"Франтішек ВРАБЕЛ: У ЄС не розуміють масштабів загрози російської пропаганди"

Вікторія ВЛАСЕНКО
1 лютого 2019

На початку тижня у Брюсселі з ініціативи Єврокомісії відбулася конференція, присвячена питанням боротьби з онлайн дезінформацією. Оскільки напередодні виборів до Європарламенту в ЄС дуже стурбовані тим, щоб на вибір громадян не впливали фейкові новини та замаскована під правду дезінформація.

Одним з гостей конференції став виконавчий директор компанії Semantic Vision із Праги Франтішек Врабел. Ця компанія оцінює ризики, обробляючи інформацію, зібрану з відкритих онлайн джерел, за авторською системою автоматичного аналізу текстів, опублікованих десятьма найпоширенішими мовами світу. Серед напрямів діяльності Semantic Vision — оцінка ризиків, які становить дезінформація та пропаганда.

Вплив російської пропаганди аналітики Semantic Vision вивчали, досліджуючи, як російські ЗМІ зображають Чехію і які образи європейських лідерів формує російська пропаганда. Проводячи ці дослідження, чеські науковці застосовували методи семантичного контекстуального аналізу — неупереджені комп’ютерні алгоритми, на які жодним чином не впливають політичні погляди чи симпатії тих, хто проводить дослідження.

Наскільки відчутний російський інформаційний вплив на європейську політику і як йому можна протистояти, кореспондент «УК» розпитав Франтішека Врабела.

Експерт з оцінки ризиків Франтішек Врабел: У ЄС не розуміють масштабів загрози російської пропаганди. Фото з cайту byznys.ihned.cz

 Пане Врабеле, то чи справді вплив російської дезінформації у Європі настільки агресивний?

— Поза всяким сумнівом, це так. Росія вдається до наступу дезінформації, тому що неспроможна підтримувати такий економічний темп розвитку, з яким рухається Євросоюз. Тому в неї немає іншого вибору, ніж намагатися сповільнити наше зростання. Стратегія, яку обрала Росія, — розрегулювати наші демократії, адже економіка розвивається набагато успішніше за демократичного устрою, ніж в авторитарних чи диктаторських режимах. Крім того, оскільки експортні можливості росіян доволі вузькі — лише нафта й газ, вони хочуть стати на заваді формуванню спільної політики енергобезпеки ЄС. Росія прагне розділити європейські країни, щоб мати змогу вести переговори з урядами окремих європейських країн, а не з Євросоюзом, оскільки так їй буде легше просувати свої інтереси, застосовуючи будь-які методи, зокрема корупцію.

 Останнім часом на боротьбу з російською дезінформацією ЄС і США кинули, здається, найкращі сили, проте особливого успіху не помітно.

— Це відбувається тому, що заходів боротьби, обраних наприклад ЄС, недостатньо. Оскільки деякі сили в ЄС не вірять, що таке явище, як російська пропаганда, взагалі існує. До цих осіб можна зарахувати Федеріку Могеріні (глава європейської дипломатії. — Авт.) та інших членів Єврокомісії, які з певних дивних причин зі співчуттям і доброзичливістю ставляться до російського режиму. Вони не розуміють масштабів загрози, вважаючи, що вся проблема полягає лише в російських ЗМІ. Але факти свідчать про протилежне: більшість токсичних сайтів, які найбільше поширюють ворожу пропаганду, відкрила й підтримує російська розвідка. Підтримка цих інформаційних агентів — фактично частина державної політики Росії, яку ЄС із дивних причин толерує.

Ще один значний недолік у боротьбі з російською дез­інформацією полягає в тому, що ЄС не приділяє достатньої уваги діяльності Facebook. А тим часом саме Facebook робить дуже брудну роботу, оскільки допомагає поширювати і підживлювати ворожу дезінформацію і пропагандистський контент, який надходить із Росії.

 Що ж треба зробити, щоб боротьба з російською пропагандою була успішною?

— Передусім ті, від кого залежить ухвалення відповідальних рішень, повинні визнати й усвідомити існування цієї проблеми та її грандіозні масштаби. Другим кроком має стати ухвалення спільної стратегії, метою якої буде ефективне протистояння ворожій дез­інформації з Росії, а також із Китаю, звідки потік пропаганди останнім часом значно зріс. Без цього будь-які заходи зазнають поразки, а європейські демократії постійно піддаватимуться розхитуванню.

— Вважаєте, що російська дезінформація може вплинути на перебіг виборів до Європарламенту?

— Гадаю, що так. І одна з помилок, яку робить ЄС, полягає в тому, що він зосереджує свої зусилля лише на період виборів. Але російська пропаганда має довготермінові цілі та плани. Її мета — створювати так звану релятивну правду, щоб люди переставали вірити у будь-що. А щойно перестанемо вірити в демократичні інституції та демократичний устрій, зазнаємо руйнування. І саме цього прагне Росія. Тому Єврокомісія повинна розуміти, що захист демократичного суспільства від загрози дезінформації має ширші часові межі, ніж передвиборча кампанія.

Вікторія ВЛАСЕНКО,
«Урядовий кур’єр»,
Брюссель



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua