"То чи треба нам ТО?"

Лариса УСЕНКО
21 червня 2014

Ні, що не кажіть, а недарма наш рідний даішник — один з найулюбленіших героїв анекдотів. Пригадуєте отой, про смугастого жезла, що його інспектор-новачок сприйняв як спосіб свого заробітку? А ще — про горбатого «Запорожця»-тарантайку, який, хто з водіїв пам’ятає, без будь-яких проблем пройшов технічний огляд, хоч не те що не їздив — навіть не заводився! І ще з добру сотню жартівливих історій, котрі, нехай і в анекдотичній формі, але відображають реалії нашого життя. І, що найцікавіше (ну менталітет у нас такий!), даішник-хабарник давно сприймався нашим суспільством радше правилом, аніж винятком.

До речі, особисто зіткнулася з умінням інспекторів повернути ситуацію так, як їм це з якихось причин зручно, навесні цього року. В акурат напередодні 8 Березня поверталася власною автівкою додому, жодної з норм чинних Правил дорожнього руху не порушила, хіба що не спало на думку, що знайдеться на мою голову 25-річний шумахер, який вирішить, їдучи добряче за сотню, обігнати мене по зустрічній смузі, та ще й прямісінько на перехресті під час повороту… Поки чекала інспекторів, які не могли доїхати на місце пригоди не те що за 15 обіцяних даішним керівництвом хвилин — аж за 4 години (хоч того дня було сонячно, мені сказали, що в районі забагато ДТП), чоловіки, які з якихось причин опинялися поруч, всі як один співчували молодому горе-шумахеру: мовляв, ну і влетів ти, хлопче!

І яким же було моє здивування, коли інспектори (навіть не вибачившись, що змусили мене стільки часу простовбичити посеред перехрестя), поспілкувавшись у своїй машині з винуватцем аварії, почали переконувати мене, що вина… обопільна. Не знаю, якими «аргументами» послуговувався юний любитель швидкості, але я раптом дізналася, що мусила попередньо переконатися, що по зустрічній смузі з дикою швидкістю (гальмівний шлях автомобіля винуватця після удару об мою машину — майже півсотні метрів) несеться автівка і жодним чином не заважати їй далі порушувати ПДР. Від такого нахабства я розгубилась, відчувши себе стовідсотковою блондинкою. Щоправда, вже за мить мої аргументи переконали інспекторів, що протокол треба складати, не відступаючи від букви закону…

Хоч, будемо відвертими, саме ДТП нині і є отією «годівницею» (це ж яка вдячність іноді буває за «правильно» складений протокол!), яка гріє кишені звичайного «сержанта Петренка». А днями, як і вся українська водійська спільнота, дізнаюся, що у даішного керівництва з’явився намір відродити ще одну — обов’язковий техогляд для приватних легковиків, мотоциклів і мопедів, що був скасований у липні три роки тому. І я розумію пана Сіренка, бо погоджуюсь із ним на всі сто, що нашими дорогами «повинні їздити справні автомобілі». І саме справні, а не такі, як ота «Газель», що фігурує у славнозвісному березневому ДТП біля «Межигір’я». Це ж які «аргументи» навів водій «Газелі», яка, найімовірніше, втратила керування (а що ще можна подумати, подивившись фото, які були в Інтернеті у вільному доступі, де видно гальмівні шланги, навіщось обмотані ізоляційною стрічкою?) і на повній швидкості врізалася у стоячий автомобіль, що інспектор ДАІ, який складав протокол, «не помітив» очевидних речей?! І як тут не пошкодувати, що структура, очолювана Єгором Соболєвим, ніяк не може запрацювати на повну потужність.

І той факт, що повернення ТО — вимога Європейського Союзу, мене теж переконує в необхідності ініційованого ДАІ кроку. Справді, хочемо в Європу — нічого сунутись туди зі своїм «статутом», круто замішаним на незрозумілому для іноземців менталітеті. Але — яка прикрість! — далеко не всі водії думають так само. Спеціально перечитала на форумах усі коментарі щодо цієї ініціативи. Розуміючи, що не у всіх є час знайомитися з ними в оригіналі, найцікавіші наведу. «Нехай би спочатку сказали, скільки аварій відбувається через несправність авто, — цілком слушно зазначає Serg Stetsuk, — а скільки — через неякісне дорожнє покриття, знаки, розмітку. І скільки — через бездіяльність ДАІ в плані попередження ДТП (наприклад, штрафи за порушення ПДР, причому для всіх, а не для окремих категорій). І тоді стане зрозуміло, чи справді потрібен техогляд».

До речі, не всі водії — баба Яга… «Я — за ТО, але не такий, який був у нас, — висловлює свою позицію ще один чоловік, у якого були «і старі, й нові машини», — але перш ніж говорити, що зросла кількість ДТП саме через несправні автівки, потрібно оприлюднити об∂рунтування збільшення кількості аварій саме у зв’язку з технічними несправностями. Це десь фіксується? Де передовий європейський досвід? Де об∂рунтування необхідності ТО, з яким погодяться люди? Де, зрештою, врахування минулого корупційного досвіду при «проведенні» ТО й заходи з запобігання корупційній складовій?»

Якщо спробувати, прочитавши всі позиції тих, кого зачепив намір повернути техогляд, вивести середньостатистичну позицію, її можна охарактеризувати словами чоловіка, що підписався ніком Andrey Napreyenko, який вважає, що «повернення до ТО — це повернення до корупційних схем в ДАІ, а це перекреслює завоювання Євромайдану». І наостанок. «Талон про проходження техогляду означає справність транспортного засобу лише на момент проходження самого техогляду, — абсолютно справедливо підсумовує інтернет-дебати Roman Derzhko. — Щойно автомобіль виїхав за ворота МРЕВ — ніхто нічого не гарантує. То що, комусь знову халявного бабла захотілось?!» А й справді, менталітет же не змінився, і в найближчі півсотні років навряд чи зміниться. А якщо так, то чи треба нам отой ТО?    



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua