"Сергій МАМЕДОВ: «Системний підхід дуже швидко дає позитивний результат»"

25 квiтня 2013

  Виконавчий директор
Незалежної асоціації банків України
Сергій МАМЕДОВ

Нещодавно делегація Незалежної асоціації банків України (НАБУ) відвідала Мінськ, де побувала в гостях у Національного банку Республіки Білорусь (НБРБ) і підписала Меморандум про партнерство та співпрацю з Асоціацією білоруських банків (АББ). Голова делегації, Виконавчий директор НАБУ Сергій Мамедов розповів  кореспонденту «Урядового кур’єра» про специфіку роботи банківської системи наших сусідів, рівень фінансової грамотності білорусів і перспективи двостороннього співробітництва.

 Сергію Геннадійовичу, ви на чолі делегації НАБУ підписали договір про партнерство і співпрацю з Асоціацією білоруських банків. Чому саме  з Білоруссю?

— По-перше, у наших країн традиційно багато спільних інтересів і програм співпраці. По-друге, Білорусь, як і ми, переживає  кризу і виходить з неї практично без критичних втрат. Навпаки, швидше з придбанням — нових підходів до вирішення складних фінансових та економічних завдань. Цей досвід, безумовно, нам цікавий. І, по-третє, білоруські банки можуть багато нам підказати в підходах до питання, які ми тільки починаємо реалізовувати — я маю на увазі фінансування і реалізацію держпрограм пріоритетного розвитку економіки. Все це робить наш інтерес до роботи білоруських колег цілком закономірним.

 У багатьох сьогодні склалася думка про Білорусь як про країну з сильними соціалістичними традиціями в економіці. Як працюють банки в Білорусі — чи є там вільний ринок фінансових послуг? Наскільки великий сегмент комерційних банків?

— Банків у Білорусі значно менше, ніж в Україні. Їх 32. З них 4 держбанки, 15 зі змішаним капіталом, 8 з іноземним. Провідна роль, звичайно ж, належить держбанкам. Вони традиційно домінують в структурі активів, кредитного портфеля та капіталу банківської системи, незважаючи на дедалі зростаючу роль банків з іноземним капіталом, насамперед російським.

Тим не менш, у банківській системі Білорусі є позитивні тенденції. Так, обсяг проблемних кредитів, особливо фізичних осіб, значно менший, ніж в Україні. За статистикою Національного банку Республіки Білорусь, він становить лише 0,7% від всієї суми виданих фізичним особам кредитів. Це говорить про те, що в Білорусі вища дисципліна позичальників, населення відповідальніше ставиться до своїх боргових зобов’язань перед банками. І це, безумовно, плюс.

Незважаючи на кризу, ліквідність банків залишається на достатньому рівні, оскільки держава гарантує 100% повернення за банківськими вкладами. Тому обсяг клієнтських пасивів продовжує зростати, а це створює передумови для збереження обсягів кредитування.

Кредитування також підтримується за рахунок державних цільових програм (компенсації кредитних ставок). Це тема сьогодні дуже актуальна і для України.

Так, у 2013 році в держбюджеті Білорусі передбачено 11 трлн  рублів (близько 20 млрд доларів) на компенсацію пільгових кредитних ставок за держ?програмами. З цієї суми 2,9 трлн рублів передбачено на житлове будівництво, 3,7 трлн  рублів — на АПК, 4,4 трлн рублів — на промисловість. Запропоновано простий механізм здешевлення ставок кредитів: 1/3 ставки за кредитами компенсує республіканський чи місцевий бюджет, 1/3 — інвестиційні фонди галузей.

Все це говорить про те, що в економіці Білорусі провідна роль належить державі. І поки це — цілком працююча модель, особливо з  реалізації пріоритетних програм розвитку. Це, передовсім, модернізація виробничих потужностей пріоритетних галузей — тих же нафтопереробних заводів (в Україні дуже великий попит на білоруський бензин), машинобудування, сільського господарства, будівництва і т.д.

Тому фінансування стратегічних пріоритетів, закладене у програмі розвитку України на 2013-2014 роки, може виявитися таким же успішним, як і в Білорусі.

 Враховуючи, що в Білорусі роль держави у фінансовій сфері вагоміша, ніж в Україні, наскільки значуща роль вашого нового партнера — Асоціації білоруських банків (АББ)?

— Об’єднання інтересів важливе і значиме завжди. Особливо коли йдеться про захист інтересів цілого сектору економіки, ключового сектору. Існуюча в Білорусі банківська асоціація (до речі, єдина) виконує у стосунках з урядом і державними структурами як представницьку, так і консультативну роль. Так, голова Асоціації білоруських банків завжди присутній на розширених засіданнях правління НБРБ. А всі рішення НБРБ проходять обов’язкові узгодження в асоціації. Для кращої координації дій представник Нацбанку завжди присутній на засіданнях асоціації.

У Білорусі було проведено загальнонаціональне опитування населення з питань фінансової грамотності (близько 8 тисяч респондентів). Саме на основі його, іноді несподіваних результатів,  базується планування національної програми підвищення рівня фінансової грамотності. Таке опитування дає змогу приймати управлінські рішення в розрізі окремих регіонів.

Куратором програми в Білорусі виступає саме НБРБ. Її реалізація регулюється спеціальним рішенням Кабінету Міністрів, а це означає, що програма є обов’язковою для виконання всіма задіяними держструктурами. У самому Національному банку є цілий відділ фінансової грамотності. Є й контактний центр, який зобов’язаний реагувати на всі звернення громадян. Робота контактного центру налагоджена максимально ефективно, оскільки діють гранично жорсткі терміни розгляду звернень та існує система оцінки якості роботи центру. У підсумку тільки за 2012-й рік контакт-центр розглянув і відреагував на півтори тисячі звернень.

  Які ще «відкриття» чекали на вас у Білорусі?

— Ми уважно вивчали досвід Білорусі щодо введення політики гнучкого валютного курсу, до якого наші білоруські колеги перейшли у 2011 році

З кінця 2011 року в Білорусі працює ВАТ «Банк розвитку республіки Білорусь». Це держбанк першого рівня, основна мета якого — розвиток системи фінансування держпрограм і соціально значущих інвестиційних проектів.

Деякі рішення наших сусідів перегукуються з українськими реаліями. Так, в Білорусі стоїть питання про підвищення частки безготівкових розрахунків. Це «гаряча» тема і у нас. У деяких країнах ЄС суми готівкових розрахунків вже обмежені 1-2 тис. євро. Головна  мета такого рішення — поступова «детінізація» розрахунків, підвищення їх безпеки для населення, протидія корупції, посилення банківської системи та економіки в цілому. Від цього виграють не лише  банки, а  й населення. Це один із головних  чинників  для розвитку та стимулювання цивілізованого ринку. Без цього неможливо перетворити Україну на сучасну економічно розвинену державу.                                                                        

Віталій ЧЕПІЖКО,
 
«Урядовий кур’єр» 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua