Промисловим підприємствам катастрофічно бракує професійних кадрів. За словами президента корпорації «Еталон» Володимира Бутка, з року в рік кількість спеціалістів зменшується, а рівень знань нових переважно не відповідає, в тому числі, інженерній підготовці.
Він зазначає: серед молодих кадрів є талановиті і одне з найважливіших завдань — знайти їх та залучити на підприємства. Корпорація намагається розв’язати цю нагальну проблему, а саме укладає угоди з вишами, організовує практику, але її ефективність — три відсотки. Так, на заводах «Еталону» зі 100 новачків залишається в кращому разі три. А так потрібні наладчики, ковалі, зварники, складальники, електронники.
Є й інша проблема. Як зауважує директор департаменту науково-технічних питань корпорації Володимир Недашковський, у листопаді 2013-го набув чинності перелік продукції, яка підлягає обов’язковій сертифікації. В ньому описані стандарти, котрим мають відповідати колісні транспортні засоби, автобуси, однак відтерміновується введення деяких нових правил на півроку-півтора. Водночас у червні 2014-го набуває чинності новий технічний регламент і всі правила з переліку стають обов’язковими. Тому до 1 червня треба встигнути підігнати всі транспортні засоби до вимог цього регламенту. А проблема в тому, що Мінекономрозвитку, Мінінфраструктури не розробили плану заходів переходу на такий.
Ринок зберегли
«Вимоги постійно підвищуються, — каже Володимир Бутко, — і ми підтягуватимемося до цього процесу за будь-яких умов. Уже випускаємо техніку з двигунами Євро-4». Він наголошує, що ринок нині загалом рухається в напрямі євростандартів щодо екологічності, якості, але й не менш важливою є прийнятна ціна. І щоб зменшити собівартість автобусів, тролейбусів, вантажівок, треба скорочувати витрати. Підприємства корпорації за останні роки вичерпали практично всі можливості зі зниження закупівельних цін, провели також оптимізацію робочих місць. І тепер серед першочергових завдань — технічне переоснащення та підвищення продуктивності праці.
«Ми свідомо йдемо на закупівлю дорогого високоякісного іноземного обладнання, яке забезпечує безвідходне виробництво, оскільки старе обладнання спричиняє втрати сировини, — каже Володимир Бутко. — Крім того, працівників направляємо на навчання на німецькі, індійські підприємства. Наша стратегія: зменшення кількості працівників, високий рівень продуктивності праці та зарплати».
У 2013 році «Еталону», за словами його керівника, вдалося утримати лідируючі позиції на українському ринку автобусів — 42,5 %, хоча за 12 місяців загальний обсяг закупівель цього транспорту скоротився майже на 16%, у тому числі зменшилося держзамовлення (йдеться про шкільні автобуси). Частку російського експорту
(25%), зокрема через скорочення виробництва вагонів та автомобілів, втратили заводи корпорації, а саме «Чернігівський ковальський завод» та «Український кардан».
Утім, останній збільшив обсяги постачання своєї продукції у Білорусь, Німеччину (комплектуючі до техніки «Клаас», «Джон Дір», «Вольво»), а також почав продавати продукцію російському «КАМАЗу». У цьому році планує постачати комплектуючі до техніки Петербурзького тракторного заводу, відомої під трендом «Кіровець».
Водночас корпорація в 2013-му, особливо в другій його половині, готувалася до впровадження з 2014-го нормативних документів, зокрема екологічних стандартів Євро-4, і презентувала: новий комфортабельний міський автобус першого класу (пристосований для перевезення пасажирів на інвалідних візках — широкі двері, кузов здатний нахилятися до тротуару, двигун Євро-3, Євро-4); автобус третього класу з кондиціонером; міський тролейбус з низьким рівнем підлоги (комплектація — Україна, Німеччина, Росія), який готується до серійного випуску. І ще одна розробка — самохідне шасі для висококомфортабельних автобусів середнього класу.
Володимир Бутко переконаний, що в нашій державі можна виготовляти автобуси на 70 % з українських комплектуючих. Закуповувати за кордоном доведеться двигуни, яких, на його думку, Україна найближчим часом і не вироблятиме, та мости (можна виробляти і у нас). Але, за його словами, вітчизняні комплектуючі за якістю та ціною поступаються іноземним. Так, на замовлення українських перевізників «Еталон» ставить на транспортні засоби китайські шини та сидіння. І розвиватимемо економіку Китаю та інших країн, доки не матимемо власного якісного високотехнологічного виробництва та кадрів. А на це потрібні гроші і держпідтримка.
Вигідний напрям
Керівник «Еталону» сподівається, що ситуація в країні стабілізується і корпорація в 2014 році фіксуватиме приріст виробництва на 15—20 % за рахунок застосування нового обладнання та технологій. У планах — брати активну участь у тендерах у рамках привабливої програми щодо міського електротранспорту, за якою, згідно з даними уряду, для міст хочуть закупити майже 2 тисячі тролейбусів і трамваїв під державні гарантії за кошти комерційних або держбанків. Зокрема, корпорацію цікавлять тендери на закупівлю тролейбусів у Чернігові, Одесі. До речі, у планах «Еталону» і розробка трамваїв.