За підсумками 2023 року в Україні зросли обсяги експорту — майже 100 мільйонів тонн товарів. Це на 112 тисяч тонн більше, ніж 2022-го. Однак у вартісному вимірі показник впав на 18,7%.
Економіка втратила у виручці
Попри загальний спад експорту українських товарів позитивні тенденції спостерігаються на ринку меблів. Торік порівняно з 2022-м обсяги зросли на 11%, а грошові надходження — на 7%. Також торік Україна в 1,7 раза більше експортувала цукру.
Проте за більшістю експортних статей українська економіка 2023 року втратила у виручці. Наприклад, наймасовіший за обсягом експортний товар кукурудза за фізичного зростання на 5% у грошах дав на 16,8% менше, ніж рік раніше. Торік з України вивезли 26,2 мільйона тонн цієї зернової культури.
«Надходження від експорту торік становили один з найнижчих показників за останнє десятиріччя. Це очікуваний та об’єктивний результат, який став наслідком проблем в логістиці. Ми поволі їх розв’язуємо. Відкрили альтернативний коридор у Чорному морі, розвиваємо річкові перевезення на Дунаї, тривають переговори з польською стороною про розблокування кордону. Завдяки цьому у грудні вперше за друге півріччя ми експортували на понад 3 мільярди гривень. У грудні вперше з березня ми експортували більш як 10 мільйонів тонн», — зазначила перший віцепрем’єр-міністр — міністр економіки Юлія Свириденко.
За її словами, спільними зусиллями українського уряду та міжнародних партнерів зростає експорт морським транспортом. У грудні порівняно з листопадом цей показник збільшився на третину і становив 7 мільйонів 340 тисяч тонн вантажів.
Загалом за 2023-й морем Україна вивезла майже на мільйон тонн більше, ніж попереднього року. Крім зерна, цим шляхом експортують інші товари, зокрема метал. Після відкриття альтернативного морського коридору зріс експорт виробів цієї групи. У грудні порівняно з листопадом зріс показник вивезення напівфабрикатів на 40% та прокату плоского на 45,3%.
А ось експорт автомобільним транспортом і надалі скорочується. Головна причина — польське блокування кордонів. У грудні порівняно з листопадом показник впав на 18,3%. Але за підсумками року втрати незначні — лише 0,7%.
Україна наростила експорт контейнерними перевезеннями: +86% залізничним транспортом і +36% — автомобільним.
На відміну від експорту, імпорт у грошовому вимірі торік зріс і становив 62,2 мільярда доларів. Найбільше Україна завозила пального, лікарських засобів, БпЛА. У топпозиціях імпорту — автомобілі, добрива та засоби захисту рослин.
Юлія Свириденко зауважила, що торік в Україні спостерігався дефіцит торгівлі товарами на суму 26,4 мільярда доларів. Його спричинили два ключові чинники: проблеми в логістиці й потреби оборони. Тож 2024 року уряд працюватиме, щоб посилити експортну логістику системами ППО та пошуком нових шляхів вивезення товарів і послуг, а також сприятиме локалізації в Україні підприємств ВПК.
Повернутися на довоєнний рівень
2024 року очікуємо зростання експорту товарів та послуг з України на 9%. Про це заявила Юлія Свириденко. За прогнозом Мінекономіки, в нинішніх умовах у наступні роки експорт зростатиме: на 9% — 2024-го, на 19,4% — 2025-го та на 20,6% — 2026 року. Глобальна мета — повернути обсяги вивезення українських товарів та послуг на рівень 2021 року.
Важливим рішенням для збільшення обсягів експорту стало запровадження унікального механізму страхування суден від воєнних ризиків. Механізм дає змогу здешевити вартість страхування перевезення зерна до 1—1,25%. Його Міністерство економіки напрацювало разом з міжнародними партнерами. Від України бюджетне покриття страхових гарантій відбувається через Експортно-кредитне агентство. Механізм уже працює. Експортери можуть звертатися по покриття ризиків до страхових компаній, з якими укладено угоди, або напряму до страхового брокера Marsh McLennan.
Торік в Україні розвивалася й річкова логістика. Збільшено пропускну спроможність Дунаю, зріс транзит українських товарів через сусідні держави. У планах на 2024 рік — далі інвестувати у цей напрям. Як повідомила на прикладі Румунії Юлія Свириденко, наша держава має амбіцію збільшити транзит до цієї країни вдвічі — до 4 мільйонів тонн щомісяця.
Сухопутні шляхи так залишаються важливим логістичним напрямком для українських експортерів. Адже Європа для них — передусім транзитні можливості, щоб торгувати із країнами Азії, Африки й Америки. Альтернативи поки що немає.
«Завдяки спільним зусиллям із партнерами торік ми продовжили повністю безмитні умови доступу на ринки Європейського Союзу. І ми спільно працюємо, щоб цей режим зберігся аж до вступу в ЄС. Так, ми зіткнулися із труднощами на західному кордоні. Через польське блокування скоротився експорт автотранспортом. Офіційні й неофіційні переговори тривають. Результат поки що стриманий, але всі сторони налаштовані на знаходження рішення, адже умови транспортних перевезень мають відповідати масштабам торгівлі між Україною та ЄС», — каже міністр.
Юлія Свириденко нагадала, що 2023 року Україна підписала угоди, які поліпшують доступ наших виробників на закордонні ринки. Серед них угода про цифрову торгівлю з Великою Британією, оновлення угод про вільну торгівлю з Канадою та Туреччиною. Обидві нині на стадії ратифікації. І невдовзі відбудеться офіційне оголошення про успішне завершення переговорів з ОАЕ.
Джерело: Міністерство економіки