"Аматори село не піднімуть"

20 серпня 2016

Уже багато років не вщухають розмови про відродження села, занепад якого розпочався 1993 року, коли зупинили дію низки правових норм Закону «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві». Нині з усіх існуючих варіантів виходу з цього становища влада надає перевагу розвитку на селі лише приватного підприємництва. Проте багаторічна практика доводить, що це не може кардинально розв’язати проблему. Чому?

Є причини

По-перше, здатність самостійно й успішно здійснювати підприємницьку діяльність мають далеко не всі громадяни. Непереконливою є й пропозиція перетворити особисті селянські господарства на такий собі сімейний бізнес і прирівняти зайнятих у ньому селян до підприємців. Це лише штучно зменшить показники безробіття на селі й загалом по країні, але, так само як і надання турпослуг у сільській місцевості чи «хатні» ремесла, не зможе суттєво поліпшити зайнятість сільського населення. Таке аматорство не забезпечить впровадження сучасних технологій, а також якості й безпеки продукції, тим паче вимог європейських стандартів.

По-друге, зазвичай у фермерських господарствах і у фізичних осіб-підприємців зайнято від п’яти до десяти постійних працівників. У приватизованих КСП і радгоспах кількість таких працівників значно більша, але вони теж не здатні забезпечити роботою жителів населених пунктів, а тих, хто був змушений виїхати до міста і бажає повернутися, й поготів. Значна частина сільського населення потребує уваги як від держави, так і від органів місцевого самоврядування щодо поліпшення зайнятості. До цього спонукають статті 3 і 43 Конституції України, згідно з якими наша держава зобов’язана створювати умови для реалізації права громадян на працю, а утвердження і забезпечення цього права — одне з її головних обов’язків.

Оптимальний варіант

За даної ситуації та з огляду на те, що проблема відродження села має комплексний характер, найоптимальніший варіант — створення виробничих багатопрофільних комунальних сільгосппідприємств. Право створювати такі підприємства надають сільським радам ст. 26 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 169 Цивільного кодексу і ст. 78 Господарського кодексу. Рішення про створення таких господарств мають ухвалювати на пленарних засіданнях сільських рад, на депутатів треба покласти й затвердження статутів, напрямів діяльності й планів розвитку, положення про оплату праці, розміру орендних платежів, кандидатур керівників, визначення частки прибутку, яку потрібно зараховувати до місцевих бюджетів. Власники цих підприємств — члени територіальних громад, тобто всі жителі населених пунктів, що перебувають на території сільських рад. Як члени громад, так і громадяни, у власності яких є земельні та (чи) майнові паї, що розташовані в межах цих рад, можуть здавати їх в оренду таким підприємствам і отримувати плату.

Це і забезпечення членів громад постійною роботою, і можливість сільрад завдяки частині прибутку підприємств, яка має надходити в їхні бюджети, планомірно й збалансовано соціально-економічно розвивати населені пункти. Йдеться про благоустрій, пожежну безпеку, надання безлічі побутових послуг, утримання чи допомогу закладам охорони здоров’я, освіти, культури, зв’язку тощо. 

Курс такий

Для відродження у такий спосіб села мало ухвалити відповідні законодавчі акти чи внести зміни до чинних. Державі необхідно запровадити пільгове кредитування із розстроченням платежів у межах розумних термінів, що дасть змогу сільрадам поступово створювати такі господарства. 

А ще слід нарешті врегулювати конфлікт правових норм статей 13 і 14 Конституції, згідно з якими земля — це об’єкт права власності всього Українського народу і водночас об’єкт права приватної власності. Очевидно потрібен референдум за народною ініціативою. І якщо за результатами волевиявлення земля залишиться у всенародній власності, то після правового врегулювання пов’язаних з цим питань землі сільгосппризначення доцільно передати у відання сільських рад із повним чи частковим вилученням земельної ренти (доходу) на потреби територіальних громад, що зробить їх самодостатнішими в забезпеченні членів громад роботою і в соціально-економічному розвитку територій.

Якщо цей варіант позитивно й масово сприйме село, то вірогідність його організаційної, правової і фінансової підтримки держави залежатиме від активності сільських громад.

«УК» готовий розмістити й інші точки зору на порушене в публікації питання.

Микола БОЖЕНКО,
юрист, для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua