"Чи бути українській нафтопереробці?"

Петро КАЛІНІЧЕНКО
31 серпня 2011

КОНКУРЕНЦІЯ

Відповідь на це питання сподіваються отримати учасники громадських слухань, присвячених спецрозслідуванню щодо імпорту нафтопродуктів

Немає нічого більш довгострокового, ніж тимчасове. Це підтверджує ситуація на вітчизняному ринку нафтопродуктів. Коли у 2005 році в країні виникла криза з паливом, влада скасувала імпортні мита на нафтопродукти, сподіваючись, що це тимчасове рішення допоможе її пом’якшити, а потім усе повернеться на старе. Проте доля українських нафтопереробників погіршала всерйоз та надовго.

Імпортери продовжують нарощувати експансію на вітчизняний ринок (якщо в 2004 році їхня частка становила 7%, то у липні цього року — близько 60%), а обсяги переробки нафти вітчизняними НПЗ зменшилися більш ніж удвічі — з 22 млн до 9 млн т на рік (українські нафтопереробні потужності у I півріччі 2011 року були завантажені усього на 16,8%).

Особливо слід зазначити, що перевагу іноземних виробників не можна вважати конкурентною, оскільки їхнє пальне виробляється з пільгової нафти, тобто субсидується сусідніми державами. А український уряд хоче захистити ринок від надмірного імпорту, але йому доводиться протистояти лобі імпортерів.

Ще 25 січня цього року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі (МКМТ) відкрила спеціальне розслідування щодо імпорту нафтопродуктів в Україну. При цьому Міненерговугілля заявляло про підтримку ініціативи щодо введення мит на бензини EUR130/т та на дизпальне — EUR80/т. Проте ввести їх не вдалося.

31 березня уряд та власники українських НПЗ підписали меморандум про взаємне партнерство, що передбачає, серед іншого, гарантію уряду забезпечити проведення спеціального розслідування щодо імпорту нафтопродуктів в Україну й у найкоротший термін вжити заходів, що відповідають рішенням МКМТ.

Однак ситуація й досі залишається близькою до катастрофічної. Країна скочується до нової стратегічної залежності — від імпорту бензину та інших нафтопродуктів. Сьогодні Україна вже на 2/3 залежить від імпортних нафтопродуктів, а нафтопереробна галузь України перебуває на межі зупинки, саме через  неконкурентні умови роботи на ринку.

Як наслідок, країна втрачає робочі місця (між іншим, НПЗ разом з підрядниками — це близько 20 тис. працівників), надходження до бюджету, стратегічну галузь економіки, врешті-решт.

За загальної нестабільності світових ринків Україна ризикує залишитися беззахисною перед масштабними ціновими змовами, спекуляціями, а головне — значно зростають ризики для національної безпеки, пов’язані із зовнішнім диктатом не тільки з економічних, а й з політичних питань.

Очевидно, що Кабмін прагне цього не допустити. Принаймні у Міненерговугілля вагу питання розуміють. Міністр Юрій Бойко слушно вважає, що частку імпортних нафтопродуктів на українському ринку необхідно скоротити до 15%, а решту якісного пального виробляти в країні за рахунок власних потужностей. Міністра підтримують власники українських НПЗ, які неодноразово заявляли, що відновлення конкурентних умов дасть змогу збільшити переробку нафтової сировини в межах країни й провести модернізацію виробництв.

Природно, що проти мита активно виступають власники великих мереж АЗС, які переважно імпортують нафтопродукти. Їхній головний аргумент — це, мовляв, призведе до монополізації ринку українськими НПЗ, а також до різкого зростання цін на нафтопродукти. Хоча держава у разі введення мит, за словами директора профільного департаменту Міненерговугілля Костянтина Бородіна, готова надати гарантії продажу нафтопродуктів у встановлених коридорах і сприятиме укладанню недискримінаційних довгострокових контрактів між НПЗ та незалежними мережами АЗС.

6 вересня, якщо лобі імпортерів не заблокує процес, відбудуться громадські слухання зі спеціального розслідування щодо імпорту нафтопродуктів. Сподіваємося, що Мінекономіки вислухає думки фахівців Міненерговугілля, експертів та учасників ринку й принципове питання: «бути чи не бути українській нафтопереробці» вирішиться позитивно. Принаймні саме таке рішення укладається в ідеологію тези Президента Віктора Януковича про те, що Україна стане справді незалежною, лише маючи сильну економічну основу, а уряд має виходити з прагматичних інтересів країни.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua