"В Укрдержреєстрі хочуть назавжди забути слово «черга»"

Галина ІЩЕНКО
24 травня 2014

Про це повідомив голова Укрдержреєстру Ігор Алексєєв під час круглого столу «Реєстраційна служба: коли закінчаться черги на реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень?», організованого Національним прес-клубом з аграрних і земельних питань.

«За оцінками експертів, мільйон договорів — це мінімальна кількість, яку треба зареєструвати цього року. За моїми оптимістичними прогнозами, на цю цифру зможемо вийти до кінця року навіть за рахунок тих заходів та ініціатив, які вже впроваджено. Не кажучи вже про заплановане комплексне реформування у цій сфері», — заявив керівник Укрдержреєстру. Він також додав, що вже за перші чотири місяці кількість реєстрацій було збільшено до 234 тисяч, або вдесятеро, порівняно з аналогічним періодом 2013 року.

Разом з тим він зауважив, що процедуру реєстрації треба й надалі удосконалювати, бо проблему не знято і вона досить гостра через брак кадрів. Щоб її пом’якшити, вже найближчим часом лави служби поповнять 400 реєстраторів, яких наберуть на конкурсній основі.

Крім того, заплановано відрядити окремих реєстраторів у найбільш завантажені райони, створити кілька мобільних груп, які орієнтовно працюватимуть у Полтавській, Черкаській, Миколаївській та Київській областях, а також розширити коло реєстраторів. Зокрема функції з реєстрації прав оренди землі в майбутньому можуть бути передані нотаріусам та органам місцевого самоврядування, поділився планами на перспективу міністр юстиції Павло Петренко і зауважив, що на нещодавньому засіданні уряду вирішено створити максимально сприятливі умови агробізнесу, який на сьогодні є локомотивом розвитку економіки.

Своє плече в питанні реєстрації прав оренди готове підставити й Держземагентство. За словами голови земельного відомства Сергія Рудика, дві тисячі кадастрових реєстраторів могли б долучитися до цієї роботи, адже до 1 січня 2013 року робили це раніше. Остаточну крапку стосовно розширення їх повноважень має поставити парламент.

До речі, в парламенті перебувають кілька законопроектів, спрямованих на вирішення проблемних питань реєстрації та спрощення процедури. Приміром, законопроект № 2049а, який підтримує Мін’юст та Укрдержреєстр, дасть змогу заявникам подавати реєстраторам документи в електронному вигляді.

«Якщо заявник сам скануватиме документи і заповнюватиме форму в електронному вигляді, реєстратор заощадить 20—22 хвилини. Йому треба буде тільки перевірити, чи немає обмежень реєстраційних дій, та провести реєстрацію, — пояснив Ігор Алексєєв. — Це не лише значно збільшить продуктивність праці, а й поліпшить позиції України в рейтингу Світового банку Doing business і її імідж на міжнародній арені. Там дивуються, чому в Україні досі немає електронної подачі документів для реєстрації речових прав».

Ігор Алексєєв також поділився іншими ініціативами з вдосконалення процедури реєстрації та роботи служби, які, на його думку, заслуговують уваги. Зокрема 17 депутатів, які представляють усі депутатські групи, ініціювали відкриття реєстру речових прав на нерухоме майно для правоохоронних органів. Відповідний законопроект уже зареєстровано в парламенті.

«Річ у тім, що 2013 року в Держреєстрслужбу надійшло мільйон запитів щодо надання інформації з реєстру від держ?органів, насамперед правоохоронних. Це третина від загальної кількості запитів», — пояснив він, додавши, що якщо правоохоронцям надати доступ до цієї інформації, це вивільнить чимало часу реєстраторів, який вони витрачали на обробку цих запитів.

Уже з червня частину цих ініціатив, яка не потребує законодавчого вирішення, впроваджуватимуть в життя, решту — після того, як буде проголосовано в парламенті, — зазначив він.

Слово «черга» в Укрдержреєстрі хочуть забути раз і назавжди, зауважив керівник служби. Відтак, у середньостроковій перспективі орієнтуються на децентралізацію надання адмінпослуг. «Найближчим часом плануємо вийти на презентацію концепції з передачі на місця у міські, сільські і селищні ради, Центри адмінпослуг близько 60 адмінпослуг (це послуги Укрдержреєстру, Міграційної служби тощо), — повідомив Ігор Алексєєв. — Заявник повинен отримувати послуги в одному місці, а не ходити кабінетами різних структур. Якщо буде політична воля уряду й парламенту на децентралізацію влади, гадаю, до 1 січня 2016 року зможемо перейти на повноцінну передачу функцій на місця, а дозвільний принцип реєстрації прав оренди земель буде змінено на заявний». 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua