"Друге життя корвета"

Олена ІВАШКО
21 листопада 2014

П’ять років тому Міністерство оборони підписало контракт із тодішньою Державною акціонерною холдинговою компанією «Чорноморський суднобудівний завод» на виконання державного оборонного замовлення щодо будівництва кораблів класу «корвет» для Військово-Морських сил України. В кінці 2011-го уряд затвердив обсяг фінансування за цією програмою в розмірі 16,2 мільярда гривень, після чого було почали будувати корвет «Володимир Великий». Тоді передбачали, що корабель передадуть замовникові 2016 року, а до 2021-го буде побудовано ще чотири корвети.

Нині технічна готовність корвета — приблизно 17%. Фото з сайту wikimapia.org

Проект реалізується повільно

Нині технічна готовність корвета — приблизно 17%: виготовлено всі блоки корпусу і частково надбудови корабля. Як заявляють у компанії «Смарт-Холдинг», яка контролює ЧСЗ, попри те, що державне фінансування проекту повністю припинилося 2014-го, роботи на ньому вели аж до жовтня цього року. Проект реалізується повільно, адже держава за весь цей час надала лише трохи більш як 200 мільйонів гривень. Хоч тільки цього року, згідно з кошторисом, миколаївські суднобудівники могли б розраховувати на 500 мільйонів.

Питання відродження суднобудування і завершення будівництва корвета обговорили на Чорноморському заводі голова Миколаївської облдержадміністрації Вадим Меріков, його перший заступник Микола Романчук, радник Президента України та міністра оборони України Юрій Бірюков, керівництво підприємства. Микола Романчук зазначив, що проект корвета не втратив актуальності й значення. «Я оглянув корабель, — продовжив Микола Павлович, — корпус корвета дуже добре зберігся, нема іржі чи дефектів. На сьогодні існує два варіанти розв’язання проблеми: законсервувати проект, і тоді коштів знадобиться менше, або ж вкласти більше коштів і побудувати корвет.

Ми бачимо підтримку Юрія Бірюкова, він спілкується з військовими аташе інших держав, які знають і розуміють, що Україні потрібно допомагати. Комплектуючі можна отримати у вигляді довгострокового лізингу або довгострокового кредиту, чи можуть безплатно передати недорогі деталі. Так ми остаточно могли б вирішити питання про добудову цього корабля. У цей складний час для України і за незадовільного стану Військово-Морських сил України нам вкрай потрібні нові бойові одиниці, які зможуть захистити кордони держави».

А за розмитнення доводиться платити

Юрій Бірюков зазначив, що Україні потрібні кораблі та підйом економіки: «Усе взаємопов’язано. І нічого не заважає, крім достатнього обсягу коштів у бюджеті. П’ять корветів — це потужна сила для нашого Чорноморського басейну. Нам слід давати роботу миколаївцям і створювати якісно нову армію». За словами Юрія Бірюкова, його підтримують Президент України і міністр оборони.

Голова облдержадміністрації Вадим Меріков зазначив, що всі документи щодо проекту підготують і направлять Президентові й Прем’єр-міністрові. За словами генерального директора ПАТ «ЧСЗ» Олександра Остапенка, сім блоків корвета готові для з’єднання. Уже зібрано всі блоки корпуса і надбудови. Вони перебувають у складально-зварювальному цеху і на поточно-позиційній лінії. Проте роботи з будівництва корабля зупинено через брак фінансування, документації та обладнання, яке потрібно монтувати у блоки. Щодо деякого обладнання вже укладено договори і зроблено передоплату, є повністю оплачене обладнання, і воно поставлять найближчим часом.

Проблема в тому, що за обладнання, навіть повністю оплачене, заводові доведеться платити додаткову суму за розмитнення, виплатити ПДВ, що створює додаткові труднощі в умовах браку фінансування. Директор вважає, що слід прийняти остаточне рішення, чи будувати цей корабель далі. До того ж сума будівництва корвета вимагає перегляду, адже змінилися ціни, рівень заробітної плати, інші витрати.

На продовження програми «Корвет» розраховують і в компанії «Смарт-Холдинг». Тут заявляють, що для відновлення повноцінного будівництва корабля фінансування має бути продовжено з початку 2015 року. Крім того, зазначено, що виробниче завантаження ЧСЗ становить менш як 50%, а відновлення фінансування будівництва корвета може істотно змінити ситуацію і повноцінно забезпечити роботою колектив заводу, підрядні організації, постачальників обладнання і контрагентів. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua