"У Львові зібрались на творчі обжинки"

Оксана МЕЛЬНИК
6 грудня 2014

Від цієї мистецької імпрези у місті Лева завжди сподіваються зрілих майстерних робіт від досвідчених авторів і подиху свіжого, нового — від молодих, які не бояться експериментувати, заступати за межі жанрів. З такими очікуваннями й цього року прийшли львів’яни до Палацу мистецтв на Осінній салон, який ось вже увісімнадцяте стає явищем у культурному житті краю.

Для людей творчих це своєрідні мистецькі обжинки, наголошує незмінний організатор Осіннього салону Орест Скоп. Як зізнаються художники, є прекрасна нагода себе показати і на творчість колег подивитися. Зрештою, не кожен митець піде на «Вернісаж» чи у «Художник» продавати свої роботи, не кожен індивідуальну виставку потягне й не до кожного містяни мають змогу зазирнути в майстерню. Натомість двері Осіннього салону для кожного відчинені.

Роботи 250 митців, що їх подали на цьогорічний салон художники з різних регіонів України та з-за кордону, заледве розмістили на трьох поверхах Львівського палацу мистецтв. Представлено живопис, графіку, плакати, кераміку, текстиль і скульптуру. Закономірно, що в доробку багатьох авторів домінує антимілітарна тематика: до таланту митців додалися їхня громадянська позиція, небайдужість, занепокоєння долею України.

Для Петра Сипняка це один із улюблених куточків Львова. Фоторепродукція надана автором

Зацікавлюють полотна Сергія Міхновського, Олександра Ніколаєвського, скульптури «Ватнік» та «Звір» Петра Старуха. Вони лише початок, заявляють митці. У більшості вже визріла ця болюча тема, і багато з них працює над тим, щоб на полотні, у скульптурі передати глибоку драму й трагедію і високий дух, свідомість та мужність українського народу.

Окрім виставок творів сучасних художників, українського плаката в експозиції Осіннього салону віднедавна представляють роботи відомих майстрів минулого, які репрезентують Львів мистецький. Щороку це повернення сучасникам імені, чия творчість загубилась у плині років. Цього року салон відкрив сучасникам талановитого скульптора Володимира Сколоздру, несправедливо забутого талановитого митця з народу, бо не встиг завершити навчання у художньому училищі — почалася Друга світова.

Вихованець фундатора Львівської монументальної школи Івана Сивери й справді був унікальною людиною: ті, хто знав його, стверджують, що був не менш обдарованим музикантом. Він зачаровував віртуозною грою на скрипці, а згодом керував церковним хором, коли повернувся зі Львова до рідного села Дроговиж. Цим вчинком шокував друзів і колег. Це сталося тоді, коли, здавалося, досяг апогею у творчості — став лауреатом найвищої премії СРСР і отримав її не за оспівування соціалістичного ладу, а за образ Олекси Довбуша. У подальшому створив образи геніальних українців — Лесі Українки (пам’ятник у Колодяжному), Тараса Шевченка, Івана Франка, Василя Стефаника (пам’ятник у Львові та Едмонтоні в Канаді).

— Володимир Сколоздра залишив сучасникам неперевершену галерею портретів діячів українського мистецтва, — розповідає мистецтвознавець Ганна Коржева. — Переосмислюючи творчість скульптора, можна з упевненістю сказати, що його роботи — вагомий внесок в українське мистецтво, а створені пам’ятники — унікальні. Він ніколи не дозволяв собі трансформувати творчість у заробітчанство, ніколи не був практичним і меркантильним — не мав ані пристойного помешкання, ані просторої майстерні у Львові попри те, що очолював Львівське відділення Спілки художників України.

Він обрав власний шлях у мистецтві, відмовлявся від численних замовлень, хоч і не бракувало щедрих пропозицій. Та й потреба була — виростали троє синів, які стали батьківською гордістю. Найстарший, Роман, — професор-хімік Львівського національного університету імені Івана Франка, середній, Любомир, — чудовий хірург, а наймолодший, Орест, пішов батьківським шляхом — обрав мистецький фах. Орест не став скульптором, вважав двох у родині забагато, хоч його перші спроби високо оцінювали колеги-скульптори. Він не хотів, щоб у Львові говорили, що батькове ім’я відкрило йому шлях у мистецтво, а у живописі, зізнається, і про це свідчать його роботи, почувається як риба у воді — експериментує з кольорами, жанрами, технікою. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua