" Уряд не відкладатиме проекту концесійних доріг у шухляду"

18 вересня 2014

Вікторія БОРИСОВА
для «Урядового кур’єра»

- Концесійний проект «Міська кільцева дорога», який реалізовує Держінвестпроект, може стати пілотним українським концесійним проектом, оскільки з економічної точки зору він простий та ефективний. Це найдешевший інфраструктурний проект, його вартість відповідно до пТЕО становить близько 540 мільйонів євро, — повідомив голова Держінвестпроекту Сергій Євтушенко.

Україна залишається чи не останньою країною в Центральній Європі, яка досі не має якісних доріг, так само як і досвіду в реалізації концесійних проектів. Уряду для успішної реалізації проекту в дорожньому будівництві не вистачає повного циклу планування, розробки документацій та підготовчого етапу на 2—3 роки.

«Лише за останні чотири роки уряд кілька разів з ентузіазмом брався за концесійні дороги, та відкладав проект у шухляду, розмірковуючи про їхню доцільність», — сказав голова Держінвестпроекту.

До Держінвестпроекту постійно звертаються західні компанії, які розглядають можливість стати власником української концесійної дороги. В такому проекті наша держава також має певні затрати. Такі проекти дуже чутливі, й без доступу до довгострокового капіталу, який позичають під 3—5% річних, його не реалізувати. Про це свідчить досвід країн Центральної й Східної Європи, які знаходять компроміси на балансі ризиків і винагород. Більшість інших країн у кризових умовах робили ставки саме на інфраструктурні концесійні проекти, тому для України це може бути рятівним рішенням. Наприклад, Туреччина за останні 10 років інвестувала близько 90 мільярдів євро в капітальну інфраструктуру, з них 15 мільярдів — на засадах державно-приватного партнерства. Ця країна за 8 років утричі збільшила свій ВВП.

Згідно з дослідженням юридичних бар’єрів для концесій автомобільних доріг в Україні юридичної фірми «Василь Кісіль і Партнери», законодавчі перешкоди та юридичні ризики під час реалізації таких проектів не є критичними, незважаючи на неідеальність українського законодавства. А серед ключових ризиків реалізації проекту будівництва кільцевої автомобільної дороги навколо Києва, на думку експертів, є можливість недосягнення консенсусу між державою та приватним інвестором щодо умов співпраці, ризики, пов’язані з вибором та викупом земельних ділянок та нерухомого майна для проекту, а також недостатність фінансування будівництва і подальшого обслуговування цього об’єкта інфраструктури.

За оцінкою експертів, будівництво доріг на умовах концесії — вельми поширений підхід європейських країн. Аналітики сподіваються, що невдовзі після настання миру і нашій країні також вдасться створити взаємовигідні умови для залучення приватного сектору в будівництво якісних українських доріг західного зразка.

Чимало провідних міжнародних компаній зі значним досвідом реалізації концесійних проектів у Європі висловлюють готовність стати власниками концесійних доріг в Україні. Однак, на думку фахівців, внесок держави в такому проекті, ймовірно, буде не меншим ніж 50% вартості проекту. Головне — досягти компромісу в питаннях розподілу ризиків та винагород між державою та приватним інвестором. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua