"Дорослішання «Гамера» і його творця"

Людмила ЯНОВСЬКА
2 серпня 2014

До 11 жовтня залишили під арештом у Московському СІЗО Олега Сенцова, ще 10 травня затриманого в Сімферополі за звинуваченням у підготовці терактів у Криму, а згодом вивезеного до Лефортово.

А в цей час…

З цією думкою тепер засинаєш і прокидаєшся, вона зачіпає за живе постійно. Навіть коли ти не перед ранковими чи вечірніми теленовинами і не маєш часу зазирнути в Інтернет щодо нових звісток щогодини. Навіть коли зануришся в роботу чи в якесь інше заняття так, що, здається, про все інше забудеш.

Від неї не втечеш нікуди, вона наздожене скрізь і простромить душу — оця фраза: «А в цей час…».

Бо нестерпно усвідомлювати, що будь-якої хвилини сьогодення невідомо за що так масово ненавидять твоїх співвітчизників і з-поміж них зокрема тебе вчорашні ніби ж не вороги. Які так лиховісно й підло поділили на ворогів твій народ, так жорстоко шматують вибухами твою Батьківщину, вбивають і калічать найкращих її синів-патріотів, а при цьому так божевільно-цинічно звинувачують у своїх нелюдських діяннях тих, проти кого це спрямовують, і пришивають гріхи невинним навіть не білими нитками — кривавими.

За такі гріхи, вигадані, певно, дуже хворобливою уявою, на очах малолітніх доньки й сина-аутиста феесбешники арештували Олега Сенцова, у Сімферополі він зазнав принижень і катувань. У Лефортово стіни пам’ятають арсенал тортур, багатий і різноманітний, надто ще з літа 1937-го, коли вони були офіційно санкціоновані й рекомендовані як метод ведення слідства. І, крім пекла фізичних знущань, у Лефортово застосовували й нестерпні психологічні. Одне з них витримали вже після смерті Сталіна сестри Степана Бандери Марта й Оксана: біля дверей їхніх камер-одиночок вмонтували гучномовці, з яких цілодобово волали записані на плівку стогони та крики мордованих людей.

Альоша Косов, головний герой «Гамера» (у кадрі в центрі), — не із «втраченого комп’ютерного покоління», а з покоління патріотів Олега Сенцова, у яке Косс переріс. Фото з сайту zone5.ru

Він не кріпак

До «злочинів» Олега Сенцова, запротореного до Лефортово, можна резонно додати і його замах на президента Росії — що саме тоді, коли Володимир Путін летів у небі на мотодельтаплані як вожак білих журавлів-стерхів, автор першого і поки що єдиного повнометражного художнього фільму «Гамер», визнаного на міжнародних кінофорумах, цілився в нього з рогатки, сидячи на крилі немічного гусеняти з української народної казки «Телесик»…

Це принаймні внесло б у кримінальну справу Олега Сенцова складову його мистецької приналежності — аналогічно науковій складовій із «Пулківської справи» 30-х років минулого століття, коли НКВС інкримінував групі радянських учених, крім терористичних актів проти керівників СРСР, і саботаж спостережень сонячних затемнень.

У жахливі 30-ті роки розстрілювали громадян Радянського Союзу зокрема й за шпигунство задля «приєднання Іркутська … до Польщі» й «відторгнення Казахстану від СРСР та передачу його під протекторат Великобританії». А от неіснуючих «зелених чоловічків» із нашого сьогодення, обмундированих та екіпірованих у «будь-якому супермаркеті», і досі ніхто й ніяк не покарав за відкраяння від України Криму — малої батьківщини кіномитця Олега Сенцова. Котрому приписали, що він буцімто готував із співучасниками теракт на 9 травня — коли в Сімферополі перебував Путін, а новоспечені проросійські очільники міста й республіки мали покладати квіти до танка-пам’ятника у сквері Перемоги та до Вічного Вогню в парку Гагаріна. Саме ці об’єкти, виявляється, й запланувала підірвати тротиловими шашками терористична група Олега Сенцова…

Прагнення безглуздої слави самодіяльного підривника для такої творчої особистості, як Олег Сенцов, логічно вмотивоване настільки ж, як і нав’язана йому приналежність вже до іншої держави: режисера зареєстрували в московському СІЗО як «громадянина Російської Федерації з паспортом України». А сам Олег це зарахування до росіян без його відома прокоментував на відкритому засіданні Лефортівського районного суду Москви 7 липня: «Я хочу заявити протест проти спроб позбавлення мене громадянства України, оскільки я був і залишаюся громадянином України. Я не кріпак, мене не можна кидати разом із землею в громадянство. Жодних заяв я не писав з приводу отримання російського громадянства і відмови від українського».

Як і Гюстав Флобер, котрий ототожнив себе з головною героїнею свого роману «Мадам Боварі», Олег Сенцов, на мій погляд, міг би сказати, що «Гамер» — це він. Усіх персонажів фільму він реально прожив сам: власником комп’ютерного клубу і тренером юних геймерів став після особистого досвіду геймерування ще з підліткового віку; і якщо Косс із фільму «Гамер» посів друге місце на всесвітньому турнірі в Лос-Анджелесі, то справдешній вихованець Сенцова-тренера виборов четверте місце на міжнародних змаганнях геймерів у Південній Кореї. Та й зняв режисер першу кінокартину за 20 тисяч доларів від бізнесу свого комп’ютерного клубу.

Я переглянула стрічку «Гамер» цього року в червні двічі: у кінокомпанії FILM.UA й за кілька днів потому — глибокої ночі вдома по телевізору, на «1+1». Нічого не тямлю в комп’ютерних іграх. Тож і не знаю, в чому їхній сенс, принада й за якими ознаками визначають переможців на комп’ютерних чемпіонатах. Зате фільм демонструє на прикладі головного героя, що означає, коли якесь захоплення для підлітка — понад усе в житті й він досягає в цьому висот, повсякчас удосконалюючись. Льоша Косов покладається лише на себе і вважає, що до найкращого в якійсь сфері можна дорости й у провінційній глушині, бо скрізь «є світло в тунелі»: «Все залежить від бажання. Якщо хочеш — досягнеш». Ось тому, коли його, «відмороженого», але такого, що «грає добре», запросили до команди комп’ютерного клубу, куди «багато хто хоче потрапити», він зауважує: «Хтось хоче, а хтось потрапляє».

Та я не згодна з київським кінокритиком Андрієм Алферовим, що в «Гамері» «історія молодого хлопця, закоханого в гру, — з історій неприкаяних бентежних душ, які, захоплені власним міфом, відходять від справжнього життя і тому безмежно страждають». Косс просто самостверджується в тому, що йому найцікавіше, максимально зосереджуючись, тоді «все інше — неважливе». Серед «неважливого» для нього на той час — і покинутий технікум, і закоханість однокласниці Каті, і посиденьки з ровесниками. Однокласник, який придбав іномарку й хоче її покатати, однокласниця, яка вже вийшла заміж, Каті зрозуміліші, ніж Косові «ігри для дітлахів», з яких він «ще не виріс». Косс відлюдник подвійно — і за характером, і як творча мисляча людина, не схожий на інших, біла ворона. І подвійно розчаровується, коли, здається, треба тільки торжествувати: адже опинився на другому місці на світовому чемпіонаті з комп’ютерних ігор у Лос-Анджелесі! Але так буває: незбагненна порожнеча після перемоги («Просто інакше все собі уявляв»), а захоплення іграми природно вичерпалося («Зав’язав. Так вийшло. Охолов»).

Тому й летить у ставок мишка із зарубками про ігрові досягнення… А руки, які мовби приросли до неї раніше, ловлять насолоду від доторку вітру з вікна потяга. З приємним відчуттям прокидається після осяйного сну, де, озираючись, прямує до дерева в золотавому полі спілої пшениці. Раптом ставить платівку з дитячою пісенькою про «море по коліна», і якась внутрішня радість освітлює його обличчя й надихає на щось обнадійливе, але ще незбагненне для нас, а може, й для нього.

