АКТУАЛЬНО
Київ вводить «комендантську годину» для багатотонних вантажівок
Тетяна БОДНЯ,
Світлана СКРЯБІНА (фото),
«Урядовий кур’єр»
Столична влада обмежить в’їзд вантажних автомобілів масою понад 4,5 тонни в межі міста з 7:00 до 20:00. Відповідне рішення ухвалили депутати Київради. Це вимушений захід, підкреслюють чиновники. Надлишок вантажівок на дорогах столиці ускладнює дорожню обстановку, погіршує екологічну ситуацію і стає причиною швидкого руйнування асфальту. Водії, у свою чергу, стверджують, що з цим нововведенням заторів на дорогах менше не стане, зате на околицях міста скупчуватимуться колони машин, поки не розв’яжуть проблему спеціальних стоянок, де вони зможуть зупинятися на перепочинок. Скільки насправді таких стоянок та які умови там можуть запропонувати, з’ясовували журналісти «УК».
Відпочинок за розкладом
Перша наша зупинка — невеличкий асфальтований майданчик на Житомирському шосе біля Києва. Поряд ліс. На стоянці лише дві вантажівки та невеличка ятка, де пропонують каву, чай і бутерброди. А ось санітарну зону тут чомусь не запланували. Певно, якийсь розумник вирішив, що в лісі багато кущів, тому витрачатися на облаштування біотуалету не варто.
Підходимо до одного з автомобілів, у кабіні якого водій дивиться якийсь фільм. Чоловік поставився до нашої появи досить привітно й охоче погодився провести для нас «курс молодого бійця».
Олег розповідає, що робочий день водія-далекобійника жорстко контролює спеціальний прилад — тахограф. Він фіксує час у дорозі, загальну тривалість робочого дня. Адже безперервно перебувати за кермом у русі можна не більш як 4,5 години, далі — зупинка на 45 хвилин. До таких правил поліція в європейських країнах ставиться дуже суворо. І вихід за дозволені межі загрожує водієві великим штрафом, який може перевищувати кілька тисяч євро.
«Час безперервного відпочинку — 11 годин, — каже Олег. — Він може бути скорочений до 9 годин, але це двічі на тиждень, не частіше. Намагаємося вирахувати час так, щоб доїхати до паркінгу, якщо не вдається — просто зупиняємося на узбіччі. В Європі це зробити не завжди можна. Крім автобанів, там дуже вузькі дороги, ніде поставити вантажівку. Такі проблеми, наприклад, виникають в Румунії. Там є паркінги, але маленькі — під одну-дві машини. В Україні небагато спеціалізованих стоянок, але є багато з’їздів, особливо від Львова до Києва. Найкращі ж умови для водіїв створено у Франції та Німеччині».
За словами нашого співрозмовника, кожна магістраль у Німеччині через певну кількість кілометрів має свою «кишеню», де поміщаються 5–10 фур. Тут немає магазину, але завжди є лавки, де можна посидіти, й чистий акуратний туалет. Інший варіант — більш витратний, так званий аутохоф. Велика стоянка з магазином, кафе, душем, туалетом. Зазвичай вони розташовуються при бензозаправках. За в’їзд на такий майданчик платиш 6–10 євро.
Олег розповідає, що транспортна поліція перевіряє навіть квитанції з готелів, щоб упевнитися, що водій нормально відпочив. До речі, зупинитися біля будь-якого житлового будинку хоча б на одну ніч не вдасться. Поліція відреагує миттєво й випише штраф.
«Зараз їду транзитом із Сербії до Росії, везу яблука, — каже Олег. — За останні два роки в Україні вже був разів з десять. Мені тут дуже подобається».
Ще один водій, автомобіль якого стоїть поряд, зізнається, що грошей, які йому видають на добу, дуже мало, тому відшукує саме такі безкоштовні «лісові» стоянки. «Нам кажуть, що ми повинні зупинятися на спеціально відведених під це територіях, які гарно освітлені, — пояснює він. — Але нам нараховують лише 30 гривень добових. За ці гроші ще треба поїсти, а не тільки заплатити за стоянку. Змушені зупинятися на заправках, де за годину в середньому беруть від 75 копійок до 1,25 гривні».
Хлопці радять нам подивитися ще одну стоянку по сусідству — на проспекті Перемоги. Її створили в столиці приблизно ще за часів, коли тодішній мер Леонід Черновецький уперше заборонив в’їзд вантажівок у місто в денний час.
Ночують дальнобійники переважно в машинах.
