"Хліб зі смаком тайги"

Інна ОМЕЛЯНЧУК
23 серпня 2016

Коли зайшла до виконавчого директора Рівненського відділення Асоціації міст України Тетяни Грещук, вона ніяк не могла дати ради надокучливій сльозі, пояснивши свій стан так: «Я нарешті знайшла свою родину — через 46 років!» І мені стало не до коментаря про децентралізацію.

Ця невигадана історія, вочевидь, типова для західноукраїнських родин, але водночас у кожної  своя.

Її дід Володимир із звичним для нашого краю прізвищем Кравчук був пекарем: більш мирної професії, здається, немає на білому світі. Втім, настав зловісний 1949-й…

Як бачимо, саме Рівненщина категорично не хотіла колективізуватися, адже історичною формою господарювання на тутешній землі було фермерство та одноосібництво. Не знаю, якою в тих відсотках була частка сім’ї Кравчуків з історичного Острозького краю, але приводом для виселення з рідного кутка стало те, що під час облави вдома у пекаря знайшли… півмішка борошна. Часу на збори дали обмаль. Найстаршій дочці Ніні (мамі Тетяни Грещук) ішов 18-й рік, вона зустрічалася з хлопцем. Тож Кравчуки ледь не навколішках просили його: «Євгене, допиши їй кілька місяців і одружися, — ми ж бо не знаємо, куди їдемо». А двох молодших — шестирічну Тамару й чотирирічного Сергія — посадили на підводу і поїхали. Як з’ясувалося, на Сибір.

Кислуватий смак дитинства

Ніна з Євгеном почали господарювати в батьківській хаті: до речі, весільним подарунком для нареченої стало пальто, пошите із шинелі нареченого, — так і ходили, як близнюки.

— Я народилася в 1961-му, — розповідає Тетяна Євгенівна. — І все моє дитинство асоціюється зі стукотом молотка, яким тато забивав посилки: їх потрібно було раненько доставити на пошту. Посилки, в яких були прості панчохи, шкарпетки, майки, сало, горіхи, йшли від нас у Красноярський край щотижня. У 1969-му влітку мама з татом вирішили відвідати родину, із собою взяли й мене. Рівно тиждень ми їхали потягом до міста Абакан, де мали зробити пересадку. Але Об і Єнісей розлилися так, що вода накрила навіть триповерхові будівлі, тож дітей просто прив’язували до димарів. Нас записали в чергу на катер, який ішов до Красноярська, а далі вертольотом ми мали дістатися до Краснотуранська. Але коли надійшла наша черга, мама підвернула ногу. А прямісінько по ній пішли люди — паніка! Через півгодини надійшла звістка, що переповнений катер потонув. Мабуть, Бог дав нам шанс на ту зустріч… Я пам’ятаю її все життя: як мама повисла на своєму татові, моєму дідові, і вони довго не могли відірватися одне від одного. І він, і бабуся просто не могли надихатися нами. А потім ми побували в маминої сестри, тітки Тамари, я вперше побачила своїх двоюрідних братів — Анатолія та Володю.

У тайзі стояла 50-градусна спека (взимку там бувало до мінус 50). У мою дитячу пам’ять врізалося те, що там не було замків і, відповідно, ключів: коли у клямку вставляли кілок, це означало, що нікого немає вдома. Можливо, тому, що жили там люди дуже бідно (це я могла порівняти з нашим рівнем життя навіть у вісім років). Удень, у неймовірну спеку, вони зачиняли віконниці й лягали відпочити просто на підлогу. Там квітли величезні троянди — в Україні я таких не бачила. А ще лазили великі, як я тоді думала, черв’яки: але то були змії — причому небезпечні. Бабуся Марія готувала для нас кисіль: чи то з журавлини, чи з брусниці — не знаю, але кращого напою, який додає сили в спеку, я в житті не куштувала. А з дідовими унікальними млинцями він нам так смакував! До речі, хоч як намагаюся відтворити той напій (здається ж, у нас на Поліссі не бракує ні журавлини, ні брусниці), а досягти такого смаку не вдається. Мабуть, тому, що то був неповторний, хоч і кислуватий, смак мого дитинства.

Коли їхали додому, прощалися, немов назавжди, так те прощання закарбувала її дитяча пам’ять. Мама цілу довгу дорогу плакала, неначе розуміла, що з їхнім життєвим рівнем і з такими відстанями навряд чи доведеться ще колись побачитися.

— Так і сталося: одна-єдина зустріч через 20 років і… розлука назавжди, — знову гортає сторінки власної пам’яті Тетяна Євгенівна. — Хоч спочатку ми дуже активно листувалися: дарма що ті листи в один бік ішли по два місяці. А потім мама захворіла на рак: у 10-му класі я її поховала. Мамі тоді було 46. Батько дав до Сибіру телеграму про її смерть… А листування припинилося: чи тому, що мені треба було йти на свій хліб, чи тому, що втратилася основна ланка, яка нас пов’язувала, — мама…

Лист із минулого

Так пролітали вже не роки — десятиліття: Тетяна стала педагогом, потім завдяки своєму аналітичному розуму — виконавчим директором Рівненського відділення Асоціації міст України. Коли повернулася з чергового відрядження до Києва, побачила лист на її колишню адресу і на колишнє прізвище.