Це прикмети нового етапу життя Олексія Косова, в якому вже знайшлося місце для навчання в університеті. І чи не найголовніше — мама, яка отримала по телефону безліч привітань, коли сина показали по центральному телеканалу після його перемоги в Лос-Анджелесі, зрозуміла, заради чого він зосереджувався лише на комп’ютерних іграх, зрікаючись усього й не помічаючи її. А Льошка оцінив мамину самопожертву, дізнавшись, що вона, викладач інституту, пішла працювати ще й у магазин продавцем: бо там зарплата стабільна, а в інституті — 0,75 окладу й за переклади платять копійки. Збагнув, що зробила це мама заради нього, і почав перейматися її турботами та допомагати.

За людяність

Мамин друг, викладач Олександр Євгенович, котрий допоміг Олексію перевестися з технікуму в університет, якось прохопився про його всепоглинаючу комп’ютерну залежність: «Є статистика, що деякі до старості залишаються підлітками. Не змінюються. Не хочуть дорослішати».

Головний герой фільму «Гамер» Косс почав дорослішати. Автор цієї стрічки Олег Сенцов, який міг би сказати, за Флобером, що «Гамер» — це я», дорослішав, як і Олексій Косов, покладаючись насамперед на себе. Він, економіст, взявся знімати перший художній фільм без кінематографічної освіти: вчився-надихався творчістю Тарковського, Антоніоні, Бергмана, Брессона, Германа, щось підчитав з кіношних посібників. Став сам собі продюсером: і фінансово, і просуваючи стрічку, коли таки примусив переглянути її тих, від кого залежало її майбутнє. «Гамер» мав світову прем’єру в конкурсі престижного артхаузного європейського кінофестивалю в Роттердамі, премію Гільдії кінознавців і кінокритиків в Ханти-Мансійську на міжнародному фестивалі «Дух вогню» в Росії, участь і відзнаки в міжнародних кінофестивалях в Німеччині, США, Україні.

Його другий фільм «Носоріг» переміг і здобув фінансування в конкурсах пітчингів Держкіно, міжнародних кінофестивалів в Одесі й Болгарії. Олег Сенцов мав би нині перейматися зйомками.

Але з лабіринтів віртуального комп’ютерного підземелля, де в юності орієнтувався в кожному закутку й найцікавіше та найвправніше перемагав суперників, йому судилося опинитися в реальних підземних лабіринтах в’язниці Лефортово. За що його туди запроторило російське ФСБ? Насправді — за участь у Революції гідності на Євромайдані в Києві. За те, що не міг не допомагати продуктами, водою, ліками українським воїнам, заблокованим у своїх частинах у Криму «зеленими чоловічками» й сепаратистами. За те, що не переставав вважати Крим українським. За світлі помисли, патріотизм і людяність, які так дратують в українцях загарбників-росіян. 

ПРЯМА МОВА

Сергій ЛОЗНИЦЯ,
кінорежисер:

— У першій чудовій картині Олега Сенцова «Гамер» є те почуття свободи, яке рідко коли вдається режисерам. Захистити його свободу й життя зобов’язана держава.

Олександр СОКУРОВ,
кінорежисер:

 

— Кінематограф у всьому світі демонструє правоту позиції і поведінки режисерів та художніх діячів, котрі беруть активну участь в суперечливому сучасному житті. Я хочу побачити наступний фільм цього режисера. Я чекаю на цей фільм. Я хочу, щоб він міг знімати свої фільми в Криму, в Києві, в Львові, на Донбасі, і в Петербурзі, і у Варшаві… Скрізь, де може знадобитися художнє осмислення дуже непростих сучасних подій.

Свободу Олегу Сенцову!

З вимогою звільнити Олега Сенцова звернулися до президента РФ Володимира Путіна зокрема такі визначні режисери світу, як Педро Альмодовар, Вім Вендерс, Агнешка Роланд, Майк Лі, Кшиштоф Зануссі, Анджей Вайда.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua