НОУ-ХАУ

Як працює пілотна версія автоматизованої системи державного земельного кадастру (АС ДЗК),
демонстрували днями на Вінниччині

Насправді сьогодні мало хто не лише з громадян, а й з представників влади розуміє, навіщо потрібна автоматизована система державного земельного кадастру і що це таке, розповіла дорогою до м. Гайсина координатор спільного проекту Світового банку та Держземагентства Ірина Лукомська. Якщо казати образно, то це все одно, що дзеркало, де згодом відображатиметься повна інформація щодо землі (нині вона уточнюється, збирається, оцифровується з паперових носіїв і переводиться в електронний вигляд). Зокрема щодо меж адміністративно-територіальних одиниць, кадастрових номерів ділянок, їх цільового призначення, функціонального використання, обмеження у використанні, форми власності, якісних і кількісних показників (площі, меж, місцерозташування із зазначенням контурів будівель і споруд, розташованих на ній), нормативно-грошової оцінки тощо. При цьому персональні дані  власників ділянок залишатимуться у закритому доступі.

За принципом «єдиного вікна»

— Раніше, щоб приватизувати земельну ділянку чи переоформити право власності на неї, треба було ходити по десятках кабінетів, їздити в обласний центр чи до Києва, аби узгодити й перевірити документацію. У кращому разі ходіння по муках займало від трьох місяців, у гіршому — розтягувалось на роки, — розповідає Володимир Погорілий, завідувач сектора земельного кадастру Управління земельних ресурсів Гайсинського району (де вперше запрацювала АС ДЗК). — З уведенням автоматизованої системи кадастру ситуація кардинально змінилась. Для оформлення власності на землю достатньо прийти до управління земельних ресурсів лише двічі: віддати документи на перевірку щодо відсутності накладань меж ділянок одну на одну, правильності заповнених даних тощо, а за 14 днів забрати документ на землю. При цьому втручання працівника управління земельних ресурсів у цей процес мінімальне. Він вводить інформацію в комп’ютер, де встановлена спеціальна програма, котра в автоматичному режимі звіряє дані у документах на землю з тими, що є у загальнонаціональній базі даних у Києві чи на знімках з космосу.

Усе це відбувається за принципом «єдиного вікна», за процес відповідає державний кадастровий реєстратор. Це нова посада у Держземагентстві. Людина, яка її обіймає, має власну іменну печатку, електронний підпис, відповідне посвідчення і є процесуально незалежним держслужбовцем (навіть від начальства). Водночас вона несе персональну відповідальність за правильність і точність введення та видачі інформації, а також дотримання термінів здійснюваних процедур. Приміром, витяг з кадастру людина зможе отримати в день звернення, а реєстрація прав власності на земельну ділянку триватиме не більше 14 днів. Вартість послуг, у тому числі кадастрового реєстратора, встановлена постановою Кабміну № 835 від 1 серпня 2011 року, уточнила начальник відділу державної реєстрації земель Департаменту ДЗК Держземагентства Олена Соколюк, додавши, що втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, а також громадян у діяльність реєстраторів забороняється. Водночас на них покладено й величезну відповідальність. За вчинення протиправних дій, введення помилкових даних передбачено штраф від 20 до 50 неоподатковуваних мінімумів, а у разі повторення порушення протягом року — удесятеро більший.

— З 1 серпня 2011 р. відповідно до постанови Кабміну № 835 зареєстровано надання послуг близько тисячі громадян, — зауважив начальник головного управління Держкомзему у Вінницькій області Олексій Коник.

Принцип «єдиного вікна» діятиме і при оформленні угод нотаріусом, який зможе зайти в кадастрову електронну базу даних, ознайомитися з усіма необхідними документами й провести операцію. Громадянам більше не потрібно буде звертатися до органів земельних ресурсів по довідки, які доволі часто були корупційними.

Система  запрацює  у 2012 році

— У вересні пілотну версію АС ДЗК протестують ще у двох областях України, а з 1 січня 2012-го система запрацює по всій території України, — каже перший заступник голови Держземагентства Андрій Кадомський. — Тоді кожен зможе переконатися, що реєстрацію прав власності на землю можна пройти дуже швидко і без хабарів.

За даними директора департаменту Державного земельного кадастру Держземагентства Ігоря Долинського, на сьогодні в АС ДЗК уже є інформація щодо майже 14 млн земельних ділянок (або 40% площі України), кожна з яких отримала свій унікальний кадастровий номер. «Дані на понад 17 млн ділянок є у паперовому вигляді. Їх, як і інформацію про лісові та водні об`єкти, ще треба перевести у цифровий формат. У підсумку маємо отримати покриття кадастром усіх об`єктів незалежно від їх форми власності,— каже він. — Стовідсоткове наповнення кадастру планується до 2020 р., а от завершення першого етапу — перенесення всієї наявної інформації (про якість грунтів, межі земельних ділянок, їх грошову оцінку, власників тощо) і оцифровка паперових архівів — до 30 червня 2013-го. Саме до цього терміну Україна має встигнути створити повноцінну систему ДЗК, на яку Світовий банк ще у 2004 р. виділив $ 89 млн позики. Сьогодні за ці кошти вже створено і випробовується програмне забезпечення, ведуться аерофотозйомки, придбано частину обладнання (геодезичне, супутникове тощо) і оргтехніки для регіональних центрів земельних ресурсів, працюють 9 профільних ВНЗ, де готують землевпорядників, створено центральну і 27 регіональних серверних, а також резервних центрів обробки даних і захищених каналів зв’язку».

На запитання хто надалі оплачуватиме створення та наповнення кадастру, перший заступник голови Держземагентства А.Кадомський відповів: «Кадастр — це дуже дорогий захід. У багатьох країнах на його створення пішли десятиріччя і мільярди доларів. Ми ж намагаємося зробити його дешевим. Для інвентаризації, нормативної оцінки, внесення даних у кадастр, виправлення помилок потрібне фінансування. Коли кадастр почне повноцінно працювати, зможе профінансувати себе сам, за рахунок надання платних послуг. А на це піде кілька років».

ДОВІДКА «УК»

Законом «Про земельний кадастр», прийнятим 7 липня, передбачено, що кожна земельна ділянка в нашій державі повинна мати кадастровий номер, за яким можна буде дізнатись інформацію і про власника цієї землі, і про її грошову оцінку, і навіть отримати дані аерофотозйомки. Режим доступу до цієї та іншої інформації буде неоднаковим для різних категорій користувачів: держави, громадян, банківських і нотаріальних установ тощо.