— Одразу зойкнуло серце: то був наче лист із минулого. Похапцем відкрила його: «Пише Вам сваха Вашої тітки Тамари. Вона дуже хоче Вас знайти». А наприкінці — скайп-адреса і час, коли можна поговорити. Перше питання, яке я поставила тітці Тамарі через майже півстоліття після нашої зустрічі, чи живі дідусь та бабуся — адже я всі ці роки подавала в церкві милостиню за їхнє здоров’я, хоч підсвідомо розуміла, що люди стільки не живуть. З’ясувалося, їх немає на цьому світі відтоді, як отримали телеграму про смерть мами: першим зліг дідусь, за ним відійшла бабуся. Але люди в Краснотуранську, сказала мені тітка, пам’ятають смак хліба, який він випікав. Сім’ю врятувала його професія. Спочатку їх поселили в землянки: працювали тяжко, а їсти не було чого: коржики невідомо з чого називали хлібом. Одного разу дід не витримав і вигукнув: «Ви гадаєте, це хліб? Ви ж навіть не знаєте, який має бути хліб!» — «То спечи!» — почув у відповідь. Він, український пекар, звісно ж, спік пухку рум’яну хлібину. І сім’ю переселили в будинок, а він почав займатися улюбленою справою. Коли тітка мені про це розповідала, я впізнавала в ній маму, яка лише постаріла.

А ще Тетяна Євгенівна тепер спілкується зі своїми двоюрідними братами — Анатолієм та Володимиром. Обидва лікарі, один працює в Краснотуранську, інший має власну клініку в Німеччині.

— Пишаюся, що в тих умовах вони здобули освіту. Тепер розповідають мені, як доглядають могили бабусі та дідуся — я ж мушу про це знати! А ще — пригадують ту нашу єдину зустріч у 1969-му, коли ми, діти, у хліві ховали записки, хто ким стане і коли ми зустрінемося. І, звісно, запрошують у гості — сльоза знову надокучає жінці, яка завершує цю невигадану історію.

Вона дуже хоче побачитися з родиною, але… Тоді важко було здолати відстані, а тепер, здавалося б, сідай на літак і — вперед. Та знову — захмарні ціни на перельоти, лінії розмежування, кордони… Як там у відомій і, здається, вічній «Варшавській мелодії» Леоніда Зоріна: «Кордони часу, кордони простору, кордони держав, кордони наших сил. І тільки наші надії не мають кордонів». До речі, писав він ці рядки в 1967-му, в часи хрущовської відлиги. Геополітика — річ надзвичайно страшна: її вершать правителі, а страждають звичайні родини: сотні, тисячі, мільйони родин. 

З АРХІВНИХ ДОКУМЕНТІВ 

«У 1944 — 1948 роках, коли було знищено більшість загонів ОУН-УПА, значно зріс тиск каральних органів на селян-одноосібників, яких радянська влада обклала непосильними податками. У січні 1949-го керівники облвиконкомів, райкомів КП(б)У почали звітувати, що «в 1948-му відбувся корінний поворот селян на колгоспний шлях». Насправді бажане видавали за дійсне: навіть на XVI з’їзді КП(б)У, що відбувся на початку 1949-го, зазначалося: «На 1 січня 1949-го до колгоспів вступило селянських господарств: в Ізмаїльській області — 91%, Волинській — 90%, Чернівецькій — 81, Дрогобицькій — 79, Закарпатській — 46, Тернопільській — 34, Львівській — 34, Ровенській — 25, Станіславській — 17%». Звісно, що такі темпи не задовольняли керівництво, тож на 1949 — 1950 роки припадає друга хвиля репресій, коли у віддалені райони СРСР депортували 32,7 % всіх вивезених із Західної України в 1944 — 1952 роках». 

Насамкінець. Ось так, під корінь, зрубали жорстокі політики не одне родинне дерево. Цій родині пощастило хоча б ось так, доволі умовно, возз’єднатися. Але в який час? Коли кожне материнське серце знову в невимовній тривозі: що буде завтра? Коли настане такий жаданий мир?

Знайомі питають у неї, чи спілкується з родиною на теми сьогоднішньої війни, чи не бояться там, у Сибіру, «бандерівців».

«Не повірите, але ми ще жодного разу про це не говорили — у нас стільки родинних тем для обговорення: ми перебиваємо одне одного, показуємо фотографії дітей, онуків, розпитуємо про їхні долі. Ми просто не можемо надихатися одне одним!» А до хліба у Тетяни Євгенівни ставлення особливе: вона відрізає рівно стільки, скільки може з’їсти і чомусь обов’язково згадує свою єдину в житті подорож у тайгу. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua