"Свої права потрібно знати"

6 жовтня 2017

Днями правозахисники представили звіт за результатами моніторингу імплементації Національної стратегії у сфері прав людини. Серед основних зрушень у її виконанні визнано стрімкий розвиток системи безоплатної правової допомоги та формування нових стандартів якості безоплатної вторинної правової допомоги.

Звіт підготувала Громадська платформа моніторингу імплементації національної стратегії у сфері прав людини за матеріалами уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Асоціації українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів, Консультативної місії Євросоюзу та Української Гельсінської спілки з прав людини. Звіт має на меті оцінити прогрес імплементації у таких сферах: запровадження інституту конституційної скарги; ратифікація Європейської конвенції щодо відшкодування збитку жертвам насильницьких злочинів; окремі аспекти забезпечення ефективного розслідування злочинів, пов’язаних з катуваннями; розслідування злочинів у зоні проведення АТО; забезпечення якісної й доступної безоплатної правової допомоги.

Щодо системи надання безоплатної правової допомоги було оцінено її доступність, якість та ризики.

«Підготовка аналітичних тематичних звітів щодо нагальних питань, які є у сфері прав людини, — каже виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Аркадій Бущенко, — їх презентація суспільству, обговорення із зацікавленими сторонами й ухвалення необхідних рішень має оптимізувати роботу органів державної влади з правозахисним середовищем для досягнення результатів, передбачених Національною стратегією. Великі сподівання покладаємо на робочу групу при Комітеті ВРУ з прав людини, національних меншин та міжнародних відносин. Це не лише додатковий контроль, а й можливість супроводження відповідних законопроектів у парламенті».

Виконуючий обов’язки директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олексій Бонюк зазначив, що у звіті дуже точно відображено стрімкий розвиток мережі точок доступу до безоплатної правової допомоги.

«На мій погляд, це можна оцінити як прорив у питанні доступності правосуддя. Досі такої розгалуженої потужної правозахисної мережі в країні фактично не існувало, — зауважує Олексій Бонюк. — Завдяки системі БПД право на доступ до правосуддя набуває практичного змісту. Ми підбиватимемо підсумки нашої роботи, аналізуватимемо роботу офісів.  Тепер нам потрібно зосередитися на якості безоплатної правової допомоги. Перебуваємо в стані активної роботи над стандартами якості безоплатної вторинної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах, а також над стандартами якості безоплатної первинної правової допомоги».

Важливо, що система БПД зосереджена не лише на правовій допомозі, а й на тому, щоб забезпечити правову спроможність територіальних громад та окремих громадян. Адже для людей дуже важливо здобувати правові знання, щоб самостійно захищати свої права.

Катерина БРАТКО
для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua