ЗАСІДАННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ

Інакше наступного року не залишиться шляхів,  які ще можна буде відновити

Ситуацію в галузі, за визначенням Прем’єр-міністра Миколи Азарова, можна відверто назвати надзвичайною. Проведена Укравтодором інвентаризація стану доріг засвідчила: впродовж минулого холодного періоду пошкоджено близько 5 мільйонів квадратних метрів дорожнього полотна, що вдвічі більше за звичайні показники. Досі ж залишається відремонтувати 2 мільйони квадратних метрів.

Навіть за сприятливої погоди процес руйнування чомусь безжально триває. Глава уряду озвучив невтішний прогноз фахівців, згідно з яким лише травень додасть дорожникам роботи на 400 тисяч квадратів. За таких темпів руйнування, порушень норм експлуатації країна підійшла до тієї межі, перед якою косметичних засобів уже замало. «Фактично треба рятувати мережу українських доріг, — констатував Микола Азаров. — Якщо в цьому сезоні не ліквідувати всі пошкодження, наступного року може не залишитися дорожнього полотна, яке можна відновлювати».

Нова зима спитає суворо

Будівельно-ремонтні організації нині працюють на межі можливостей — як своїх, так і суміжників. 100 тисяч квадратних метрів полотна, відремонтованих щодоби, потребують неабияких ресурсів. Цілодобово на дорогах працює вдвічі більше техніки й людей, ніж торік. І така активність спричинила, скажімо, дефіцит бітуму.

І не тільки його. «Щоб привести наші дороги у нормальний стан, треба десять років щорічно вкладати по 40—50 мільярдів гривень», — озвучив урядові розрахунки Прем’єр-міністр.

Ось і вимагає він від профільних відомств пошуку нових рішень. Насамперед Міністерству інфраструктури, Міністерству фінансів разом із главами регіональних адміністрацій, керівниками міністерств, які можуть надати допомогу дорожньому будівництву, Микола Азаров доручив розробити таку мобілізаційну програму на червень-вересень цього року, щоб виконати поставлені завдання.

Глава уряду окреслив три шляхи подолання негараздів: пошук додаткових фінансових ресурсів, техніки й робочої сили; забезпечення безкомпромісного контролю якості ремонту; концентрація всіх ресурсів саме на відновленні мережі доріг.

Ідеться про те, що технічні завдання мають ∂рунтуватися на нових стандартах якості, бо перероблювати вже збудоване й відремонтоване можна прирівняти до злочинної безгосподарності. Третій пункт, з одного боку, означає відновлення ділянок, де простим латанням дірок справі вже не зарадиш. А з іншого — Укравтодор змушений буде цього року відмовитись від масштабного будівництва так потрібних нових автомагістралей. Адже до зими уряд поставив завдання повністю завершити капітальний і поточний ремонт доріг.

«Тільки в цьому разі ми отримаємо можливість наступного року почати реалізовувати амбітну програму автодорожнього будівництва», — зазначив Микола Азаров, оголосивши завдання року. Серед першочергових об’єктів — реконструкція та ремонт ділянок таких автошляхів: Київ — Харків — Довжанський, Київ — Чоп, Херсон — Джанкой — Сімферополь, Вінниця — Умань — Знам’янка, Знам’янка — Дніпропетровськ, Дніпропетровськ — Донецьк — Луганськ, Житомир — Чернівці, Дніпропетровськ — Миколаїв.

Окрім того, розпочато підготовчі роботи з ремонту магістралі Київ — Одеса. Проведено тендерні процедури, отримано погодження від Світового банку, Європейського банку реконструкції та розвитку, Європейського інвестиційного банку про залучення коштів.

Від якості ремонту доріг залежить їх довговічність. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Як зношується покриття

Далеко не всім відомо, що в експлуатації шляхів, крім дотримання технологій, існує ще один нюанс, який визначає їхній стан: правильне використання. Це не означає, що на дороги слід молитися чи літати над ними. Йдеться про нормоване навантаження на полотно. Цьому чиннику в нас, на відміну від Європи, не звикли приділяти належної уваги.

Микола Азаров навів кричущий приклад тестування сучасної системи вагового контролю на трасі Київ — Житомир. Це апробована в європейських країнах система. Відеокамери і вмонтовані у дорожнє покриття датчики фіксують тип, колір, реєстраційний номер автомобіля і визначають його загальну вагу та навантаження на кожну вісь. Бо перевантаження на вісь — одна з основних причин руйнування дорожнього покриття.

Так-от, у 80% вантажівок виявлено істотні перевантаження. За словами Прем’єра, вже перша п’ятірка сплатила б у Європі такі штрафи, яких би вистачило на капітальний ремонт ста метрів дороги. Клопоту додає і висока температура повітря, яка прискорює руйнування покриття.

«Ми не дозволимо нахабно руйнувати наші дороги, — категорично висловився Прем’єр. — Наполягаю, що 2013 рік має стати переломним у питанні дбайливої експлуатації доріг».

Він переконаний, що температурний режим на майбутнє повинен стати законом для водіїв: доки дорога не охолола, доти — жодного руху вантажних автопоїздів.

Аби втілити задумане в реальність, треба виконати велику роботу. Розробити нормативну базу, яка чітко визначає норми експлуатації автошляхів і відповідальність перевізників. Легалізувати і запровадити ваговий контроль. Організувати цілодобовий моніторинг і регулювання руху автотранспорту залежно від погодних умов і стану дорожнього покриття. Обладнати місця відстою автотранспорту та забезпечити хоча б мінімально необхідні побутово-санітарні умови для водіїв.

У цьому контексті Міністерству інфраструктури разом із Міністерством юстиції доручено терміново розробити відповідну нормативну базу, а разом з Міністерством внутрішніх справ організувати систему моніторингу та регулювання руху відповідно до дорожніх умов. Усе це потребує значних коштів, але іншого виходу для порятунку вітчизняних доріг Микола Азаров не бачить. 

ЩО РОЗГЛЯНУТО НА ЗАСIДАННI УРЯДУ

♦ Про  внесення змін до Земельного кодексу України щодо посилення вимог стосовно охорони довкілля під час вирішення питань вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок (проект Закону);

♦ Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року (постанова Кабінету Міністрів);

♦ Про затвердження Порядку здійснення контролю за виплатою винагороди авторам технологій та/або їх складових (постанова Кабінету Міністрів);

♦ Про затвердження переліку інвестиційних програм (проектів), що фінансуються у 2013 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (розпорядження уряду);

♦ Про затвердження плану заходів на 2013—2015 роки з підготовки і відзначення 70-ї річниці визволення України від фашистських загарбників та 70-ї річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941—1945 років (розпорядження уряду).