"Інновація для обдарованих дітей"

Микола ПЕТРУШЕНКО
18 лютого 2015

Усі прагнемо індивідуального підходу до навчання дітей, особливо обдарованих. На жаль, це не завжди вдається, оскільки реалізація здібностей залежить від умов середовища, навчання і виховання. Чи можна все це діагностувати і проектувати?

Так, відповідають науковці Інституту обдарованих дітей, які під керівництвом кандидата педагогічних наук Валерія Киричука проводили дослідження, предметом яких було проектування розвитку обдарованості школярів і його психолого-педагогічного супроводу. При цьому визначено сутність, основні принципи, зміст, структуру проектування розвитку обдарованості учнів у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Об∂рунтовано й розроблено психолого-педагогічний інструментарій проектування.

Результатом стало створення діагностично-проектуючого комплексу «Універсал 4 online», у якому поєднано 8 технологічних модулів: «Діагностика», «Аналіз», «Конструювання», «Моделювання», «Планування», «Творення», «Реалізація». Методичні умови соціально-педагогічного проектування забезпечено інструкцією.

 Комплекс на основі спеціально розроблених методик та інформаційних технологій дає змогу здійснювати цілісну психолого-педагогічну діагностику всіх учасників навчально-виховного процесу (учнів, педагогів, батьків), проводити системно-кореляційний аналіз стану розвитку обдарованості особистості школяра, конструювати тактичні задачі розвитку, проектувати особистісно розвивальний зміст, що уможливлює створення програми індивідуального розвитку обдарованої дитини на конкретний період. Експериментально-дослідну роботу з апробації створеного комплексу здійснюють у 29 загальноосвітніх навчальних закладах України.

На засіданні президії НАПН, де розглядали і схвалили роботу, підтвердили ефективність комплексу «Універсал 4 online» в експериментальних школах. Встановлено, що там змінилися підходи до освіти обдарованих учнів: на перше місце педагоги висувають розвиток особистості учня, його потенційних можливостей.

Триває різнопланова підготовка педагогів і адміністрації навчальних закладів до експериментальної апробації можливостей комплексу.  Її результати обговорено на п’яти всеукраїнських науково-практичних конференціях, десяти семінарах і «круглих столах», їх відображено у 76 наукових працях.

Нині діагностично-проектуючим комплексом «Універсал 4 online» користуються понад 500 загальноосвітніх навчальних закладів України, офіційно зареєстрованих на сервері Інституту обдарованої дитини.

Для забезпечення координації та надання методичної допомоги загальноосвітнім навчальним закладам, що працюють у системі проектування, діють 8 інформаційно-ресурсних центрів.

Результати роботи відзначили нагородою «Національне визнання наукових досягнень» організатори VI Міжнародного форуму-презентації «Інноватика в сучасній освіті-2014» у номінації «Електронний освітній ресурс». 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua