ПОДІЯ

Фестиваль "Віртуози планети" - крок до утвердження Києва як культурної столиці


З 2006 року три осені підряд у вересні, а четвертої, нинішньої, у листопаді справжнє свято високих відчуттів дарує шанувальникам класичних мелодій у Києві Міжнародний музичний фестиваль "Віртуози планети". Його ініціатор -Міжнародний благодійний фонд конкурсу Володимира Горовиця.

За словами президента фонду Юрія Зільбермана, фестиваль "Віртуози планети" "унікальний тим, що вперше у світовій практиці представники виконавської еліти планети, переможці найпрестижніших конкурсів світу виступають у рамках одного фестивалю". А як наголосила у своєму вітанні цьогорічному фестивалю президент Всесвітньої федерації міжнародних музичних конкурсів Маріанна Гренвіг, цей проект "не тільки дуже важливий для кар'єри молодих артистів, а також стане візитною карткою Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця, міста Києва як культурного центру, Всесвітньої федерації міжнародних музичних конкурсів".

Журба з переможним фіналом

Отож два дні сцена Колонного залу імені Миколи Лисенка Національної філармонії належала віртуозам планети. Цікавим баченням і надзвичайно майстерним виконанням творів Й. Пахельбеля, Г. Венявського, С. Рахманінова, М. Скорика, інших композиторів презентував Україну уродженець містечка Старокостянтинів із Хмельниччини, 27-річний баяніст Національного заслуженого академічного ансамблю танцю України імені П. Вірського Олександр Хрустевич. Цей музикант перемагав у міжнародних конкурсах у США, Росії, Польщі, в Україні. Він виступав нещодавно разом зі світовою зіркою, володарем багатьох нагород Греммі, вокалістом, композитором Боббі МакФерріном. А відео з грою Олександра переглянули понад півмільйона користувачів Інтернету.

Наш колишній співвітчизник 33-річний піаніст одесит Вадим Неселовський був наймолодшим студентом державної музичної академії імені А. В. Нежданової. Після переїзду з батьками за кордон здобув вищу музичну освіту в Німеччині, а зокрема джазову - в США, у престижному коледжі Берклі в Бостоні. Вадим став першим в історії українцем, якого запросили на посаду штатного викладача цього коледжу, віце-президент якого Гері Бьортон, неодноразовий номінант премії Греммі, запропонував йому долучитися до свого джазового ансамблю, де він тепер виступає.

У композиції "Журба" Вадима Неселовського зовсім не сумна доля, навпаки, вона принесла музиканту першу премію на цьогорічному Міжнародному конкурсі джазових композиторів імені Телоніуса Монка.

На фестивалі заворожував кожен акорд і авторських творів Вадима, і його виконання "Мазурки ля мінор" Шопена, якого Вадим назвав одним із найвеличніших і найулюбленіших своїх композиторів. Він розповів історію свого твору "Сан Феліо": "У маленькому казковому забутому туристами містечку неподалік Барселони є вражаюче середньовічне місце на березі Середземного моря. Тиждень я там грав на старовинному роялі. І написав ось таку сонячну композицію." А як прямо на сцені народжувалися чудові джазові імпровізації Вадима Неселовського - свідками цього загадкового дійства були слухачі.

Лауреат багатьох міжнародних конкурсів, зокрема й молодих піаністів пам'яті Володимира Горовиця, російський маестро Олександр Піроженко народився 1979 року в Ленінграді. Але моя інтуїція щодо його прізвища не підвела. Зустрівшись з Олександром після того, як він виконав "Симфонічні варіації для фортепіано з оркестром" Цезаря Франка, дізналася, що він таки має українське коріння: його прадід, теж Олександр, мешкав неподалік Львова. В тих місцях обдарований правнук ще не бував. А от у Києві виступає часто.

Педагога знайшов Бах

Талановитий 23-річний піаніст Адам Лалум із Франції, який зачарував мене віртуозним і пристрасним виконанням твору Йогана Брамса, у кількахвилинному інтерв'ю повідав мені, що йому "найскладніше було, напевне, в Японії, де за один день довелося зіграти чотири концерти трьох різних програм. Перший відбувся о

10-й ранку, а останній опівночі. Після тривалого перельоту це було занадто. Перед концертами не спав ніч і після них. Потім потрібно було повертатися літаком додому".

В Адама Лалума незвична музична біографія. Він почав грати на фортепіано пізно, в десять років, але дуже рано, вже у дванадцять, став студентом консерваторії: спочатку навчався в рідному місті Тулуза. Потім була Паризька консерваторія, а після її закінчення Адама прийняли на третій курс підвищення майстерності до Ліонської.

Торік у вересні він удостоєний першої премії та призу глядацьких симпатій на престижному Міжнародному конкурсі піаністів імені Клари Хаскін у Швейцарії. Володарем першої премії цього конкурсу свого часу став і нині російсько-німецький піаніст Євген Корольов, у якого Адам навчається з жовтня 2009-го в Гамбурзькій вищій школі музики. На зацікавлення, як знайшов Адам свого нинішнього вчителя, я почула відповідь: "У мене був диск прелюдій і фуг Баха, які мене повністю захопили, я такого виконання ніколи не чув. Поїхав до Гамбурга до друга, зміг зустрітися там з Євгеном Корольовим на концерті, коли він грав, і був у ще більшому захопленні. У нього дуже багата уява, він справжній артист. Дуже тонкий, чуттєвий, інтелігентний, вихований. І дуже піднесений, одухотворений".

Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України, у супроводі якого виступали учасники усіх чотирьох фестивалів "Віртуози планети", цього разу подарував слухачам "Увертюру "Егмонт", тв. 84" Людвига ван Бетховена. Ім'я головного диригента оркестру, народного артиста України Миколи Дядюри привернуло до себе увагу світової музичної еліти теж на Міжнародному конкурсі - 1987 року в Токіо: після премії та спеціального призу Японської асоціації диригентів його запросили в США стажуватися у знаменитих С. Озави, Л. Бернстайна, А. Превіна.

"Віртуози планети" в Києві - це вже традиційна зустріч з класичною музикою у виконанні найкращих музикантів світу, щоразу перегук із найпрестижнішими сценами різних країн, де їх чекають, і духовне єднання з людьми, яких вони надихають на творчість у інших сферах.