Система планування і забезпечення функціонування галузей освіти, охорони здоров’я, спорту та культури не забезпечує селянам рівних умов для отримання лікувальних і освітніх послуг. Бюджетне фінансування не дає змоги оновити матеріально-технічну базу багатьох об’єктів інфраструктури.  Причина давня: недосконале планування видатків на утримання бюджетних установ. Водночас місцева влада не залучає всі ресурси, зокрема й коштів від забудовників. Хоча, наприклад, виконавчий комітет Голопристанської міської ради активізував роботу щодо своєчасного укладання договорів і надходження коштів від пайової участі забудовників у розвитку інфраструктури м. Гола Пристань.

Фахівці наголошують на обов’язковій інвентаризації місцевих бюджетних програм заради визначення необхідності їхнього подальшого фінансування. Потребує повного впорядкування перелік об’єктів комунальної власності у районній, селищній та сільських радах. Недостатній рівень вимог органів місцевого самоврядування до управління комунальним майном призводить до втрат коштів бюджетами та не сприяє збільшенню надходжень.

Аудитори вважають, що окремі заходи бюджетних програм виконували формально: не запланували паспортів програм, дублювали заходи, не оцінювали досягнуті результати. Тобто очікуваного ефекту від їхнього виконання не було. Місцеві бюджети потерпають і від неефективного використання земельних ресурсів. Загалом у 2014—2015 роках херсонські аудитори виявили неефективне витрачання бюджетних коштів на суму понад 31 мільйон гривень.

Існує чимало фактів відволікання і неефективного витрачання коштів, адже деякі органи місцевої влади і самоврядування не поспішають залучати всі ресурси для наповнення скарбниці, яка нерідко має високий рівень дотаційної залежності. До того ж аудитори закликають розпорядників бюджетних коштів раціональніше витрачати їх на харчування дітей. Місцевій владі державні аудитори пропонують коригувати планові показники вартості харчування дітей з подальшим внесенням головному розпоряднику пропозицій щодо фактичного бюджетного фінансування. Аудитори запропонували визначити реальну потребу у видатках на утримання дошкільних навчальних закладів сільської місцевості, а також  укомплектувати дитячі дошкільні заклади медпрацівниками.

Державні аудитори налаштовані на взаємодію з громадами. Кожна аудиторська група підказує конкретні шляхи з підвищення якості соціальних гарантій населення. Чимало досвідчених голів громад зацікавлені у реальній оцінці стану справ серед бюджетних установ. Саме вдумливе застосування «гарячих» аудиторських звітів значно пришвидшує пошук додаткових резервів з наповнення коштами бюджетів і підвищує ефективність використання наявного майна.

Леонід КАЛИНИЧЕНКО
для «Урядового кур’єра»