"17 грудня 2004 року в київське небо вперше здійнявся ближньомагістральний пасажирський літак Ан-148"

17 грудня 2013

Володимир ЕННАНОВ
для «Урядового кур’єра»

«Ластівка» (так ласкаво називають пілоти Ан-148) має багато спільного в керуванні із сучасними європейськими літаками. Розрахований він на перевезення 68—85 пасажирів і може приземлятися на грунтову поверхню за будь-яких кліматичних умов. Ан-148 не поступається у класі іншим крилатим братам. Він легкий у керуванні. Це справді літак нового покоління, в якого чудове майбутнє.

Провідний інженер АНТК ім. О. Антонова Олександр Сосненко брав участь у розробці тренажера літака Ан-148. Фото автора

Відчути себе на кілька хвилин пілотом можна  на нерухомому тренажері літака Ан-148 ДП «Антонов» (колишній Авіаційний науково-технічний комплекс імені Олега Антонова або АНТК ім. О.  Антонова). На комплексному тренажері  міжнародного рівня D регіонального пасажирського літака нового покоління Ан-148, розробленому і побудованому спеціалістами АНТК, за два попередні роки пройшли підготовку майже 200 льотчиків. Він дає змогу повністю імітувати ситуації, зокрема нештатні,  які трапляються під час польоту, а також значно підвищити рівень підготовки льотних екіпажів, і, відповідно, рівень безпеки польотів. «Раніше пілоти набували майстерності безпосередньо на літаках з досвідченим інструктором. Тоді не рахували, скільки спалюємо палива. Нині — інші часи, і треба економити. Відомі авіакомпанії світу для підготовки та перепідготовки пілотів також використовують тренажери», — пояснює провідний інженер АНТК Олександр Сосненко, який брав безпосередню участь у розробленні тренажера Ан-148.  

 До речі, у програмі навчання на тренажері передбачені такі ймовірні нештатні ситуації, як розгерметизація салону, відмова двигунів, зміна вітру на зльоті на 180 градусів, раптова поява на злітній смузі літака в той час, коли інший літак іде на посадку тощо. Звісно, в реальних умовах такі ситуації відтворити вкрай важко. Та й пілотам з подібними випадками краще зіштовхуватися на тренажерах, а не в реальному житті.

Також щопівроку на АНТК лінійні пілоти українських та авіакомпаній світу проходять перепідготовку. Більшість рейсів відбувається у штатному режимі, й пілоти втрачають пильність. А щоб вони під час нештатних ситуацій не розгубилися та змогли прийняти єдине правильне рішення, і діє програма перепідготовки льотного складу.

Усередині тренажера літака нового покоління Ан-148 сідаю на місце командира повітряного судна. Програміст вмикає комп’ютерну програму, і за лобовим склом літака з’являється злітно-посадкова смуга. «Ластівка» готова до польоту і за лічені секунди набирає потрібну швидкість 220 км/год.

— Рубіж! — каже Олександр Сосненко (рубіж — це швидкість прийняття рішення:  починаєш гальмувати у разі виникнення позаштатних ситуацій або здіймаєш літак у повітря).

Важко словами передати відчуття, коли перебуваєш у кабіні екіпажу. Подих  перехоплює, зашкалює адреналін. Можливо, саме з цієї причини закохуються в небо й раз і назавжди стають пілотами?

ДОВІДКА «УК»

Робоче проектування літака Ан-148 стартувало у 2001 році. Підготовка до серійного виробництва почалася 2003-го на авіазаводах у Харкові та Воронежі. У вересні 2004-го у Києві завершено виготовлення першого прототипу. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua