"Роботу чиновника оцінюватиме фінансовий аудит"

16 квiтня 2015

Конституційний контроль — це одночасно рушниця й інструмент, яким має володіти суспільство й за допомогою якого контролювати, а якщо треба, то й протистояти владі.

В Єврокомісії наголошують на важливості прийняття нового закону про Рахункову палату. Така увага не є випадковою. Сьогодні ЄС турбує ефективне та результативне використання наданих нам кредитів.

Найвищі органи фінансового контролю в багатьох країнах мають подвійну природу. З одного боку, це державні органи, що проводять контроль, з іншого — інститути громадянського суспільства, покликані забезпечити нагляд за використанням публічних ресурсів. Таким чином, вищі органи фінансового контролю не просто є органами державного аудиту. Факт їхнього існування в тій або іншій країні є найважливішим чинником становлення демократичних інститутів, реалізації на практиці принципу розподілу влади.

Саме це передбачає внесений на розгляд Верховної Ради України законопроект про Рахункову палату. Але в ньому не зазначені ключові елементи її назви, які підкреслюють, що вона належить до органів державної влади України і є її вищим органом фінансового контролю; форми, в яких може бути реалізований аудит ефективності; вказівки, що слід вважати неефективним використанням бюджетних коштів тощо. Також чіткого визначення потребують поняття аудиту ефективності та його мета.

Складовою успіху застосування нової форми бюджетного контролю — аудиту ефективності витрачання державних коштів — є єдина методологія, чітка правова база для комплексних перевірок, яка складається з фінансового аудиту, аудиту відповідності й аудиту економічності витрачання державних коштів.

Отже, прописувати норму прямої дії з проведення аудиту ефективності, як це зроблено в проекті закону,  буде помилкою, якщо не вказати, що цей процес можливий лише після попереднього здійснення державного фінансового аудиту.

Аудит ефективності повинен доповнити традиційний фінансовий аудит в оцінці ефективності, результативності й економічності бюджетних програм і їх впливу на соціально-економічне становище країни й окремих регіонів. Аудит ефективності покликаний охопити увесь спектр діяльності держави, усі бюджетні операції — від оцінки окремих програм до діяльності державних органів, організацій і, що повинно стати обов’язковим, кожного чиновника.

Павло ПЕТРЕНКО, почесний академік Міжнародної кадрової академії, для «Урядового кур’єра»

 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua