"Які зміни очікують школу?"

2 серпня 2016

Нині в Міністерстві освіти і науки України триває розробка проекту Закону України «Про освіту».Саме він має стати фундаментом побудови нової української школи, адже регламентує сферу діяльності майже 10 мільйонів громадян, які залучені до системи освіти. 

Одним із головних аспектів модернізації української освіти є подовження тривалості навчання в середній школі до 12 років, починаючи із шестилітнього віку вже з осені нинішнього року. 

Основними перешкодами на шляху до цього наразі є: неготовність шкіл до забезпечення профільного навчання, залишковий принцип фінансування освіти та низька ефективність використання коштів. Потребують також змін підходи та ставлення до самого процесу передачі знань у школі та взаємодії між учителями, батьками та самими школярами. Окрім вирішення технічних завдань, нових підходів вимагатимуть стандарти і програми викладання, друк та забезпечення нових підручників, підняття зарплат вчителям тощо. Усі ці проблеми доведеться вирішувати.

 

Отже, традиційна шкільна освіта буде складатися із трьох рівнів: перший – початкова школа; другий – базова школа до 9-го класу; третій – профільна школа до 12-го класу, яка зазнає найбільших змін. У результаті реформ в учнів побільшає вступних іспитів, адже для переходу з початкового на середній рівень кожен школяр складатиме тестування для моніторингу якості отриманих знань. А от уже наступне ЗНО при переході з другого на третій рівень матиме на меті визначити майбутні професійні здібності учня, аби правильно скерувати їх. Тож після 9 класу абітурієнт зможе обрати собі напрям розвитку: або загальноосвітній, або професійний. Останній передбачатиме 3-річне навчання в спеціалізованих коледжах, ліцеях, після яких учні зможуть отримати певну професійну кваліфікацію. Відтак загальноосвітній напрям стане більш поглибленим рівнем профільної підготовки абітурієнта до майбутнього вступу в університет за певною спеціальністю.

 

Окрім того, проект Закону України «Про освіту» має зменшити саму кількість предметів, деякі дисципліни, що дасть змогу перейти до більш поглибленого навчального плану профільної освіти. Вчителям до третього рівня дадуть більше автономії у визначенні обсягів матеріалу, який мають засвоїти учні, та способів його подачі. Експерти переконані, що саме за спеціалізацією та індивідуальною роботою й вбачається майбутнє вітчизняного освітнього процесу.

Як повідомили «Урядовому кур’єру» в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, від початку поточного року на урядову «гарячу лінію» надійшло понад 7 тисяч 500 звернень з питань освіти.

 

Заявники зосереджували свою увагу на питаннях діяльності загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів, серед яких найактуальнішими були: організація навчально-виховного процесу, харчування учнів (особливо молодших класів та пільгових категорій), норми педагогічної етики (зокрема, невідповідність кваліфікації деяких вчителів займаним посадам, їхньої некоректної поведінки стосовно учнів тощо). Окрім того, чимало звернень містили нарікання на обов’язковість сплати «благодійних внесків» у загальноосвітніх навчальних закладах, а також на дії окремих керівників шкіл, які ставили отримання документів про освіту учнями у пряму залежність від сплати таких «внесків».

 

Так, заявниця з Рівненщини звернулася на урядову «гарячу лінію» з проханням посприяти у забезпеченні новими підручниками школярів 7-го та 8-го класів Гощанської районної гімназії та загальноосвітньої школи с. Симонів, тому що діти навчаються за новою шкільною програмою, а підручники не відповідають цьому. Жінка просить безоплатно надати учням потрібні підручники. Міністерством освіти і науки України заявницю повідомили про збільшення видатків на забезпечення підручниками навчальних закладів державної і комунальної форм власності, що передбачає у поточному році безоплатне їх забезпечення учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

 

Мати 3-х неповнолітніх дітей-школярів з Кіровоградщини поскаржилася на урядову «гарячу лінію», що у сільській школі вимагають оплачувати харчування її дітей, які навчаються у 5-му та 8-класі. Жінка також повідомила, що отримує соціальну допомогу на дітей як малозабезпечена. Багатодітна мати запитує, чи збереглися пільги на харчування дітей з багатодітних сімей в 2016 році у загальноосвітніх навчальних закладах. Ульянівською районною державною адміністрацією Кіровоградської області громадянці надані детальні роз’яснення щодо права на безкоштовне харчування дітей у навчальних закладах. Окрім того, заявницю повідомили, що згідно з рішенням Ульянівської районної ради харчування дітей 5-8 класів із малозабезпечених родин буде здійснюватиметься з розрахунку 6.00 грн. в день на одну дитину.

 

Жителька смт. Любашівка Одеської області поскаржилася на урядову «гарячу лінію» з приводу психологічного тиску на її сина, учня 5 класу місцевої школи-гімназії. Заявниця була переконана, що постійні зауваження за поведінку та інші претензії до дитини не дають можливості йому нормально навчатися. Любашівською районною державною адміністрацію Одеської області громадянці надана письмова відповідь про проведену профілактичну бесіду з вчителями цього навчального закладу щодо недопустимості психологічного тиску на дитину. Жінку також заспокоїли тим, що працівники відділу освіти райдержадміністрації триматимуть це питання на контролі.

 

Урядова «гаряча лінія» є передусім механізмом взаємодії Уряду з громадянами, тож оперативно реагує на їх проблеми через органи виконавчої влади.

 

Загалом за період з 25 по 31 липня на урядову «гарячу лінію» надійшли 40 711 дзвінків, через Інтернет зареєстровано  700 звернень.

 

1545 – урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 

 

0-800-503-045 – «гаряча лінія» для підприємців.

 

044-284-19-15 – для жителів м. Києва.

 

+380-44-284-19-15 – для громадян, які перебувають за кордоном.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua