували його люди, що відкинули страх заради спільної мети. Художник може передбачати — на жаль, бо передбачення в цих роботах трагічні. Митці, які зображували події Майдану, побачили фрагменти сьогодення. Тому й виставка називається «…від Революції гідності до сьогодення».

— Роботи яких митців представлено?

— Їх багато, тому назву кілька прізвищ. Юлія Бєляєва, Гліб Вишеславський, Антон Гаук, Олена Голуб, Мар’яна Гончаренко, Андрій Єрмоленко, Оксана Чепелик.

— Чи диктував формат мандрівної виставки свої умови?

— Концепція експозиції — доносити все «шершавим языком плаката». Тобто половина робіт має бути у плакатному варіанті, бо це фотографії, є кілька відеоробіт. Ось «Бендерики» Івана Семесюка — вишиванки. І я рада, що вони з нами, бо в це трагічне й містичне сприйняття сьогодення вносять усмішку й веселий елемент, який був на Майдані.  Робота Мар’яна Луніва «Аркан» була головною в Посольстві України у США цієї весни, а Гліба Вишеславського «Профспілки» із зображенням палаючого Будинку профспілок — основною роботою на виставці в Державному університеті Арканзасу. Її проведення важливе, бо в Арканзасі немає української громади.

— Де в Україні побачили виставку?

— У Фулбрайтівській галереї в Києві, у Вінниці, Кам’янці-Подільському, Чернівцях, Івано-Франківську й Калуші. Наша мета — передовсім маленькі містечка, і не тільки галереї, а й музеї, наукові та навчальні заклади.

— У книжці ви узагальнили Майдан як мистецький артефакт…

— В одному дослідженні неможливо охопити все народжене Майданом мистецтво, оскільки воно весь час оновлюється. Як учений і дослідник міського простору, якому випало стати свідком й учасником тих буремних подій,  я зробила спробу окреслити основні тенденції цього явища, показати його важливою складовою соціокультурної антропології Майдану.

 Перша презентація книжки відбулась у Міжнародному центрі підтримки науковців імені Вудро Вілсона у Вашингтоні. Це великий академічний центр, де проводять дослідження науковці з усього світу. Дуже важливо саме для них показати через цю книжку новий імідж України. А першим медіа, який сповістив про книжку, був «Голос Америки».

— Куди помандрує виставка далі?

— Є кілька запрошень від американських університетів. Чекаємо й на інші пропозиції.

ДОСЬЄ «УК»

Наталія Мусієнко. Народилася 1959 року в Києві. Закінчила  Київський університет ім. Тараса Шевченка. Старший науковий співробітник Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України. Кандидат філософських наук.

Світлана СОКОЛОВА
для «Урядового кур’єра» 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua