ІННОВАЦІЇ
Дедалі частіше інженерні рішення змушують нас вірити в неймовірне
Здавалося б, у час високих технологій і фантастичних інновацій нас важко чимось здивувати. Ми настільки звикли до незвичайних інженерних рішень, що будь-яке з них лише зрідка змушує здивовано звести брови. Світ швидко змінюється, а технічна його складова — і поготів. Та все-таки є ідеї, які не перестають дивувати.
Чи знаєте ви, що на Землі нині вже більше мільярда автомобілів? Думаю, ця цифра здатна спантеличити екологів, зате у виробників авто вона викликає ентузіазм. Якщо врахувати, що кількість машин збільшилася тільки за останній рік майже на 4 %, неважко здогадатися, що зовсім скоро наш чотириколісний друг перетвориться на нашу ж чотириколісну проблему. А якщо бути реалістами — вже перетворився.
Сказати, що ця обставина не на жарт спантеличила менеджерів компанії Michelin, — буде великим лукавством. Скоріше, воно їх роз’ятрило і сподвигло на амбітні цілі. Результати напруженої роботи можна було побачити на виставці-форумі Michelin Challenge Bibendum 2011.
Французькі інженери винайшли колесо, у якому заховали електродвигун і гальма. Фото автора
Чарівна шина
«Ні цвяха, ні жезла!». Це побажання знайоме всім власникам авто, коли ті вирушають в далеку дорогу. Вже хто-хто, а вони розуміють, що таке звичайний цвях на дорозі і як він здатен зіпсувати настрій водієві. Але настрій — півбіди, а ось зіпсувати шину гвіздок може грунтовно.
Ця обставина, здавалося б, не повинна хвилювати виробників шин: чим частіше змінюють гуму, тим більше вони заробляють. Але французи вирішили піти наперекір загальноприйнятій логіці. Вони створили першу шину для легкового авто, яка сама себе ремонтує. Її конструкція дозволяє успішно боротися з несподіваними проколами. Допитливі фахівці підрахували, що на європейських дорогах така неприємність виникає в середньому кожні 75000 кілометрів, тоді як в азіатських країнах — кожні 3000 кілометрів. (До речі, Україна географічно розташована в Європі, але за якістю доріг вона однозначно в Азії). У новій шині використовується такий склад гумової суміші, який дає змогу неочікуваному отвору швидко затягуватися.
Журналісти — народ недовірливий, тому спеціально для нас під прискіпливим і безпристрасним оком теле- та фотокамер провели випробування «чарівної шини». На моїх очах авто кілька разів проїхало по цвяхах довжиною 3 сантиметри, а механік після цієї процедури перевірив тиск — дивно, але він не впав!
Принадність новинки ще й у тому, що завдяки їй відпадає потреба у запасному колесі, що (як підрахували допитливі інженери) зменшує вагу авто майже на 30 кг. З точки ж зору екології корисність винаходу важко переоцінити.
Тепер у водіїв не болітиме голова після пробитого колеса
Моторизоване колесо
Ще однією технородзинкою форуму стало так зване моторизоване колесо, всередині якого французькі інженери примудрилися розмістити мініатюрний електродвигун і гальмівний механізм. З точки зору автообивателя такий винахід — суцільна головоломка, що викликає масу питань. Головне з них: А навіщо? А тому! — Відповів Michelin і навів свої аргументи.
Старий добрий двигун внутрішнього згоряння повільно, але неухильно поступається своїми позиціями електричному побратимові. І постійне подорожчання пального наполегливо підштовхує споживача педантичніше ставитися до своїх витрат. Моторизоване колесо дає змогу вирішити цю проблему. Важливо те, що зовсім скоро його можна буде застосовувати в гібридних авто, істотно зменшивши викиди вуглекислого газу. Крім того, новинка дозволяє скоротити витрати споживаної електроенергії і, відповідно, розміри акумулятора.
Чотири дюйми
Така різниця між новим і традиційним діаметром. Стандартному 14-дюймовому колесу запропонували потіснитися. Незабаром автовласники зможуть помітно полегшити вагу своєї машини (на 40 кілограмів), до того ж збільшивши її вантажопідйомність (як запевняють розробники, на цілих 15 відсотків) і запас ходу.
Крім того, фантазія автоконструкторів тепер може бути розкутішою — за рахунок зменшення колісних ніш «малюк» дає змогу збільшити простір усередині авто. А значить можна зробити більшим салон і багажне відділення. Навряд чи хтось буде проти, якщо в машину помістяться не четверо людей, а п’ять.
Автор цих рядків випробував новий діаметр, що називається, на собі і не відчув жодної різниці з 14-дюймовими колесами. Тестова машина, за кермом якої я перебував, вела себе абсолютно так само, як «звичайна».
Електровелосипеди стають невід’ємною частиною сучасного життя
Двоколісний друг
Якщо ви думаєте, що на виставці можна було побачити тільки автоколеса, то помиляєтеся. Такої кількості інновацій на один квадратний метр ви не зустріли б у жодному іншому місці. І кожна з них корисна для людини і, що важливо, для нашої планети на всі сто відсотків.
Наприклад, чи можна заново винайти велосипед? Виявляється, так. Якщо він електрифікований. Європейці завжди славилися вмінням поєднувати комфорт і корисність. Ось і тепер вони зайвий раз підтвердили свій статус затятих раціоналістів.
Електровелосипед — це не мопед з електричним двигуном. Це такий собі апарат з електроприводом, який тим паче не дозволяє вам їхати на ньому, не докладаючи зусиль. Навпаки — зусилля дуже навіть потрібні! Технологічна хитрість полягає в тому, що як тільки ви починаєте крутити педалі, включається привід. І чим сильніше натискаєте, тим швидше буде мчати велосипед. На перший погляд, так працює і звичайний двоколісний друг, однак тут все інакше. По-перше, швидкість в «електро» вища, по-друге, якщо ви їдете під гору, тут перевага вельми помітна.
Відчуття під час поїздки на такому апараті досить своєрідні: виходить, що ти одночасно їдеш і відпочиваєш, коли процес стомлює. Тому любителі веломандрівок можуть при бажанні подолати солідну відстань. Є, до речі, й такі моделі, на яких можна проїхати до 35 кілометрів виключно на електротязі.
У Європі електровелосипеди стають дуже популярні, хоча коштують недешево. З’явилися вони і у нас, в Україні — ціни коливаються від двох до семи з половиною тисяч гривень, залежно від моделі і комплектації. Як бачите, задоволення це не з дешевих, і навряд чи в осяжному майбутньому захоплення електровелосипедами стане в Україні масовим. Проте тенденція очевидна — і вона буде лише посилюватися.
Що в «сухому залишку»?
Зрозуміло, на виставці була маса інших цікавих новинок, які в цілому були розподілені за трьома категоріями: концептуальний транспорт, перспективні матеріали, які будуть використані в автомобілебудуванні, і все, що може працювати на підвищення екологічної складової тих авто, на яких ми їздимо нині.
Одним з таких прикладів став на вигляд звичайний автобус, двигун якого працював на... водні. Такі машини возили учасників виставки з готелю в експоцентр: таким чином технологію майбутнього можна було спостерігати вже у дії. І чесно кажучи, після виставки у мене залишилося стійке відчуття, що ми в ньому вже живемо.