Екскурсія для чиновника
Цю стоянку, яка в середньому, за словами місцевого охоронця, вміщує 20 автомобілів, ми відшукали справді швидко. Серед плюсів — огорожа, цілодобове освітлення й біотуалет. За такий комфорт доводиться сплачувати 30 гривень. Хоч від автомобілів водії стараються надовго не відходити.
— У Європі можна спокійно залишити машину відкритою, ніхто не полізе. Там на паркінгах встановлено відеокамери, працює охорона. Проблем немає жодних, — розповідає Володимир, який щойно повернувся з Польщі.
Запитання про «комендантську годину» для вантажівок викликає у водіїв бурю емоцій. «Я посадив би коло себе чиновника, не дав цілу ніч спати, а потім змусив цілий день розвантажувати, а потім завантажувати машину. Хай він просто сидить збоку, побачимо, скільки витримає», — обурюється водій.
Ночує більшість далекобійників у машинах. У сучасних вантажівках є спеціальна «яма» за сидінням водія. Можна зупинятися і в придорожніх готелях, але багато хто боїться залишати на ніч машину. Готують їжу теж в авто — на спеціальному похідному балоні смажать картоплю, варять кашу.
— Мені не потрібен Київ, зробіть об’їзну дорогу, все буде гаразд. А затори не через великі машини, а через малі. Тому що фури їдуть одна за одною, а легковики постійно намагаються влаштовувати перегони то праворуч, то ліворуч. Їм усе можна чи як? — зауважує Володимир.
Рекет на дорогах
Найкомфортнішою виявилася третя автостоянка, яка облаштована на Кільцевій дорозі. Перебування тут коштує 50 гривень. Крім того, окремо водіям доводиться сплачувати за душ, туалет, і навіть за те, щоб уранці скористатися умивальником. Але на території є кафе, де можна недорого пообідати, готель та автосервіс. На в’їзді встановлено відеокамери.
— Якщо будуватимуть нові автостоянки, хотілося б, щоб там обов’язково були туалет, душ, їдальня з нормальними цінами. Щоб можна було поїсти не за 70 гривень, а за 25–30, — каже дальнобійник Віталій. — Часто буваю в Росії, там на деяких стоянках навіть лазні облаштували. Хоч задоволення не з дешевих. Там також існує ще одна проблема — рекет та грабежі на дорогах. У Волгограді навіть бачив білборд: «На трасі відбуваються грабежі, за потребою не зупиняйтеся». На деяких трасах є оголошення по те, що спеціальні служби можуть супроводжувати вантаж. Коштує така послуга 1000 рублів.
Познайомитися з рекетирами особисто довелося Юрієві, який приєднується до нашої розмови та пояснює, що родом із Казахстану, але в Росії та Україні буває часто.
— Ми їхали колоною. Було три машини, — розповідає він. — Одна машина стала — колесо міняли. Я проїхав трохи далі, зупинився. Через деякий час до мене під’їхали на автомобілі якісь хлопці та почали розмову на кшталт: «Ви знаєте, що дорога платна?» Мені пощастило, що друзі швидко впоралися та приїхали на місце, де ми стояли. В Україні, на щастя, таких проблем немає.
Коментуючи питання, пов’язані з обмеженням перебування багатотонних вантажівок на дорогах столиці, начальник відділу ДАІ Святошинського району міста Києва Богдан Мосейчук зазначив, що нині існує дуже серйозна проблема.
— У столиці велике скупчення вантажного транспорту, який приїжджає для вивантаження, завантаження товарів народного споживання, продуктів, а також транспорту, який проїжджає транзитом, — каже він. — У європейських країнах рух протягом світлового дня й у вихідні в містах обмежений. Тому ми запозичуємо цей досвід. Але проблему, на мій погляд, кардинально можна буде розв’язати лише тоді, коли буде побудована дорога, яка б давала можливість вантажівкам об’їхати Київ.
ДОВІДКА «УК»
Згідно з рішенням КМДА, транзитний великогабаритний транспорт зможе переміщатися територією міста тільки в нічний час проспектом Бажана, Південним мостовим переходом через Дніпро, Столичним шосе, вулицею Академіка Заболотного, Одеською площею, Великою Кільцевою дорогою, вулицями Палладіна, Міською, Гостомельським шосе, Новою дорогою, проспектом Мінським, площею Т. Шевченка, вулицями Полярною, Богатирською, площею Тульською, проспектом Московським, Генерала Ватутіна, площею Керченською, вулицею Братиславською, проспектом Броварським.
Передбачено можливість в’їзду автомобілів, які здійснюють перевезення вантажів у міжнародному сполученні, з 10:00 до 17:00, але тільки за наявності у водіїв міжнародної автомобільної накладної CMR або книжки міжнародних дорожніх перевезень (МДП) та обладнання автопоїздів знаком TIR.