Із настанням холодів житлово-комунальні проблеми стають чи не основними в переліку негараздів, якими переймаються наші громадяни. Питання споживачів «за що ми платимо такі скажені гроші?» цілком зрозуміле, коли в їхніх квартирах ледь теплі батареї або з гарячого крана тече вода кімнатної температури. Скарги до ЖЕКів, як правило, розбиваються об банальну відповідь: «А що ми можемо зробити? Це не від нас залежить».
І справді, вони нічого не зроблять, доки люди не навчаться правильно скаржитись і вимагати. Розв’язувати житлово-комунальні проблеми потрібно грамотно. Для цього споживачі повинні знати, як це робити, а головне — знати свої права.
Отже, що робити якщо з гарячого крана тече зовсім не гаряча вода?
Насамперед якщо ви справно платите за гаряче водопостачання, слід звернутися в ЖЕК і зажадати зменшення тарифів. Якщо температура води на 5 градусів нижча за встановлену норму, пишіть скаргу в ЖЕК і просіть знизити тариф на 10%. Температура гарячої води не має бути меншою за 50°С. Якщо зафіксували 40—44 градуси, вимагайте зниження тарифів на 30%. Якщо ж температура води нижча за 40 градусів, ви маєте право платити за неї як за воду з холодного крана.
Зрозуміло, що коли вода ледь тепла, вона така у всьому будинку, і це проблема не однієї сім’ї, а всіх мешканців. По-перше, всі змушені платити за не надану їм послугу. По-друге, платити доводиться значно більше, адже поки ми чекаємо, щоб із крана нарешті полилася гаряча вода, багато напівтеплої стече просто у каналізацію. А лічильник усе це порахує як гарячу — за відповідними тарифами. Отже, дії всіх мешканців будинку мають бути спільними. Що більше актів складено і заяв подано, то більше шансів зрушити питання з місця. Значно простіше, якщо на будинку вже встановлено лічильник тепла, але якщо його ще немає, мешканцям нічого не залишається, як гуртуватися довкола цієї проблеми.
Біда в тому, що більше половини труб, якими постачається гаряча вода, — у ветхому стані. Тому обігрівається грунт вздовж усієї траси, а до будинку доходить те, що залишилося. Попри це, споживачі змушені платити сповна зокрема й за обігрів землі. А надавачі послуг із гарячого водопостачання, зрозуміло ж, не морочать собі голови і не вкладають коштів у ремонт теплотраси. Адже люди все одно заплатять за тепло, зафіксоване на виході, а не на вході.
Тож щоб довести, що послуги насправді не надано, потрібно грамотно і наполегливо обстоювати свої права споживача. І не поодинці, а разом, згуртовано. Слід пам’ятати, що в тих громадян, які знають свої права й готові їх захистити, завжди більше шансів, що їх вислухають і нададуть якісні послуги вчасно.
КОРИСНІ ПОРАДИ
Отже, як правильно оформити свої вимоги і захистити права споживача:
♦ Складіть акт. Візьміть у свідки кілька сусідів — хай розпишуться, що вода у вас у крані справді холодніша за норму. В акті слід вказати дату, час і температуру води, взятої для проби.
♦Напишіть заяву на ім’я керуючого ЖЕКу або ОСББ. Після цього співробітники ЖЕКу мають заміряти температуру гарячої води у вашій квартирі.
♦За три дні ЖЕК/ОСББ повинні привести температурні показники води в норму. Для цього ЖЕК може звернутися до енергопостачальної компанії чи в районну держадміністрацію/департамент ЖКГ.
♦Якщо за добу ситуація з гарячою водою у вашій квартирі не поліпшилася, очікуйте платіжку з перерахованими тарифами.
♦Але трапляється (найчастіше), що квитанції до вас надійдуть без правок і перерахунків за недостатню температуру води. Якщо так — подавайте на балансоутримувача до суду.
Станіслав КУЦЕНКО,
юрист, для «Урядового кур’єра»