"Ринок і супермаркет: відчуйте різницю"

Олена ОСОБОВА
25 жовтня 2013

Похід за покупками на ринок у Луганську розчарує, якщо після нього зайти в супермаркет. У магазинних контейнерах можна побачити овочі на дві гривні дешевше. Те саме — з картоплею. І цей перелік можна продовжувати.

— Ми спостерігаємо цікаву ситуацію, коли овочі та фрукти в маркетах продають чи не за «ярмарковими» цінами, — погоджується начальник департаменту агропромислового розвитку облдержадміністрації Сергій Тимошин. Він вважає, що це результат створення раніше відсутньої ланки — оптової закупівлі, яка стала посередником між виробником і торгівлею роздрібною.

— Ціни нас тішать, але маса проблем із прибиранням овочів. І ще більше — з їхньою переробкою, — дипломатично каже керівник СТОВ «Мирна долина» Ігор Анцупов. Бо, ретельно попрацювавши на плантаціях капусти, буряка і перцю, ми, приміром, веземо урожай на ринок, а там «місце» вже зайнято продук?цією з Херсона та Криму. Овочівники хочуть знати перспективи, — наполягає Ігор Анцупов. — Треба вести правильну політику, яка має базуватися на даних про споживання населення та про можливості імпорту та  захищати «своїх» товаровиробників.

— Ось зараз проблема з яблуками, — розповідає під час засідання обласної координаційної ради з питань розвитку АПК Ігор Анцупов. — В області немає жодного заводу з переробки ані овочевої, ані плодової продукції. Харків’яни пропонують переробку по 60 копійок за кілограм. Це невигідно. Тож яблука в нас у районі зараз просто не прибирають. Господарі садів сказали: нехай ліпше гниють.

 — Слід зазначити, що проблема ціни пов’язана з браком інформації щодо споживання та обсягів вирощування овочевої продукції, — вважає директор Луганської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту рослинництва ім. В. Юр’єва Віктор Єна.

— Нині кожен виробник вирощує плодоовочеву продукцію на свій страх і ризик, — підтримує колегу Віктор Костянтинович. — Тому коливаються  ціни через перевиробництво, або неврожай. Потрібна програма. Тільки тоді галузь овочівництва на території області запрацює стабільно.

За словами фахівців, точної статистики про обсяги вирощуваної продукції немає. Є дані про те, що надходить на переробку на підприємства, які звітують про власну роботу. Решта вирощених овочів «ховаються» за статтею «на особистих присадибних ділянках». А таких — до 98%.

— Днями в рамках інвестфоруму до нас приїдуть дві іноземні компанії, які готові інвестувати кошти в створення підприємств із переробки плодоовочевої продукції, — каже заступник голови Луганської облдержадміністрації Едуард Лозовський. — Попередня розмова з бізнесменами вже відбулася. Та вони наполягають: покажіть нам сировинну базу. Ми у відповідь, мовляв, наші фермери можуть виростити все, що замовите. Але є проблема: у нас в області зараз майже немає продукції, яку можна зберігати понад два місяці. Звідси завдання: вивчити, що конкретно маємо переробляти, у яких обсягах і як. 

Фахівцям департаменту економіки облдержадміністрації доручено розробити баланс плодоовочевої продукції краю. Цей документ повинен містити відповіді принаймні на три запитання: орієнтувати виробника та споживача (зокрема торговельні мережі), показати державі, куди спрямувати механізм матеріального стимулювання та підтримки своїх товаровиробників і підказати інвесторам прибуткову «тему» для вкладення капіталу. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua