"На сім бід одна стратегія"

Інна ОМЕЛЯНЧУК
11 грудня 2014

Цю стратегію до 2021 року від попередніх відрізняє те, що писали її не самі чиновники — долучалася і громадськість. А її реалізація розрахована, як і в країнах  ЄС, на  7 років (у нас раніше планували п’ятирічками). Залишається винести її на обговорення депутатів облради й затвердити.

 «Уряд встановив єдині підходи до розробки регіональних стратегій. Рівненщина — одна з п’яти областей, яка має в цьому питанні підтримку Євросоюзу. Адже його експерти дали поштовх для активності громади. Процес створення стратегії був відкритим як ніколи і мав справді народний характер. Ми отримали понад 140 ідей від різних секторів суспільства, близько 90 з них після оцінки експертів знайшли втілення у проекті документа», — каже директор департаменту економічного розвитку і торгівлі облдержадміністрації Ігор Тимошенко.

У регіоні сподіваються, що нова європейська стратегія втілюватиметься в життя в умовах децентралізації. Фото УНIAН

Стратегія ∂рунтується на трьох китах: економічний розвиток (в основі якого лежить залучення інвестицій), розвиток сільських територій та людського потенціалу. Стратегію створено за проектним принципом. Тобто пріоритетне фінансування матимуть цікаві й потрібні для розвитку регіону проекти. Серед них — спрямовані на диверсифікацію джерел енергії, створення кооперативів на селі, мережі автокемпінгів, цехів із заморозки та консервування грибів та ягід, розвиток туристичного потенціалу краю (зокрема, екстрим-туризму), проекти, спрямовані на реформування освіти в контексті потреб ринку праці області (нам давно потрібні не лише економісти та юристи) і унікальний для Рівненщини проект розвитку європейської мережі регіональної кулінарної спадщини. І, звісно ж, бурштиновий край ставить на бурштин. Але області потрібна допомога з Києва, про яку вона просить вже не перший рік, — такі зміни до законодавства, які б дали змогу легалізувати його видобуток та переробку. Тоді саме бурштин стане тією золотою рибкою, яка виведе область на новий рівень соціально-економічного розвитку.  

На Рівненщині сподіваються, що нова стратегія втілюватиметься  в життя вже в умовах децентралізації та реформи місцевого самоврядування. Тоді є  шанси говорити про її реалізацію. До речі, в коаліційній угоді є пункт про реформування бюджету фонду регіонального розвитку: тобто його кошти теж розподілятимуть за проектним принципом.

 «Якщо попередні стратегії Рівненщини орієнтувалися здебільшого на державний та місцеві бюджети, ця дає змогу широко залучати позабюджетні кошти: під програми, які фінансує ЄС, вигравати різноманітні гранти. Адже кошти, як правило, дають під ті проекти, що зав’язані на проблемі, що прописана в стратегії розвитку. Бо тоді вважається, що  номінанти мислять стратегічно», — зауважує експерт школи політичної аналітики «ПОЛІС», завкафедри політології Національного університету «Острозька  академія» Віталій Лебедюк.

Чи вдасться реалізувати стратегічні наміри регіону в умовах воєнного конфлікту, через який, за інформацією уряду, втрачено вже 10% ВВП? Як вважають експерти, звісно, найближчим часом на Рівненщині не почнуть виробляти айфони нового покоління. Але структура економіки області така, що вона особливо не залежить від коливань ВВП в державі, коли  насамперед страждають вугільна галузь та металургія. Рівненська область у цих умовах навіть може отримати певний позитив: можливо, інвестори частково переорієнтуються на неї. Вірогідно, що новий імпульс отримають підприємства оборонного комплексу, які є у краї й готові стати на військові рейки. Нині в області триває переорієнтація зовнішніх ринків у бік ЄС: рівненські  виробники активно відходять від російського експорту (серед них  Рокитнівський та Костопільський склозаводи, Рівнеазот).

Крім того, надихає рівнян і європейська практика щодо регіонів. Коли у 2004-му ЄС поповнився 10 країнами, всі вони отримали кошти на завершення розпочатих раніше об’єктів. А далі Євросоюз поширив на них політику вирівнювання у розвитку. У бюджеті ЄС 2007—2013 років левова частка коштів пішла на вирівнювання розвитку регіонів: адже там 75% податків залишають на місцях і лише 25% спрямовують у центр (у нас ця пропорція діє з точністю до навпаки). У 2014—2021 роках 35% з бюджету ЄС (а це трильйон євро) спрямують виключно на регіональну політику (це друга стаття видатків Євросоюзу після сільського господарства). Україні, як кажуть, гріх буде цим не скористатися. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua