Десятки мікроавтобусів із маршрутів №74, №46 та №80 вишикувалися у кілька рядів на центральній площі Запоріжжя перед будівлею облдержадміністрації. У місті відбувся справжній транспортний колапс, адже ці маршрутки обслуговують центральні мережі транспортного пасажиропотоку.
— Ми вимагаємо поліпшення умов праці, — пояснив свою участь у заході водій Микола. — Доводиться багато платити поборів, грошей на життя майже не залишається.
Водії обурені тим, що їм не надають документів, що підтверджують платежі.
— Зарплати не отримуємо, — приєднується до розмови водій Анатолій. — Заправляємося власним коштом. А вартість палива і ремонту вже істотно підвищилася.
До страйкарів вийшов директор департаменту промисловості та розвитку інфраструктури ОДА Євген Семичаєвський. Він запросив представників ініціативної групи за круглий стіл з участю першого заступника голови ОДА Віктора Ємельяненка обговорити проблеми з керівниками фірм-перевізників.
Водії розповіли, що мають щодня платити з машини щонайменше 300 гривень готівкою. На життя та необхідні витрати залишаються копійки. Оскільки на маршрутці працює по два водії — ледве виходить 2,5 тисячі гривень на зарплату на двох.
— На маршруті ти чи ні — все одно платиш, навіть якщо тиждень стоїш на ремонті. Хоч нічого і не заробив, але платиш. Машини наші, ми їх купили і працюємо за договором із підприємством. А платимо за все, за що тільки можна. Навіть за туалети, яких немає на кінцевих зупинках. Стоянку повинна забезпечувати фірма, але ми платимо гроші самі. Розписуємося за мінімальну зарплату 1200 гривень і перераховуємо пенсійний збір, але не отримуємо й цих «офіційних» грошей, — підтверджують обурені люди.
До того ж, за нормативами водії мають працювати по півдня, але маршрутники зізнаються: щоб заробити, треба працювати цілий день.
В облдержадміністрації з’ясували, що розв’язання проблеми — у компетенції Запорізької міськради, адже саме тут укладають договори на надання послуг із пасажироперевезення.
— На цих підприємствах є внутрішній конфлікт між роботодавцем і найманими водіями, — пояснив начальник управління транспортного забезпечення та зв’язку Запорізької міської ради Юрій Дроздов. — Поки що страйкують лише водії двох компаній, решта працюють у звичайному режимі.
За розв’язання проблеми маршрутники змусили взятися учасників засідання міськвиконкому, яке на той час проводив міський голова Запоріжжя Олександр Сін.
— Безпека пасажирів залежить від стану автобуса, але ніхто ніколи не ставив нам запитання, як ми їх ремонтуємо. Пояснюю: ремонт відбувається на ходу, а все тому, що, навіть перебуваючи на ремонті, ми все одно платимо! Якщо нам зменшать суму поборів, проїзд підвищувати не треба, — зазначив представник ініціативної групи водіїв Олександр Федін.
Міський голова Олександр Сін закликав водіїв та власників компаній-перевізників порозумітися.
— Маємо дійти згоди щодо суми платежу, яка буде чітко об∂рунтована, щоб усі водії знали, скільки і за що саме мають робити внески, — заявив Олександр Сін. — Зниження цих платежів — компенсація подорожчання палива, шин, запчастин та інших матеріалів. Це дасть змогу компенсувати водіям витрати і не підвищувати вартості проїзду для запоріжців. Якщо перевізники не підтримають цього рішення, ми розірвемо з ними договори, тому що вже сьогодні вони зривають перевезення.