Добротні шуби чи дублянки не належать до товарів першої необхідності, їх купують не на рік чи два. Та нині, мабуть, важко знайти жінку (чоловіка також), яка б не мріяла про таку вдяганку. Адже вона і тепла, і, як кажуть, статусна. Але мрії мріями, а реальність досить сувора. Далеко не кожному по кишені викласти за покупку щонайменше 15–20 тисяч гривень (і це ще далеко не межа). Тож більшість модниць і модників роками заощаджують гроші, щоб нарешті ощасливити себе хутряною обновкою. Та чи завжди вона в радість? Як свідчить щоденна практика, ні.
Наприклад, сумчанка Н. давно прицінювалася до шуби з норкового хутра. Побувала на місцевому ринку, обійшла ледь не всі магазини та салони міста. І нарешті побачила свою мрію. Хоч вона і коштувала чимало, майже 20 тисяч гривень, Н. усе-таки наважилася зробити її реальністю. Як потім пояснювала жіночка, під час примірки навіть не сумнівалася, що шуба саме на неї. І пошита гарно, і колір око тішить, і розмір як на замовлення… Та й продавці навколо навперебій щебетали соловейками. Одне слово, жодних вагань чи сумнівів.
Та коли прийшла додому і почала прискіпливіше оглядати покупку, з жахом помітила, що одна пілка криво підшита, через що інша опинилася вище. Помацавши шкурки, відчула, як вони аж бринять, бо неймовірно розтягнуті. І настав хутряний шок. Звернувшись до салону-магазину, де придбала річ, почула стандартну відповідь, яка простою мовою звучала приблизно так: бачили очі, що купували, тож… дивіться і носіть.
Нічого не залишалося, як звернутися по допомогу до інспекції у справах захисту прав споживачів у Сумській області. Там сумчанку не тільки вислухали і поспівчували, а й узялися за справу. Як зауважує головний спеціаліст інспекції Ірина Недогреєва, довелося добряче попрацювати і застосувати всі положення чинного законодавства. Насамперед щодо гарантійного терміну.
З’ясувалося, що неуважна сумчанка навіть не глянула на супровідні документи. А в них не було вказано терміну, протягом якого магазин «відповідав» за товар. Однак у цьому разі продавці перехитрили самі себе, бо законодавство передбачає два роки гарантії. Окрім цього, на сезонні товари (одяг, хутряні та інші вироби) гарантійний строк обраховується з початку відповідного сезону, встановленого постановою Кабінету Міністрів від 19 березня 1994 року № 172. Якщо йдеться про весняно-літній асортимент, то він розпочинається 1 квітня, а осінньо-зимовий — 1 жовтня.
Тож у продавців номер з норкою не вдався. Із проблемами, нервами та потугами вони все-таки повернули гроші в повному обсязі.
ПОРАДИ ПОКУПЦЯМ
Якщо ви вирішили придбати шубу, то…
♦ купуйте її тільки у спеціалізованих магазинах, а не на ринку, — так у вас менше ризику наразитися на низькопробну підробку;
♦ на 100% переконайтеся в якості одягу. Якщо виявите навіть найменші зовнішні дефекти, відразу ж відмовтеся від покупки;
♦ перевірте якість хутра. Для цього стисніть його в долоні, а потім відпустіть. Ворсинки не повинні злипатися чи ламатися; якщо провести по них рукою проти росту ворсинок, хутро шуби не повинно «лізти», якщо спробуєте його пощипати;
♦ зверніть особливу увагу на якість забарвлення. Провівши по ньому світлою ганчірочкою, подивіться, чи вона не змінила колір. Якщо змінила, хутро пофарбовано з порушенням технології;
♦ переконайтеся в якісному пошитті, насамперед щоб не стирчали нитки. Шви мають бути цільними і не опуклими. Якщо вони зовсім не промацуються, цілком можливо, що шуба не зшита, а склеєна. В такому разі після першого чи другого виходу вона розсиплеться;
♦ обов’язково запитайте сертифікат на одяг. Якщо його немає або з якихось причин продавець відмовляється вам його надати, краще відмовтеся від покупки. Цілком можливо, що магазину відомо про якісь негаразди і в ньому не хочуть, щоб про них знали й ви;
♦ не забудьте про гарантійний талон. Якщо його не дають, це має стати сигналом: з товаром не все гаразд. До того ж без талона ви не зможете пред’явити претензії, якщо вони виникнуть із часом;
♦ ретельно приміряйте одяг і «послухайте» себе в ньому. Якщо відчуваєте найменший дискомфорт у рухах, не ризикуйте. У шубі ви повинні почуватися затишно, впевнено, зручно.
"ВУЗЛИКИ" НА ПАМ'ЯТЬ
1 Якісно вичинене хутро майже невагоме. Струснувши його, не почуєте жодного звука. Якщо ж щось хрустить, то це наслідок порушення технології вичинки. Пересушена міздря сипатиметься, ламатиметься, а там недалеко до пошкоджень, розривів і дірок.
2 Хутро має бути шовковистим, м’яким, живим, сяючим і густим. Це дуже важливо, бо під час носіння воно інтенсивно треться. Щільність покриву можна штучно підвищувати чи знижувати. Наприклад, якість погіршується під час неправильного зберігання у теплому чи вологому приміщенні. Аби впевнитися в надійності хутра, його слід акуратно і злегка потягнути рукою. Якщо покрив не тримається в міздрі, він ламається або ж випадає.
3 Існують певні стандарти зношування різних видів хутра. Наприклад, песець і лисиця — до 2,5 року, ондатра — до 4,5, видра — до 17, шиншила — дуже крихке і тендітне хутро — до року.
4 Щоб визначити якість міздрі, виверніть хутро і перевірте його на еластичність. Професійно вичинена шкура після стиснення швидко і легко набирає попереднього вигляду, не має вм’ятин. Якщо ж міздря слабка, шкурка швидко порветься чи витреться.
5 Дорога і добротна шуба має складатися із суцільних шкурок, а не шматочків. Звертайте увагу, як саме вони зшиті. Нитки повинні бути міцними, симетричними, щоб їхні кінці не розв’язувалися, а шви не розповзалися.
6 Хутряні вироби бажано зберігати при знижених температурах в упакованому вигляді. Пальта, жакети, піджаки, шуби, дублянки — у темних чохлах підвішеними.