"Бездоріжжя в корупційному вимірі"

Олександр БІТТНЕР
1 серпня 2013

ПРАВОПОРЯДОК. Будемо відвертими, українські дороги ніколи не відзначалися якістю. Але після останньої зими їхній стан сягнув тієї межі, за якою спочатку народ, а потім і найвищі посадовці заговорили не про власне дороги, а про майже суцільне бездоріжжя. Отже, в тому, що Президент держави визначив будівництво і ремонт доріг головним завданням уряду на найближчі два роки, якогось особливого піару я б не шукав, адже йдеться, без перебільшення, про економічну безпеку країни. У всякому разі, в цивілізовану Європу з такими «шляхами сполучення» в’їжджати дуже проблематично. Хіба що на Схід, але й туди з перешкодами… 

Зазвичай проблеми з українськими дорогами списують на їх зношеність. Що є, то є — більшість з них будувалися ще в 1970-ті і, природно, не були передбачені для сучасних навантажень. Якщо врахувати, що належним чином вони ніколи не ремонтувалися, то, певна річ, їхній експлуатаційний ресурс фактично вже давно вичерпався. Втім, деякі експерти нинішній катастрофічний стан автошляхів усерйоз пов’язують ще й з кліматичними умовами, посилаючись на часті різкі перепади температури останньої зими. Правда, вони ж визнають, що нормальна стандартна дорога не повинна реагувати на високі чи низькі температури.

Але не будемо розбиратися у всіх причинах вітчизняного бездоріжжя, тим паче, що цим покликані займатися десятки, а то й сотні відповідних структур на чолі з Укравтодором, у складі якого, до речі, значиться й Державний дорожній науково-дослідний інститут. Поговоримо про інше, про очевидну корупційну складову галузі будівництва та ремонту доріг. Хоч би що там казали, держава таки виділяє на це гроші, але вслід за субсидованими енергетичною та комунальною сферами мережа вітчизняних доріг висотує щороку мільярди. Левову частку поглинає, м’яко кажучи, нецільове їх використання, ускладнене безсоромною корупцією. За висновками фахівців, автошляхи вже давно стали засобом сталого збагачення великих і малих чиновників, оскільки фінансові зловживання часто сягають половини і більше відсотків вартості робіт.

Днями заступник начальника Департаменту державної служби боротьби з економічною злочинністю МВС України Олександр Сидоров у ході брифінгу, присвяченого протидії правопорушенням на об’єктах дорожнього господарства, повідомив, що найпоширенішими злочинними оборудками стали фіктивне будівництво чи ремонт доріг, коли гроші отримують за оформлені лише на папері роботи, завищення вартості і обсягів виконаних робіт, кількості будівельних матеріалів, техніки, пально-мастильних матеріалів, використання неякісних матеріалів, що не відповідають умовам укладених договорів, залучення як субпідрядних організацій комерційних структур з ознаками фіктивності і без виробничих потужностей, недотримання технічних норм і стандартів під час ремонту та спорудження об’єктів дорожньої інфраструктури тощо.

Зокрема, цього року поширеним способом розкрадання бюджетних коштів у системі автодору стало видобування піщаної суміші для подальшого використання при ремонті доріг без отримання ліцензій, дозволів та сплати податку на надра. При цьому передбачені на закупівлю цієї сировини гроші перераховуються «потрібним» фірмам, часто фіктивним, і привласнюються. Такий, з дозволу сказати, метод практикується в більшості областей, а загальна сума збитків за виявленими такими злочинами сягнула 5,5 мільйона гривень.

У результаті роботи органів внутрішніх справ протягом першого півріччя у сфері автодорожнього господарства виявлено понад 300 кримінальних правопорушень, включаючи зловживання владою чи службовим становищем, перевищення службових повноважень, службові підробки, недбалість, відверте розкрадання державних грошей. Серед викритих злочинів майже сотня стосується фактів зловживань посадових осіб служби автомобільних доріг, а збитки у деяких випадках сягнули мільйона гривень. Загалом же внаслідок дій злочинців держава втратила понад 151 мільйон гривень бюджетних коштів. Щоправда, до суду з обвинувальними висновками вже направлено 46 кримінальних проваджень, за якими забезпечено відшкодування трохи більше 31 мільйона, але це крапля в морі.

Хочеш не хочеш, нинішній стан вулично-дорожньої мережі додає неабияких клопотів і працівникам Державної автоінспекції. Як повідомив начальник Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем МВС України Сергій Будник, на обліку в ДАІ головним чином через неякісне покриття значаться 1055 місць концентрації дорожньо-транспортних пригод. Упродовж шести місяців цього року внаслідок незадовільного стану доріг зареєстровано 274 ДТП, у тому числі 68 пригод з постраждалими — загинули 24 людини, а 110 травмовано. Це поза населеними пунктами — на вулицях міст і сіл за цей же період трапилися 372 ДТП з чотирма загиблими та 35 травмованими.

Цього року за порушення правил утримання вулично-дорожньої мережі до адміністративної відповідальності вже притягнуто ледь не 6000 посадовців дорожніх комунальних організацій, з яких 625 осіб за порушення, що спричинили аварійні ситуації чи пошкодження транспортних засобів. На усунення недоліків проїзних частин, узбіч, тротуарів, знаків, розмітки, світлофорів, транспортного та пішохідного огородження було видано майже сім тисяч приписів ДАІ. За їх невиконання складено 2232 адмінпротоколи. Автоінспекція постійно звертається до місцевих органів виконавчої влади з пропозиціями про поліпшення стану доріг та вдосконалення організації дорожнього руху, запевнив генерал Будник. Наскільки ті прислухаються — питання риторичне, бо, як мовиться, відповідь можна бачити на дорозі.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua