"Аварія — донька європротоколу"

Вікторія КОВАЛЬОВА
21 вересня 2011

ЗАХИСТ ПОТЕРПІЛИХ ВІД ДТП

Обов’язкове страхування цивільної відповідальності автовласників в Україні наближається до європейських стандартів

Нарешті незвичне для українського автовласника слово «європротокол» набуло реальних обрисів. Європротокол - це спеціальний бланк уніфікованого по всій Європі зразка, що заповнюється водіями-учасниками дорожньо-транспортних пригод (ДТП) на місці аварії. Таке собі повідомлення до страхової компанії про ДТП, що стає підставою для виплати страхового відшкодування потерпілій в аварії стороні без виклику представників Державтоінспекції (ДАІ) та без виписування штрафів.

Таким правом можуть скористатися учасники ДТП, забезпечені полісом обов’язкового страхування цивільної правової відповідальності (ОСЦПВ), якщо відсутні травмовані (загиблі люди) та водії не перебувають під впливом алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння. З 19 вересня набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП та виплати страхового відшкодування» від 17 лютого 2011 р. Тому Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) рекомендує автовласникам, чиї договори страхування укладені до цієї дати, переукласти їх, аби мати можливість скористатися системою спрощеного оформлення ДТП — європротоколом.

За даними ДАІ, 85% усіх ДТП у країні відбуваються без потерпілих, тобто більша їх частина може бути врегульована без звернення до неї. Це дасть можливість значно скоротити час, необхідний для врегулювання ДТП, і звільнити проїжджу частину доріг, що сприятиме поліпшенню ситуації на автотрасах при проведенні в Україні Євро-2012.

Пристрасті навколо полісу

Страшилки щодо можливості збільшення ціни полісу у зв’язку із запровадженням в Україні європротоколу вирували на ринку вже кілька місяців. Понад 7 млн автовласників з нетерпінням чекали на цінові орієнтири. Але, як заявив президент Моторного (транспортного) страхового бюро України  Володимир Романишин, ціна полісу не зросте. Другим важливим параметром є максимальний розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, у разі оформлення документів про ДТП без участі працівників Державтоінспекції МВС України. Держфінпослуг поки не затвердила за поданням Моторного (транспортного) страхового бюро України максимальні розміри страхової виплати за таку шкоду. МТСБУ запропонувала Держфінпослуг встановити її у розмірі 50 тис. грн по одному страховому випадку, але не більше ніж 10 тис. грн по одному потерпілому, але «ця пропозиція була відхилена з метою захисту інтересів споживачів фінансових послуг через негативні соціальні наслідки». Як уточнив президент МТСБУ Володимир Романишин, вони пропонують обмежити «стелю» максимальної виплати за європротоколом 10 тис. до 31 грудня 2012 року і 25 тис. — після цієї дати і надалі поступово її збільшувати.

«Сума максимальної виплати за європротоколом, на нашу думку, повинна охоплювати 60% усіх страхових випадків, які сталися за участю тільки транспортних засобів. Наразі це 10 тис. грн. Якщо ця сума буде вищою, то існує ймовірність щодо збільшення кількості випадків шахрайства, що нині становлять понад 10% від усіх випадків», — зазначили в СК «Брокбізнес».

Європротоколом не зможуть скористатися водії, що перебувають під впливом алкоголю. Фото з архіву редакції

Три в одному

Оскільки європротокол передбачає єдиний тип поліса, що поширюється на всіх водіїв, які мають право на керування автомобілем (раніше це — 1 тип — «один автомобіль — будь-який водій», що є найдорожчим), то його ціна виявиться вищою за поліси 2-го та 3-го типів «один водій — будь-який автомобіль в даній категорії» і «один автомобіль — до 5 зазначених в полісі водіїв». «Страховий захист на договори першого типу поширюється на будь-яку особу, що перебуває за кермом на законній підставі», — підкреслюють у СК «Оранта».

За даними Ліги страхових організацій (ЛСОУ), після вступу в дію європротоколу в середньому ціна поліса ОСЦПВ для тих, хто раніше купував 2—3 тип поліса, може піднятися на 10—12%. Приміром, якщо раніше вартість поліса на автомобіль з двигуном об’ємом 1,6 літра для киянина зі стажем водіння 3—10 років становила трохи більше 700 грн, а з мотором від 1,6 до 2 літрів — майже 900 грн, то після набрання чинності закону вона становитиме 800—1000 грн.

Цього року вартість страхового поліса, наприклад, у Києві та областях зросла вдвічі (середня вартість по Києву становить 600 грн, по регіонах — 250—500 грн). Це викликано введенням нових коригуючих коефіцієнтів вартості поліса у серпні минулого року. Страховики мотивували зростання цін збільшенням кількості транспортних засобів, ДТП, підвищенням цін на ремонтні роботи та запасні деталі. Підняття тарифів сприяло значній прибутковості їхнього бізнесу.

За січень—липень цього року порівняно з аналогічним періодом минулого сума отриманих платежів за ОСЦПВ зросла на 45% приблизно до 1,3 млрд грн, тоді як сума здійснених відшкодувань ледь піднялась на 17,8% та досягла лише 473, 9 млн грн, хоча за сім місяців нинішнього року було продано на 0,4% полісів більше. Тобто відшкодування у рази відстають від премій: якщо торік страховики ще виплачували майже 45% від премій, то нинішнього (після практично року роботи за новими тарифами) загальний обсяг виплат впав до 36%. Тому експерти вважають, що прозорість у питанні розрахунку базового платежу та його коефіцієнтів має стати надбанням громадськості.

Новації для спрощення

Якщо в Голландії, наприклад, європротокол можна роздрукувати і заповнити з Інтернету, то у нас він безоплатно надається СК страхувальнику, який уклав договір на нових умовах. «Європейський комітет страховиків (ЄКС), який володіє авторським правом, не вважає, що такий документ можна роздрукувати. Тому на початку будуть прийматися бланки європротоколів, що надруковані централізовано МТСБУ за єдиним зразком», — говорить В. Романишин.

У разі ДТП до страховика його учасники повинні звернутися не пізніше трьох робочих днів. А той зобов’язаний виплатити відшкодування не пізніше 15 днів з часу узгодження з потерпілим розміру збитку, а весь процес врегулювання не має перевищувати 90 днів з моменту звернення до страховика із заявою про виплату.

В Європі ідея оформлення ДТП без участі представників дорожньої поліції почала реалізовуватися ще в 50-х роках ХХ сторіччя, і в деяких країнах дорожня поліція взагалі не уповноважена займатися оформленням ДТП, що є прерогативою страхових компаній. Україна перебуває лише на початку цього шляху.

За прогнозом МТСБУ, після введення європротоколу виплати страховиків за ОСЦПВ в 2011 році перевищать 1 млрд грн, в 2012 — 1,5 млрд грн, хоча незалежні експерти вважають ці суми завищеними на 200-300 млн грн. Для прозорості діяльності цього виду страхування, що зачіпає інтереси мільйонів фізичних осіб-автовласників, МТСБУ та Держфінпослуг мають повністю розкрити інформацію по базі розрахунків, щоб кожен страховик, будь-який фахівець у нашій країні або за кордоном могли перевірити результати і порівняти. Якщо держава ввела такий вид страхування, то має звітувати, як насправді в ньому йдуть справи. І контролювати це не гірше, ніж тарифи ЖКГ або ціни на бензин. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua