Авіасалон "АвіаСвіт-ХХІ" закінчився підписанням угоди з Іраном про закупівлю та виробництво літаків Ан-158
Як повідомив голова правління ДАК "Антонов", гендиректор та головний конструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа, іранська авіабудівна корпорація HESA має намір придбати 20 лайнерів Ан-158. Сторони домовилися також налагодити в Ірані спільне виробництво 60 літаків. Окрім того, Іран планує активізувати програму зі зборки 30 лайнерів Ан-140 на заводі HESA в Ісфахані, що в іранській версії називається ІrAn-140.
Дмитро Ківа розповів також про українсько-російську домовленість щодо збільшення виробництва Ан-148 до 60 літаків на рік. Наразі виробничі бази це не дають можливості зробити, оскільки потребують модернізації. Українська сторона ще влітку заявила про пошук кредитора, аби розпочати виробниче оновлення ще до кінця 2010 р. За словами Д. Ківи, вже наступного року в Києві зберуть дев'ять таких машин, у Воронежі - 18.
Гендиректор лізингової компанії "Ільюшин Фінанси" Олександр Рубцов зазначив, що нині є 170 твердих замовлень на Ан-148, та за нинішніх темпів виробництва, наприкладі 10-12 літаків у рік черга триватиме 17 років.
- Чекати 17 років жодна авіакомпанія не буде, - слушно зауважив він. - Авіабудівні потужності однозначно треба нарощувати.
Щодо установки на Ан-148 російсько-французького двигуна, Д. Ківа підтвердив, що проект розглядається. Водночас він запевнив, що "Антонов" виконає всі зобов'язання перед "Мотор Січ" із закупівлі майже 100 двигунів для Ан-148.
Ще одна новина - Україна і Росія мають намір просувати літаки "Руслан". Термін служби Ан-124-200, за інформацією Д. Ківи, буде збільшений з 25 до 45 років. Адже машина пропонуватиметься з удосконаленим бортовим радіоелектронним обладнанням, модернізованим планером, цифровим керуванням гальмами, вдосконаленим реверсом двигуна. Обсяг ринку оцінюється в 82 машини. Наразі опціони є на 61 літак, 52 з них має намір придбати Росія. Серед можливих замовників називають Об'єднані Арабські Емірати та Кувейт. За інформацією прес-служби ДАК "Антонов", виробництво авіамашин планується налагодити в Ульяновську, Україна ж має намір поставляти в РФ комплектуючі для цієї техніки.
КОМЕНТАРІ
"Українських соколів" - на крило
Михайло ЄЖЕЛЬ,
міністр оборони України:
- Якщо відверто, то технічний стан військової авіації важкий. Але сьогодні ми відпрацювали програму щодо її технічного відновлення. До кінця року за рахунок бюджету та розрахунку з ремонтними заводами залишковим майном (що передбачено відповідною постановою Кабміну), плануємо відновити до 25 літальних апаратів різних класів. Це будуть літаки Іл-29, Су-27, Л-39 і Іл-76. Наразі у резервах Військово-повітряних сил перебуває до 350 одиниць нормальних літальних апаратів. За модернізації їхні бойові можливості можна збільшити втричі. Крім того, за 3-4 роки плануємо створити нову пілотажну групу "Українські соколи", яка діяла на початку нашої незалежності. У нашої країни є такі можливості і ми повинні поставити її на крило. Льотчики пілотажної групи своєю майстерністю демонструватимуть усьому світові доблесть військовослужбовців ЗС України, сприятимуть поліпшенню іміджу та підніматимуть престиж нашої країни на міжнародній арені. Президент України - Верховний Головнокомандувач Збройних Сил України Віктор Янукович прийняв рішення: "Українським соколам" бути!
Китай як альтернатива
Валентин БАДРАК,
директор Центру досліджень армії, конверсії та озброєнь:
- Під час авіасалону ми побачили, що Росія може повернутися до проекту Ан-70. Це може стати стимулом для України, в тому числі з перспективою розвитку іншого масштабного проекту - виробництва модернізованого літака Ан-124 "Руслан". Адже незалежно від участі третіх держав, ці проекти можливі лише за обов'язкової участі України та Росії. Ще один позитив - впорядкування самої структури -створення ДАК "Антонов".
Ринок для українських повітряних машин значною мірою знаходиться в Росії, особливо це стосується Ан-148, Ан-140, тож хоч спільне виробництво може бути з перенесенням центру тяжіння на російську територію - в цьому не бачу особливих проблем. Щодо подальших проектів - усе залежатиме від згаданих Ан-70 та Ан-124. Якщо вони підуть з РФ, можна буде говорити про реальні успіхи. У деяких напрямках, секторах нині протокол про наміри почав виконуватись. Але це ще не означає, що Україна реалізовує свої стратегічні інтереси. Поки до цього не дійшло. Багато що залежить від того, як українська сторона поведе переговорний процес і наскільки прозоро пройде реструктуризація та акціонування.
Щодо співпраці з Китаєм, то тут також вбачаємо добру переспективу. Китай може стати альтернативою з переозброєння української армії. Зокрема, ми могли б використовувати фюзеляж китайського літака - прототип російського Су-27 і спільно його оснащувати. Інтерес китайців до нашого авіабудування чимдалі зростає.