"Авто з іноземними номерами загнали в «глухий кут»"

Олег ГРОМОВ
26 липня 2013

РЕГУЛЮВАННЯ

ДАІ запевняє, що автомобілі без української «прописки» зупиняють  і конфіскують лише за порушення правил руху та законодавства

У  резидентів України, власників автівок з іноземними номерами, які придбали їх за кордоном і там зареєстрували, щодня більшає головного болю. Як уже писали ЗМІ та наголошувало телебачення, ще 5 березня цього року колишня Держмитслужба обмежила перебування таких транспортних засобів (ТЗ) на території нашої країни 20 днями. Також начебто останнім часом співробітники ДАІ почали масово зупиняти автомашини з іноземними номерами й та за участі представників митної служби їх заарештовувати.

Як вважає генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко, ця вимога суперечить Стамбульській  конвенції, в статті 9 якої чітко сказано, що протягом кожного дванадцятимісячного періоду транспортні засоби приватного використання можуть перебувати на території тимчасового ввезення (тобто в Україні) протягом шестимісячного терміну, який може бути як неперервним, так і з перервами. А як відомо, Україна приєдналася до Стамбульської конвенції у 2004 році й повинна виконувати її вимоги.

Митники ретельно перевіряють усі автівки. Фото УНIAН

За чутками  і насправді

Нещодавно міністр доходів і зборів Олександр Клименко повідомив, що чутки про  те, що митники конфісковують вищезазначені автомобілі, не відповідають дійсності, а 20-денний термін стосується лише комерційних автомобілів. «Співробітники Міндоходів можуть лише сповістити відповідні органи, в якому статусі ТЗ було ввезено в Україну, й у разі перебільшення терміну його перебування скласти протокол про порушення митних правил», — зазначив він.

Цікаво, що, за даними Міндоходів, які оприлюднено на його сайті станом на кінець другої декади липня, з початку року за фактами порушень правил тимчасового ввезення автомобілів на митну територію України до відповідальності притягнуто 330 громадян країни. А на правопорушників накладено штрафів на загальну суму понад 3 мільйони гривень.

Як повідомив кореспонденту «УК» начальник відділу профілактичної роботи департаменту ДАІ Міністерства внутрішніх справ підполковник Олександр Зубенко, такі автівки працівники ДАІ мають право зупиняти з причин, які чітко визначено Законом «Про міліцію» виключно за порушення правил дорожнього руху. «Також таке авто ми можемо зупинити в рамках цільових заходів, але зупиняти просто з причини, що ТЗ мають іноземні номери, не маємо права. До того ж ми взаємодіємо із митними службами в рамках боротьби з порушеннями законодавства, зокрема контрабанди. Тож ДАІ працює виключно у правовому полі», — зазначив він.

Отже і Міндоходів, і ДАІ запевняють українське суспільство, що нічого протизаконного стосовно автомобілів з іноземними номерами вони не роблять, проте люди скаржаться.

Псевдофірма для псевдоробітника

Справедливості заради треба сказати, що власники таких автівок знали, на що йдуть і які проблеми можуть виникнути в них в Україні. Схема завезення автомобілів з іноземними номерами допускала реєстрацію ТЗ на фірму, зареєстровану за кордоном. Найбільше таких фактично одноденних компаній було в Чехії, Польщі та Литві. Справжній власник такого автомобіля ставав псевдоспівробітником цієї фірми і отримував право їздити в Україні з номерами іншої країни. 

Начебто все добре і, як кажуть, без пригод. Однак колізія полягала в тому, що у країнах ЄС таким підприємствам також потрібно сплачувати податки (на відміну від українських псевдофірм) і робити відрахування із заробітної плати співробітників. Тому не дивно, що всі ці компанії, ледве відкрившись, майже одразу ж закривалися.

Утім, за доволі короткий термін такі фірми встигали зареєструвати десятки і навіть сотні ТЗ не лише для власників з України, а й для автомобілістів з інших країн колишнього СРСР.

Тепер власникам таких ТЗ не можна не лише експлуатувати свої авто, а й перереєструвати (присвоюючи їм українські номери), а також просто розібрати на запчастини. Останнє взагалі проблематично: треба виїхати в країну «походження» і знайти компанію, яка робила все це для власника. Звісно, що фірми вже і сліду немає. Тож коли власник такого авто хоче його перереєструвати, то виявляється, що  зворотної дороги немає. Тому такі автовласники перебувають фактично в патовій ситуації. Бо на запитання, як їм можна допомогти, кореспондент «УК» не знайшов відповіді.

Олександр Зубенко дав пораду майбутнім власникам закордонних автономерів: ретельно вивчити і українське, і закордонне законодавство у цій царині, щоби не потрапити в халепу.

Знали,  чого чекати

Окремі експерти звертають увагу на те, що наша держава протягом кількох років не помічала тисяч українців, які їздили країною, маючи закордонні номери. Тепер же чомусь можновладці «прокинулися» і придумали кардинальний метод. А за цією спрощеною схемою ввезення автомобілів з-за кордону активно закуповували як тисячі недорогих (до 5 тисяч євро) вживаних автівок, так і нових доволі недешевих ТЗ, — зазначають вони. Експерти вважають, що автомобілі з іноземними номерами останніми роками неабияк впливали на первинний ринок. Особливо це помітно у Західній Україні, де компаніям-дилерам було дуже тяжко продавати нові моделі ТЗ, адже небагаті люди віддавали перевагу вживаним автомашинам.

Тож проблема ця далеко не нова. Проте допомогти автовласникам з іноземними ТЗ фактично неможливо. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua