ПОРЯДОК НА АВТОШЛЯХАХ

Нові правила оформлення ДТП: чи справимося без Державтоінспекції?   

 

Трохи перефразувавши безсмертну фразу великого комбінатора, анонсуємо непересічну подію: завтра набуває чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплат страхового відшкодування». Згідно з положеннями цього документа, всім, хто став учасником дорожньо-транспортної пригоди, надається право самостійно оформляти матеріали аварії. Іншими словами, якщо ваш автомобіль через вашу або чиюсь неуважність чи з інших причин потрапив у ДТП, зазнав якихось механічних пошкоджень і не наробив великої біди, можете не морочити голову Державтоінспекції, а сміливо перебирати її функції на себе.

Нові правила проти звички

Йдеться про так званий європротокол — спеціальний бланк уніфікованого зразка, який заповнюється водіями безпосередньо на місці аварії. В українському варіанті такий документ називається просто повідомленням про дорожньо-транспортну пригоду і за прийнятою європейською практикою служить повноцінною підставою для виплати страхового відшкодування. Єдине, про що треба буде потурбуватися учасникам ДТП, — це поставити до відома свої страхові компанії і подати їм заповнене за  встановленою формою це саме повідомлення. Ініціатори запровадження нової процедури документального оформлення деяких автопригод — не всіх, звичайно, але про це нижче, — і не приховують, що запозичили ідею в цивілізованих країнах, сподіваючись не лише на спрощення тяганини з оформленням ДТП, а й на виховний, скажімо так, ефект подібних новацій. Мовляв, це підвищить відповідальність наших доморощених «шумахерів».

Справді, на перший погляд все має цивілізований і простий вигляд, тому дехто вже поспішив заявити про лібералізацію водійського життя і в цьому плані. Теоретично, може, й так, кажуть більш помірковані цивільні експерти, але якщо спуститися на грішну землю наших реалій, ота лібералізація видається вельми проблематичною. Принаймні на перших порах. Взяти хоча б таке: навіть якщо Держфінпослуг «утрясе» всі деталі цього нововведення (приміром, затвердить ліміти, в межах яких потерпілі автовласники зможуть отримати страхове відшкодування без довідки ДАІ, а також вибудує нову тарифну систему автоцивілки) і європротокол, так би мовити, запрацює, водійська доля навряд чи посвітлішає. Бо незважаючи на формальну можливість узаконювати ДТП без участі Державтоінспекції, багато автовласників  тривалий час не зможуть цим скористатися.

Якщо ті, хто невинно постраждав на дорозі, отримають відшкодування за полісом автоцивілки, винуватець аварії — лише за полісом Каско, переважна більшість яких передбачає для виплати компенсації обов’язкову довідку ДАІ. Значить, останньому вигідніше діяти за старою схемою: викликати автоінспектора і так далі. Щоправда, страховики обіцяють швидко модернізувати ті самі поліси Каско, але в такому разі не виключається їхнє здорожчання.

Приховані «вибоїни» без ДАІ не залатати

Ще одне — треба пам’ятати, що скористатися європротоколом учасники ДТП зможуть лише за умови, коли «сторони» мають поліси обов’язкового страхування, коли в аварії жодним чином не постраждали люди, коли потерпілі і винуватці присутні на місці пригоди і однаково розцінюють причини та обставини ДТП.

 — Якщо хоча б однієї з цих умов немає або є підозри, що один із фігурантів перебуває під дією алкоголю, наркотиків чи лікарських препаратів, або водії не змогли погодити розмір матеріальної шкоди, вони мають повне право викликати ДАІ і оформляти аварію за старою схемою, — пояснює президент Моторно-транспортного страхового бюро України Володимир Романишин. Він зазначив, що представники Державтоінспекції зобов’язані в такому разі прибути на місце аварії і оформити відповідний протокол. У свою чергу страховики як офіційне  повідомлення про ДТП мусять приймати або заповнений за всіма правилами європротокол, або заяву, подану в іншій формі, але підкріплену довідкою автоінспектора. Тут доречно зауважити, що в першому випадку згідно із законом учасники аварії не притягуються до адміністративної відповідальності.

Втім, деякі страхові компанії вже зараз попереджають: якщо бланк того самого європротоколу буде заповнений з помилками чи неточностями — а попервах так і буде, — вони відмовлятимуть у виплатах.

Насамкінець про ціну бланків і де їх узяти. Страховик повинен забезпечити ними свого клієнта безкоштовно при укладанні договору страхування відповідальності автовласника.

N. B.  Зрозуміла річ, новації в такій делікатній сфері, як оформлення  ДТП, звичними стануть не скоро. Чим тут можна зарадити? Лише одним —бути уважним на дорозі, дисциплінованим і толерантним учасником руху. Тоді й європротоколи будуть непотрібні.