"Чому громадській череді ніде пастися?"

Григорій ШАРИЙ
2 вересня 2020

Селяни, перешкоджаючи спробам дерибану земель, протестують і перекривають дороги. Проте чиновники на місцях вдають, ніби нічого не відбувається, й наживаються на оборудках з годувальницею. Стали вже ділити громадські сінокоси й пасовища. Так було у містах Мена Чернігівської області, Золочів Львівської, селі Княжичі на Київщині. 13 гектарів громадських пасовищ «невідомі» віддали в користування агрофірмі на батьківщині Тараса Шевченка у селі Моринці на Черкащині.

І це не поодинокі випадки. Розорюють сінокоси та пасовища у всій країні, хоч це асоціально й аморально. Тому що без сінокосів і пасовищ селяни не зможуть вижити. Наявність природних кормових угідь стимулює заняття місцевих жителів тваринництвом та забезпечує його кормами в роки посух і неврожаїв.

Не буде сіна, дядько корову не триматиме

Природні кормові угіддя виконують роль екологічного стабілізатора території, а для лісостепу, особливо для Полтавщини, це головний елемент базису екологічного каркаса, адже площа сінокосів і пасовищ переважає площу лісів майже наполовину і становить 15% території.

В Україні за останні 10 років влада, ігноруючи традиційні суспільні інститути, діючи із псевдоринкових позицій, ввела громадські сінокоси і пасовища в ринковий обіг, прирівнявши їх до орних для товарного виробництва земель, ігноруючи їхній особливий природно-екологічний і соціальний статус.

Маючи на оборудках із сінокосами й пасовищами хабарний зиск, Держгеокадастр вніс без відома сільських рад в аукціонні лоти пасовища біля сіл, де пасуться череди людської худоби. Аукціони виграли потрібні учасники, а селяни, втративши місця випасання, змушені вирізати худобу і навіть залишати село. Нерозумні владні рішення знищують село за селом, і ніхто не несе відповідальності.

Крім аукціонів, Держгеокадастр надавав природні кормові угіддя для створення псевдофермерських господарств. Політика Держгеокадастру щодо перерозподілу сільськогосподарських земель формує одну велику проблему, адже перерозподіл іде в одному напрямі, коли сінокоси, пасовища та орні землі забирають в одвічних користувачів і власників — місцевих селян до інших користувачів, які не пов’язані ні із селом, ні із тваринництвом. І все це прикривається «прозорим» аукціоном і «вигодою» для бюджету села, в якого відібрали просторовий базис існування — пасовище.

Прикладів багато. У селі Брусилів на Чернігівщині, забравши 200 гектарів пасовища, залишили без випасу 350 корів, які належать селянам. Нестача державної статистичної звітності з 1 січня 2016 року не дає змоги мати точні дані, скільки земель забрано в місцевих селян. І це попри те, що в Україні худоби населення утримує у 2,5 раза більше, ніж товаровиробники, — 2,4 мільйона голів.

Колективістські настрої, ліквідація почуття господаря за 70 років нової історії не дали змоги без підтримки держави відродити фермерство і справжню сільську кооперацію. Натомість добру справу приватизації земель ще й спаплюжили корупційними схемами їхнього перерозподілу на користь псевдофермерів, які й нині, крім землі, не мають засобів для її використання, а передають іншим з метою наживи і на користь псевдовласників особистих селянських господарств (ОСГ), більшість із яких сільською працею не займаються, а тільки переклавши гроші з кишені в кишеню, сприяли крадіжці комунальних і державних земель через механізм безоплатної приватизації. На Полтавщині третина державних і більшість ОСГ існують лише на папері.

Розорювання сінокосів та пасовищ може мати незворотні наслідки. Фото Володимира ЗAЇКИ

Ставки потрібні не тільки для розведення коропів

Виникають запитання. Як до участі в аукціонах на право користування природними угіддями допускають юридичних і фізичних осіб, які не утримують жодної голови худоби? Як у Решетилівському районі для створення фермерського господарства надали майже весь запас державних сільгоспземель громадянинові з Дніпра, який не має жодного стосунку до сільського виробництва?

Громадські пасовища і сінокоси існують тисячі років. Їх ніхто не привласнював і не забирав у сільських громад — ні князі, ні царі. Аукціон тільки на перший погляд справедливий, але земля — не товар, і від аукціонів суспільного зла і біди в тисячі разів більше, ніж зиску.

Ні колишня влада, ні нинішня не помічає, чи вдає, що не помічає цю пастку державної політики, згубну і для держави, й для народу. У підсумку в Полтавській області чинна раніше Програма розвитку земельних відносин, згідно з якою консервували 125 тисяч гектарів деградованих орних земель, на сьогодні не діє, і за офіційними даними, розорано додатково 70 тисяч гектарів природних кормових угідь, або 20%.

Хоча земельної статистики офіційно не існує, неозброєним оком видно тіньове активне розорювання сінокосів і пасовищ у великих масштабах. Наймасовіше це відбувається в низинних місцевостях та природоохоронних зонах біля річок та інших водойм, що підтверджують візуальний супутниковий моніторинг земель України й офіційні дані Держгеокадастру.

Проте штрафи за самовільне розорювання пасовищ і сінокосів становлять 340 гривень за ділянку незалежно від площі за рік, що дозволяє порушникам ці кошти системно сплачувати й мати зиск.

Особливо вражають масштаби розорювання пасовищ і сінокосів у Полтавській та Сумській областях. Екологічно чисті землі, що прилягають до річок і потічків, обробляють хімічними речовинами, а вологоакумулюючі території знищують, річки і потічки, пересихаючи, зникають. Унаслідок розорювання природних угідь водорегулівні функції четвертої частини ставків Полтавської області припинено через повне висихання, а рівень води у природних водотоках досяг історичного мінімуму. Ситуацію погіршує перевантаженість сівозмін просапними культурами, ліквідація кормових сівозмін та багаторічні трави. Посіви майже 30% на товарних площах соняшнику і сої перетворюють лісостеп на посушливий степ із загрозою деградації аж до опустелювання.

Проте у світі, особливо в європейських країнах, є позитивний досвід боротьби з опустелюванням та формування економічно сталого екологічного каркаса територій. Наші чиновники, політики й громадські діячі часто бувають у відрядженнях у Європі. У них є нагода ознайомитися там не тільки з діяльністю муніципалітетів, а й взяти найкраще з тамтешніх природоохоронних практик.

На нинішньому етапі в Україні для розв’язання порушеної проблеми треба обов’язково зменшити розорюваність і посилити водоакумулюючі функції територій. Слід примножувати цінності природно-ландшафтних комплексів, їх екологічний потенціал і здатність утримувати поселенську мережу та формувати продовольчо- й екологобезпечне життєве середовище нашого народу.

Григорій ШАРИЙ,
завкафедри автомобільних доріг, геодезії,
землеустрою та сільських будівель
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»,
доктор економічних наук,

для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua