"Тема Київської Русі посіла яскраве місце в творчості художника Казимира Сікорського"

Микола ШОТ
11 вересня 2013

Ім’я рівноапостольного князя Володимира Великого нинішнього року чи не найчастіше в усіх на вустах. Адже маємо 1025 років, як він хрестив Київську Русь. Ювілейної дати заслужений журналіст України, заступник редактора тернопільської обласної газети «Вільне життя» Галина Садовська вирішила дізнатися, а чи часто зверталися художники до зображення на своїх полотнах історичних справ цього видатного полководця, хрестителя та державного будівничого?

Поборознивши простори Інтернету, подивувалася: до образу Володимира у своїй творчості зверталося надто мало живописців. Писали, зокрема, відомі російські митці Віктор Васнецов та Ілля Глазунов, а також Антон Лосенко, якого називають основоположником російського історичного живопису, одначе коріння його — з українського козацтва. Приємно, що до цього переліку можна додати й нині вже, на жаль, покійного тернопільського художника, сценографа, скульптора, заслуженого діяча мистецтв України, лауреата мистецької премії імені Михайла Бойчука Казимира Сікорського. Тема Володимирової доби посіла яскраве місце в його творчості.

Триптих «Володимир Великий» планують показати восени на виставці в обласному центрі. Фото надане автором

Сім років тому читачам «УК» я розповів про знаного не лише на Тернопіллі митця. На жаль, півтора року тому Казимир Броні славович відійшов у вічність. Живопис для нього завжди був радше роздумами на теми моралі, історії та сьогодення. З історії України чи не найбільше захоплювався добою Київської Русі та козаччини. Тож, зрозуміло, митець глибоко проникнув у суть, осмислив усю велич і звершеність Володимирових справ для нашої землі, для української історії, для християнства. За словами дружини Казимира Сікорського — Галини Садовської, художник перебував у полоні тієї епохи та людської особистості рівноапостольного князя Володимира. Свій триптих Казимир Броніславович так і назвав: «Володимир Великий».

На білому баскому коні на чолі руської раті, над головою якого майорить бойове знамено з тризубом, — таким постає Володимир —захисник своєї землі в першій картині «На берегах отчини». Центральна ж частина цієї масштабної композиції — «Ідоли впали» — відобразила тему хрещення Київської Русі. На третьому полотні («Василевс») автор зобразив сивочолого князя у час його найбільшої слави.

Треба сказати, що триптих «Володимир Великий» для Казимира Сікорського став не лише відображенням великих історичних помислів і справ Володимира як конкретної персони, це дух, який автор відчув від розуміння сутності його особистості. Живописну роботу Казимира Броніславовича про славетного руського керманича Володимира демонструють у Шумському краєзнавчому музеї на Тернопіллі. Автор передав свій триптих для експозиції в цьому закладі неспроста, адже в селі Ходаки Шумського району він народився, відтак певний час проживав у райцентрі, навчався у місцевій школі, розвивав свій художній талант.

Триптих «Володимир Великий» світлої пам’яті тернопільського художника Казимира Сікорського мають намір показати цьогорічної осені на одній з виставок в обласному центрі. Таким чином із живописним твором, що присвячений Володимирові Великому, зможуть ознайомитися чимало тернополян і гостей їхнього рідного міста. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua