"Цінам обріжуть крила "

Лариса ДАЦЮК
26 лютого 2011

РИНОК

 До Масниці українці матимуть дешевшу олію

Днями Антимонопольний комітет надав дозвіл 14 учасникам ринку соняшникової олії на узгоджені дії, спрямовані на відновлення рівноваги внутрішнього ринку та зниження вартості продукції для українських споживачів.

Задля цього основним гравцям дозволили укласти договір про погоджену конкурентну поведінку, що дасть змогу наповнити внутрішній ринок держави достатньою кількістю бутильованої олії та знизити ціни. Цей дозвіл буде чинним протягом трьох місяців.

За словами першого заступника голови комітету Юрія Кравченка, основні виробники та експортери олії зобов'язалися щомісяця поставляти на внутрішній ринок до 20 тис. тонн олії та реалізовувати продукцію за середньою оптово-відпускною ціною 12 грн 15 коп. Це стосується таких популярних торгових марок, як "Олейна", "Щедрий ДАР", "Стожар", "Чумак Домашня", "Розумниця", "Славія".

В Антимонопольному комітеті сподіваються, що при збереженні роздрібними мережами традиційної надбавки у розмірі 10 % ціна на олію для споживачів становитиме близько 13,40 грн/л. А щоб так воно й було, комітет звернувся до торговельних мереж з пропозицією зменшити рівень торговельної надбавки до 5 %, аби можна було встановити ціни на рівні 13 грн. На подешевшання олії, враховуючи логістику ринку, слід очікувати протягом найближчого тижня.

- Прийняттю такого рішення передувала кропітка робота Антимонопольного комітету України з учасниками ринку, -розповів на брифінгу Ю. Кравченко.- Водночас ми врахували світову практику погодження подібних домовленостей гравців ринку в умовах відновлення економіки в післякризовий період. Зважаючи на те, що інтереси споживачів завжди були і є для нас пріоритетними, розраховуємо на виконання виробниками та експортерами олії взятих на себе зобов'язань у повному обсязі. Антимонопольний комітет має досвід ефективної співпраці з великими торговельними мережами під час стабілізаціїї цін на молочну продукцію. Тож сподіваємося, що мережі й цього разу підуть нам назустріч задля забезпечення споживачів олією за максимально доступними цінами.

Коментувати не лише дії Антимонопольного комітету, а й свої, пов'язані з підвищенням цін на один з найпопулярніших продуктів у раціоні українців, учасники ринку відмовляються у завуальованій формі. Мовляв, надішліть нам письмовий запит, ми його розглянемо й, можливо, надамо відповідь. Допомогти розібратися у ситуації погодився генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу Володимир Лапа.

- Здорожчання цін на олію має під собою основу, -наголосив він. - Бо якщо на початку сезону (у вересні - жовтні) тонна соняшнику коштувала 2,5 тис. грн, то нині - 4,8 тис. Звісно, що собівартість товару підвищилася.

Однак у структурі доходів основних виробників олії найбільшу частку становить експорт. Тож логіка Антимонопольного комітету полягає в тому, щоб за рахунок експорту отримувати прибутки, а на внутрішньому ринку продавати товари за стабільними цінами. Навіть, можливо, дещо собі у збиток.

В. Лапа прогнозує, що нова дискусія щодо цін на олію може виникнути ближче до збирання нового врожаю (кінець літа -початок осені). А в цьому сезоні, якщо гравці ринку дотримуватимуться досягнутих домовленостей, проблем більше не буде. Сировини вистачить, адже для задоволення потреб внутрішнього ринку її не так багато й треба.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua