ІНІЦІАТИВА
Мінінфраструктури пропонує ввести нульовий ПДВ для вітчизняних авіаперевізників при купівлі імпортних літаків і вертольотів
Законопроект «Про зміни до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів», який було подано Мінінфраструктури на розгляд у парламент, передбачає введення нульової ставки ПДВ при ввезенні імпортних літаків і вертольотів, а також суден з підвісним або стаціонарним двигуном. Нині ці податки становлять 1,09 грн за кожен кілограм їх максимальної злітної маси і 2,72—3,27 грн за кВт потужності двигуна (відповідно). Думки учасників ринку — літакобудівників і авіаперевізників — дещо розійшлися.
На думку голови правління — генерального директора ПрАТ «Авіакомпанія «Українські вертольоти» Володимира Ткаченка, прийняття цього законопроекту позитивно вплине на оновлення парку повітряних суден вітчизняними авіакомпаніями і поліпшить умови ведення ними бізнесу. Адже вони зможуть закуповувати імпортні літаки, не очікуючи роками повернення ПДВ державою.
Не чекати роками повернення ПДВ
За словами В. Ткаченка, сьогодні компанія нарощує свій парк за рахунок повітряних суден, що вже були у вжитку, бо не може дозволити собі таку розкіш — чекати два-три роки, поки держава поверне ПДВ у разі придбання нових зарубіжних машин. «Заплативши таку високу ставку, станемо неконкурентоспроможними, — підсумував він. — Нині у парку авіакомпанії 24 вертольоти Мі-8МТВ-1 російського виробництва, що працюють у надскладних умовах у Південному Судані, ДР Конго, Кот-д’Івуарі та Республіці Судан за контрактами ООН. За технічними показниками цій машині нема рівних — вона єдина, здатна ефективно працювати в 50-градусну спеку, на запилених майданчиках, за високої вологості, надійніша за американські та європейські аналоги. Водночас вона програє їм за сертифікаційними параметрами і навігаційним обладнанням. При цьому коштують вертольоти майже однаково.
Ми вже два роки ведемо перемовини з американською компанією про закупівлю 20 вертольотів, повідомив голова правління — генеральний директор ПрАТ «Авіакомпанія «Українські вертольоти». Якщо американцям вдасться доопрацювати запропоновані їхніми партнерами вертольоти до технічного рівня Мі-8МТВ-1, проект буде вдалим. А прийняття законопроекту допоможе компанії реалізувати ці плани, уточнив він, зауваживши, що доречним було б ще й введення нульової ставки ПДВ на авіаційні агрегати, що не виробляються в Україні, а тому авіакомпанії змушені купувати їх за кордоном.
Державної підтримки потребують нові АН-158, а не «Боїнг-737». Фото Володимира ЗАЇКИ
У тому, що таке нововведення зменшить фінансовий тягар на авіакомпанії при оновленні парку літаків і дасть змогу ввозити в Україну і експлуатувати справді нову сучасну техніку, переконана і корпоративний прес-секретар авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» Євгенія Сацька. За її словами, це позитивно вплине на зміцнення безпеки і якості польотів, надійність літаків, економію палива і вартість пасажирських авіаперевезень. А також сприятиме підвищенню рейтингу надійності і безпеки України як авіадержави.
За даними Є. Сацької, з 1992 року (з часу заснування) парк МАУ зріс удесятеро і нині становить 20 середньомагістральних повітряних суден «Боїнг-737» західного виробництва різних модифікацій. При цьому вантажний «Боїнг-737—300» та чотири перших в Україні «Боїнги-737—800», побудовано у 2009—2010 роках на заводі концерну «Боїнг» спеціально на замовлення МАУ. «Це найновіші літаки, взяті в операційний лізинг на різні терміни, — уточнила вона. — У пробну експлуатацію на внутрішніх і декількох міжнародних маршрутах введені також два регіональних українських літаки — Ан-148. Їх придбано на умовах так званого «мокрого лізингу», тобто експлуатуються пілотами авіакомпанії «Авіалінії Антонова» і обслуговуються техніками ДП «Антонов». У міру готовності останнього, підтвердження його надійності, забезпечення умов для технічного обслуговування в аеропортах, виходитимемо на планове використання Ан-148 у просторі СНД і східному напрямку».
Щодо програми збільшення і оновлення авіапарку «Боїнгів» МАУ має два сценарії — оптимістичний і песимістичний.
— Ми вноситимемо корективи до наших планів залежно від подальшого розвитку ситуації, — зауважила Є. Сацька. — Поки що сигнали з ринку авіаперевезень невтішні, розвиток економічної ситуації у світі важко передбачити. Тому ми відклали, але не відмовилися від планів щодо оновлення і збільшення парку, в тому числі розглядатимемо можливість введення в експлуатацію далекомагістральних літаків і, відповідно, освоєння далекомагістральних маршрутів.
Авіабудівники бояться нововведень
Та якщо авіаперевізники вітають таке нововведення, авіабудівники б’ють на сполох. Так, голова правління ВАТ «Мотор Січ», народний депутат України В’ячеслав Богуслаєв у коментарі УНІАНу заявив, що таке нововведення призведе до краху вітчизняного авіапрому. На його думку, найболючіше це вплине на Харківський і Київський авіазаводи, що виробляють пасажирські літаки Ан-140 і Ан-148. Мито для тих типів літаків, які вміємо виготовляти, треба зберегти. Зокрема, і на пасажирські літаки місткістю до 120 пасажиро-крісел, переконаний він.
«Замість того, щоб знайти кошти для фінансування української авіалізингової компанії і дати роботу вітчизняному авіабудуванню, в цьому законопроекті пропонується дозволити авіаперевізникам фінансувати зарубіжних авіавиробників за рахунок українських пасажирів. Для стимулювання виробництва пасажирських літаків у нас створена лізингова компанія «Антонов фінанс», але грошей від держави вона не одержує. Нині у світі ніхто літаків не купує, всі працюють за лізинговими схемами. Наприклад, у Бразилії існує лізингова схема, яка орієнтована на фінансову підтримку іноземних покупців бразильських літаків. От і везуть бразильські літаки до України», — підсумував голова правління ВАТ «Мотор Січ».
Цікаво, що, крім В.Богуслаєва, коментувати цей законопроект публічно ніхто з авіабудівників більше не поспішає. Говорити на диктофон чомусь відмовились і на ДП «Антонов», і на Харківському авіабудівному заводі, хоча у приватній розмові були озвучені досить слушні аргументи.
Вітчизняні виробники опиняться в нерівних умовах порівняно з іноземними. Адже ввізне мито на комплектуючі, яких у складі вітчизняних літаків подекуди до 50%, ніхто не відміняв і, схоже, відміняти не збирається. Як наслідок, будуть втрачені ринки, а тисячі працівників, які працюють на 40 вітчизняних авіабудівних підприємствах, можуть опинитися без роботи. І це тоді, як міжнародні економічні експерти під час нещодавнього виступу в українському парламенті виокремили авіапром (і агровиробництво. — Авт.) як одну зі стратегічних галузей, що піднесуть економіку держави. Тож питання «Чи зіставні втрати, яких зазнає стратегічна для держави галузь, з тими вигодами, які отримають перевізники?» лишається відкритим.
160000 пасажирів перевезли з початку експлуатації (червень 2009 р.) літаки Ан-148, освоївши понад 30 внутрішніх і міжнародних маршрутів