Недавно в Ужгороді відбулося перше засідання щойно утвореної Ради туристських міст та регіонів — постійно діючого консультативно-дорадчого органу Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Участь у заході, крім керівників обласних та міських управлінь туризму, взяли представники міністерств, вишів та навчальних центрів, громадських організацій, благодійних фондів тощо.
У вступному слові голова Закарпатської облдержадміністрації Геннадій Москаль, слушно зауваживши, що після анексії Криму Закарпаття стало одним з головних туристських регіонів країни (до якого, до речі, масово їдуть й громадяни сусідніх держав), наголосив на важливості цього виду діяльності для економіки області. Головну увагу, на думку керівника, слід приділити узгодженню термінів проведення масових заходів (насамперед фестивалів, якими завжди славився край) та приведенню в належний стан автошляхів.
Та й інші посадовці запевнили учасників засідання, що обласна влада сприятиме ініціативам, спрямованим на поліпшення функціонування туристсько-рекреаційної індустрії Закарпаття. А потенціал області в цій царині величезний: не лише науковці, а й підприємці стверджують, що за умови належного ставлення влади та відповідного інвестування галузь здатна залучити в край 10—12 мільйонів туристів й відпочивальників, які залишать тут 25—35 мільярдів гривень.
Начальник управління туризму і курортів Мінекономрозвитку Іван Ліптуга презентував проект Стратегії розвитку туризму і курортів на 2016—2020 роки, окреслив ідею створення національної мережі брендів туристських міст та регіонів України, представив план виставкових заходів міністерства на рік. Значну увагу посадовець приділив проекту створення Національної туристської організації (НТО), яка являтиме стійку горизонтальну модель саморегулюючої організації в галузі туризму. Проект ініційовано Мінекономрозвитку, його реалізовуватимуть під егідою UNWTO і UNDP за підтримки GIZ, USAID, WNISEF. Учасниками НТО можуть бути туристські та екскурсійні компанії, засоби розміщення, перевізники і транспортні агентства, курорти та рекреаційні об’єкти, музеї й арт-центри, ВНЗ та навчальні центри, організатори ділових подій, форумів і фестивалів, а також інші організації та компанії, які прямо або побічно мають стосунок до туризму.
Головне завдання НТО — консолідація учасників туристського ринку і системна реалізація комплексу маркетингових заходів для просування національного туристського продукту на цільових ринках. Крім маркетингової діяльності, НТО розроблятиме галузеві стандарти і критерії оцінки якості, програми професійної підготовки, здійснюватиме наукові, соціологічні та статистичні дослідження, провадитиме професійну видавничу діяльність, сприятиме розвиткові бізнес-культури тощо.
Автор цих рядків директор Інституту досліджень діаспори, наголосивши на символічності проведення заходу в етнічно розмаїтому регіоні, сусідами якого є чотири країни — члени Європейського Союзу, зауважив, що в ньму майже немає пропозицій етноекзогенних турів (які передбачають відвідання місць, що мають стосунок до некорінних етносів), на які, до слова, є значний попит іноземців.
На нараді також ішлося про нестачу запитів органів влади до профільних навчальних закладів (у країні понад 100 кафедр готують фахівців для туріндустрії) та очевидну користь від такої співпраці, оскільки чиновники та підприємці отримують (безоплатно!) потрібну інформацію, а освітяни не сушать голову, вигадуючи завдання студентам.
Ігор ВИННИЧЕНКО
для «Урядового кур’єра»