"Хабарі брав талонами на бензин"

Тетяна БОДНЯ
18 червня 2014

Виграти суд в нашій країні — це лише півсправи, кажуть юристи. Куди складніше домогтися того, щоб рішення було виконане, до того ж без заохочень для державних виконавців, які за довгі роки роботи навчилися майстерно знаходити лазівки, що дало змогу їм перетворити свої обов’язки на прибутковий бізнес. Аби змінити ситуацію та ліквідувати корупційні схеми, в Державній виконавчій службі обіцяють автоматизувати всі процеси та зменшити людський чинник. 

«Державна виконавча служба продовжує взятий урядом курс на подолання корупції у системі органів державної влади. Так, спільними силами ДВС та правоохоронних органів з початку року відкрито 41 кримінальне провадження щодо державних виконавців та керівників відділів за фактами хабарництва, — заявив під час прес-конференції керівник цього відомства Дмитро Сторожук. — Показово, що за весь минулий рік не було відкрито жодної кримінальної справи. Проведена перевірка також виявила систематичні порушення у роботі державних виконавців та показала недбале ставлення до виконання своїх обов’язків. Усі ці факти буде передано до правоохоронних органів для притягнення винних до відповідальності».

Невиконавче правосуддя

Ще в березні поточного року голова Державної виконавчої служби Дмитро Сторожук спільно з Генеральною прокуратурою ініціював позапланову перевірку органів ДВС по всій Україні. За виявленими фактами правопорушень відкрито кримінальні провадження та проводиться слідство.

Наприклад розпочато одразу кілька кримінальних проваджень за фактом порушення закону однією з приватних торговельних організацій. Службовці торговельної компанії, зокрема, підробили низку протоколів проведення прилюдних торгів з продажу нежитлових приміщень у м. Києві та реалізували ці приміщення за суттєво заниженою вартістю зацікавленим особам. Тим самим торговельна організація завдала збитків державному банку в розмірі майже 4 мільйони гривень.

Також виявлено факт незаконної організації та проведення публічного аукціону колишніми службовцями ДВС України спільно з приватним торговельним підприємством. Зазначені особи у змові, без відома стягувача, змінили адресу проведення аукціону та незаконно реалізували майнові права на 43 квартири. Цим було завдано збитків стягувачеві у розмірі 11,8 мільйона гривень.

Ще одне кримінальне провадження Генпрокуратура відкрила за фактом неправомірних дій колишнього державного виконавця ДВС. Останній, зловживаючи своїм службовим становищем та всупереч судовій забороні, звернув стягнення на 1,5 мільйона кубометрів природного газу, з якого понад 1,2 мільйона кубометрів належало не боржникові, а державному підприємству. Пізніше цей газ незаконно реалізувала спеціалізована торговельна організація шляхом публічного аукціону, проте переможець торгів так і не зміг його отримати. Тож останньому завдано збитків у сумі понад 4,5 мільйона гривень.

«Кримінальні провадження переважно відкриті щодо керівництва управлінь державної виконавчої служби і державних виконавців. Це, як правило, хабарництво, — повідомив Дмитро Сторожук. — До прикладу, в Одесі було затримано державного виконавця, якому давали хабар у вигляді талонів на бензин. Є ще факти підроблення документів, коли відкривали чи закривали виконавчі провадження безпідставно».

Усі процеси автоматизують

За словами Дмитра Сторожука, нині тривають внутрішні перевірки та розслідування силами виконавчої служби, щоб виявити схеми, які вибудовувалися роками.

«Ми почали проводити внутрішні перевірки та розслідування саме силами виконавчої служби. Не можна передати той опір, який ми відчули на собі. Кожна виконавча служба, яка не виконує своїх функціональних обов’язків, максимально намагалася чинити спротив тим перевіркам, які відбулися в усіх регіонах України», — сказав він.

Щоб зламати корупційні схеми й навчити державних виконавців нарешті працювати за законом, було здійснено кадрову ротацію. Наприклад у Києві така ротація відбулася у всіх районах.

«У місті Києві ми застосували ротацію, — розповів Дмитро Сторожук. — Керівників районних управлінь поміняли місцями, щоб подивитися, чи зможуть вони працювати. І бачимо вже перші результати, коли керівник з одного району виявляє порушення в іншого. Ми змінимо взагалі підходи до роботи в системі. Чи буде то змішана державно-приватна служба, чи повністю приватна — це предмет розмови для «круглих столів» у майбутньому, але зараз ми готуємо відповідні зміни до законодавства, щоб не було конфлікту статей, які дають змогу державному виконавцеві приймати спірні рішення, які потім боржник або стягувач оскаржують у судах».

У Державній виконавчій службі переконують, що завдяки останнім кадровим рішенням показники виконання рішень помітно покращилися. До прикладу, станом на сьогодні у столиці, де змінено керівника міського управління, не залишилося жодного невідкритого виконавчого провадження.

«Прийшов новий керівник, який має досвід, і почав наводити порядок, — пояснює Дмитро Сторожук. — Якщо до цього керівника з часом будуть ті самі запитання, ми його просто змінимо».

Він додав, що нині робиться ставка не лише на старі кадри, а й на нові, які не знають тих корупційних складових і тих механізмів, які існували раніше. І сподівається, що такі люди працюватимуть за законом.

Відповідаючи на запитання, чому відсоток виконання судових рішень невисокий і чи проблема полягає лише у хабарництві держслужбовців, пан Сторожук розповів, що є й об’єктивні фактори, які впливають на якість роботи. Це, насамперед, дуже велике навантаження на державного виконавця, який фізично не встигає виконати той обсяг, який на нього покладено. Отже, наступним кроком, за словами Дмитра Сторожука, має стати оптимізація роботи відомства, яке він очолює.

«Ми плануємо забезпечити організацію роботи державних виконавців таким чином, щоб єдине, що б вони робили, — це виконували рішення судів. На сьогодні, крім виконання рішень судів, вони зобов’язані відписуватися по «контролях», зверненнях громадян тощо, — продовжує Дмитро Сторожук. — Якщо ми всі процеси максимально спростимо, автоматизуємо, все робитиметься виключно за допомогою єдиної системи виконавчих проваджень, приберемо непотрібні контролі і звітність, у них буде час на те, щоб виконувати рішення».

Електронна система вже працює, тепер потрібно навчити всіх державних виконавців застосовувати її в повному обсязі. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua