"Декораціями «Макбета» була сама природа"

Галина ЦИМБАЛ
18 червня 2013

ТРАДИЦІЯ

У Херсоні відбувся ХV Міжнародний фестиваль «Мельпомена Таврії»

Організатор фестивалю — колектив Херсонського академічного музично-драматичного театру ім. М. Куліша — ювілейний форум планував провести, обігравши цифру 15. З кількістю країн вийшло — до традиційних учасників додалися ще п’ять: Грузія, Португалія, Латвія, Литва, Франція, Ізраїль. Однак фестивальні дні довелося скоротити до десяти. Ось як це прокоментував директор і художній керівник Херсонського театру та президент фестивалю Олександр Книга: «Немає генерального спонсора, зменшено державне фінансування. Я навіть звернувся до херсонців: «Або фестиваль буде останнім, або купуйте квитки». Так глядач став нашим основним інвестором».

Білоруські гості показали немеркнучу «Одвічну пісню» за твором Янки Купали. Фото надані театром

Цифра показаних вистав вражає — їх 32

Справжнє відкриття фестивалю — мюзикл угорського театру ім. Йокая «Граф Монте-Крісто». В країнах Європи два роки поспіль це —найпопулярніше театральне шоу. Насамперед вражає професіоналізм акторів, які ювелірно володіють і вокалом, і хореографією, і цирковими трюками, і драматичним талантом. А яскраву і хітову музику виконує живий оркестр. Гості привезли 60 тонн обладнання і дві доби монтували сценічний простір. Головний винуватець цього блискучого дійства, автор музики, тексту пісень, режисер і виконавець ролі Едмунда Дантесастав — провідний актор театру Дьєрдь Сомор. На жаль, переговори щодо показу цього дивовижного мюзиклу в Києві поки що безрезультатні, бо продюсери бояться братися за такий складний за технічним рівнем спектакль.

Оголосивши у Херсоні 2013 рік роком українського театру, господарі в цьому сезоні опанували високохудожній матеріал — «Енеїду» Котляревського, що за останні 20 років стала наймасштабнішою постановкою театру в режисурі Сергія Павлюка і художньому виконанні художників Сергія та Наталки Ридванецьких. Як і годиться класиці, дотепний твір Котляревського завжди сучасний. Теми влади і народу, пошуки кращої долі в інших краях висять у повітрі: життєвому і мистецькому.

Президент фестивалю Олександр Книга вітає актрису Ларису Кадирову із вдалим виступом

Моновистави жінок і чоловіків

На цьогорічній «Мельпомені» було багато моновистав — і з жіночим акцентом, і з чоловічим. Лариса Кадирова показала виставу «Стара жінка висиджує» польського драматурга Тадеуша Ружевича. Це — філософська вистава-попередження про знищення всього живого, в якій актриса талановито перевтілилася у жінку без віку, без епохи і національності, загублену через свою самотність і в часі, й у просторі.

А театральний проект Міжнародного фестивалю моновистав «Звайгзне» (Латвія) за Купріним «Гранатовий браслет» — теж сповідь жінки, але про неосяжне кохання — це приклад театральної копродукції. Виконавиця — актриса з Латвії Христина Клетнієце. У виставі «Акторська гримерка» разом з її режисером Урсулою Макаровою аж п’ять жінок, яких поселив у містичну гримерку японський драматург Куніо Сумідзу. Справжній жіночо-зміїний клубок, де за роль точиться нетеатральна боротьба.

А ось чоловічі моновистави були з гумором і легкою ностальгією. У драмі естонського драматурга Андруса Кивиряхка «Курча з букваря» сповідь маленької людини у постановці вже відомого для фестивалю литовського режисера Лінаса Зайкаускаса талановито втілив народний артист Башкортостану Алмас Аміров.

Поки гризлися, втратили країну

З великою цікавістю на «Мельпомені» очікували постановку Донецького академічного українського музично-драматичного театру за п’єсою Миколи Куліша «Мина Мазайло», яку там назвали «Тьотя Мотя прієхала…». Змінили не лише назву, а й фінал. Незвично-монументальною стала і сценографія у вигляді двох вагонів справжніх розмірів, що врешті-решт у фіналі стають теплушками і везуть на загибель учасників цієї історії. І відомий сатиричний твір репресованого Куліша, який зазвичай ставлять як камерну історію мовних чвар і суцільного суржику, постав у новому узагальненому звучанні. Поки гризлися і вибирали «кращу» мову, втратили країну. І хто каже, що театр лише мистецтво?

До літературної класики звернувся і режисер Дмитро Богомазов, поставивши у київському театрі ім. І.Франка «Morituri te salutant» за мотивами майстра психологічної новели Василя Стефаника. І ще довго після її показу на фестивалі глядачі і фахівці театру не могли відійти від глибини прочитання і філігранності акторських робіт.

Білорусь на ювілейному фестивалі була представлена трьома театрами. «Дзяди» Адама Міцкевича у постановці мінського Театру «Ч» за своїми національно-філософськими узагальненнями дещо перегукується із виставою франківців.

А ще вона цікава тією ж копродукцією, що стає показовою для розвитку сьогоднішнього театру. «Одвічна пісня» — драматична поема Янки Купали в постановці Республіканського театру білоруської драматургії перетворилася на фолк-рок-оперу, яку колектив привозив на фестиваль сім років тому. Та й нині її щирість і художня чистота нікого не залишає байдужим.

Тим часом Вітебському театру ім. Я. Коласа оргкомітет фестивалю запропонував творчий експеримент — зіграти прем’єру «Макбета» Шекспіра у лісовому театрі на Базі зеленого туризму «Чумацька криниця». Декораціями була сама природа, яка в вечірньо-нічний час містична сама по собі, а в міксі з кривавим сюжетом Шекспіра посилювала ці враження. Особливо, коли у глядачів була змога слідкувати за повним місяцем, який то ховався за хмари, а то злодійкувато виповзав якраз під час сцени вбивства.

Ювілейний фестиваль подарував глядачам ще одну родзинку. Для відомої музичної вистави «Задунаєць за порогом» Театральної компанії «Бенюк і Хостікоєв» сцену побудували на березі Дніпра і замаскували справжніми рибальськими сітками. Все інше теж було справжнім: вечірнє небо, плавні і козацька «Чайка», яку побудував театр історичної реконструкції «Олеща». На ній у фіналі під аплодисменти захопленої публіки відпливли герої знаменитого українського твору.

Вважається, що нині це практично єдиний в Україні фестиваль театру з гідною організацією і справжнім міжнародним професійним рівнем.

За 15 років його географія сягнула 61 міста з 18 країн світу. Загалом було показано 213 вистав, щорічними гостями фестивалю стали майже 650 гостей. Подивилися фестивальні вистави за ці роки понад 150 тисяч глядачів.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua