Завдяки тому, що на Тернопіллі з початку нинішнього року діє Програма відновлення доріг, шляховики вже відремонтували понад 20 автошляхів загального користування державного та місцевого значення. Важливо, що більшість місцевих доріг, які цьогоріч комплексно лагодили, до цього не ремонтували понад 10 років. Тож не дивно, що тепер на адресу Служби автомобільних доріг у Тернопільській області від краян надходять не лише прохання про ремонт автошляхів, а й слова подяки за якісне дорожнє покриття.
Для шляховиків ремонтний сезон розпочався, як годиться, навесні, з настанням відповідних погодних умов, і триватиме доти, доки дозволятиме температурний режим і не дошкулятимуть опади. Змінився цьогоріч підхід до вибору доріг для ремонту. Шляховики зважали не лише на оцінку фахівців, а й дослухалися до пропозицій та побажань мешканців області.
Готувалися завчасно
Для Тернопільщини львівський напрямок завжди був пріоритетним, але коштів, які надавали минулими роками, не вистачало на масштабні ремонти. Та, нарешті, ремонт автошляху Львів — Тернопіль і Тернопіль — Броди почали фінансувати з державної скарбниці. За словами начальника Служби автомобільних доріг у Тернопільській області Богдана Юлика, на початку жовтня на лагодження доріг у цьому напрямку надійшло 150 мільйонів гривень. Загалом тернопільські шляховики поставили собі за завдання зробити 15 кілометрів автошляху Львів — Тернопіль і сім кілометрів дороги Тернопіль — Броди.
Як зазначає Богдан Юлик, донедавна щотижня дорожники робили локальні ділянки по два кілометри, щоб у разі погіршення погодних умов (що нині й спостерігається) не залишати на тривалий час велику ділянку автошляху без покриття. Для робіт було закріплено дві фрези, два асфальтоукладальники та необхідну кількість катків. Окрім ремонту дороги, проводили також земляні роботи, наносили нову розмітку та встановлювали дорожні знаки.
«На жаль, кошти, як завжди, надходять із запізненням й часу на їхнє освоєння дуже мало, але ми були готові до такої ситуації — заздалегідь, ще на початку літа, провели всі тендерні процедури. Хоча тепер дехто намагається нас звинуватити, що, мовляв, ми це зробили, щоб уникнути системи ProZorro, що діє із серпня. Та насправді ми хотіли оперативно здійснити всі необхідні процедури й вчасно взятися до ремонту. І ось тепер Кабмін надав гроші лише тим областям, де було завершено всі тендерні процедури й укладено необхідні угоди», — пояснив Богдан Юлик.
До столиці — швидко та з комфортом
Дотримуючись програми відновлення доріг Тернопільщини, шляховики завершили ремонт на трьох кілометрах автошляху Р-43 Тернопіль — Ланівці. Ця регіональна дорога має стратегічне значення. По-перше, це коротший шлях до столиці, а для місцевих мешканців — сполучення з районним та обласним центрами.
До речі, автошлях Тернопіль — Ланівці шляховики періодично лагодили, але останніми роками несумлінні місцеві аграрії часто перевантажували свої великовагові транспортні засоби, внаслідок чого завдали значних пошкоджень дорожньому полотну. Не дочекавшись допомоги від сільгосптоваровиробників, шляховики розпочали ремонтні роботи. Впродовж майже місяця вони ліквідували ямковість на всій протяжності автошляху, а на трьох кілометрах дороги уклали вирівнювальний шар асфальтобетону та зробили поверхневу обробку. Також провели земляні роботи, а саме планування та укріплення узбіч і відновлення профілю водовідвідних канав.
У співпраці з громадами
Служба автодоріг у Тернопільській області співпрацює з об’єднаними територіальними громадами краю. Скажімо, завдяки співпраці шляховиків і Теребовлянської громади було відремонтовано дорогу місцевого значення Тернопіль — Хоростків через с. Козівка (с. Ілавче). Передовсім шляховики ремонтують дороги державного значення, а потім переходять до місцевих. Однак, зважаючи на економічну ситуацію в країні й передовсім обмежене фінансування, часто на ремонт місцевих доріг отримують лише малий відсоток від потреби. Теребовлянська громада звернулася до Служби автодоріг області з пропозицією щодо спільного фінансування ремонту ділянки місцевого автошляху протяжністю п’ять кілометрів.
— Дорога справді потребувала негайного ремонту, але через брак фінансування шляховики не можуть собі дозволити витратити стільки коштів на один місцевий автошлях, бо тоді інші залишаться без уваги. А ось такі спільні проекти з об’єднаними громадами дають змогу відновити значно більше місцевих доріг Тернопільщини, — наголосив Богдан Юлик.
Роботи тривали понад місяць. За цей час шляховики відновили п’ять кілометрів дорожнього покриття автошляху Тернопіль — Хоростків через Козівку, три з яких у самому селі Ілавче й два кілометри — на під’їзді. Шляховики виконали роботи з ліквідації ямковості, тріщин та інших деформацій дорожнього покриття. Провели земляні роботи, так було відновлено узбіччя, водовідводи та кювети.
Завдяки співпраці Служби автодоріг Тернопільщини та Теребовлянської громади відремонтовано ще одну місцеву дорогу. Йдеться про автошлях Кровінка — Сущин на ділянці Кровінка — Лошнів протяжністю 12 кілометрів. Відновлено 3018 квадратних метрів дорожнього покриття. Нинішнього року полагодили також автошлях Ігровиця — Дубівці — Смиківці (Байковецька об’єднана громада).
Туристам на замітку
У с. Заздрість Теребовлянського району діє музей-садиба народженого тут предстоятеля Української греко-католицької церкви (до 1984 року) кардинала Йосифа Сліпого, визначного релігійного та громадського діяча, великого патріота України. Сюди приїжджають чимало туристів не лише з України, а й із закордону. Та дорога до села давно потребувала уваги. У вересні шляховики завершили ремонтні роботи на місцевому автошляху Струсів — Заздрість, що в Теребовлянському районі. Ліквідували ямковість методом гарячого асфальтобетону, а на кількох ділянках дороги, де асфальтобетонне покриття було найбільш зруйноване, відновили його за допомогою вирівнювання картами. Неглибокі ями та тріщини дорожнього покриття ліквідовували струменевим методом. Загалом за місяць, саме стільки тривав ремонт на майже восьми кілометрах, шляховики позбулися 6877 метрів квадратних ямковості та інших деформацій дорожнього покриття.
Світ поступово відмовляється від поняття «ямковий ремонт» і використовує поточні ремонтні роботи. Але таке собі може дозволити не кожна країна. Наша, на жаль, одна з тих, яка змушена застосовувати ямковий ремонт, аби зберегти вже наявну мережу доріг, адже фінансування дорожньої галузі значно менше від реальних потреб.