"Хваліть дитину за старання, а не за оцінки"

Тетяна МОІСЕЄВА
29 серпня 2012

ПЕРШИЙ РАЗ У ПЕРШИЙ КЛАС 

Аби школа не перетворилася на покарання, не забувайте нагадувати, що вчитися цікаво

 Для  дітлахів, котрі цієї суботи вперше почують шкільний дзвоник, починається нове життя: доведеться звикати до нового режиму, колективу, обстановки, що, звісно, є певним стресом для дитячого організму.  Як найкраще організувати день першокласника, що і в якій кількості слід їсти та як уникнути психологічних «гострих кутів», досліджував «Урядовий кур’єр».

Багато важливих нюансів поведінки та емоційного стану першачка залежать саме від того, як налаштують його напередодні школи  батьки. Передовсім дитина має навчитися «програвати» ті ситуації, які її чекають у школі. Зробити це можна так. «Удома разом із дитиною беремо іграшки й моделюємо ситуацію: ми збираємося до школи: що  маємо зробити насамперед? Скажімо, скласти портфель, — пояснює   дитячий психолог Марина Коптєлова. — Поступово до цієї гри залучаємо ситуації, які можуть трапитися в школі. Наприклад: «Що робити, якщо ти заблукав у школі чи тебе зупинив черговий? Навчи свою іграшку!». Всі ситуації, які можуть стати стресовими для першачка, батьки мають обговорити з дитиною». 

Навчіть дитину усвідомлювати свої емоції. Запитуйте в неї: «Що ти зараз відчуваєш?», просіть її посміятися, продемонструвати, як їй добре чи, навпаки, погано. Дитина повинна назвати ці відчуття для того, аби вона змогла розповісти, що почуває, батькам чи вчителеві, які зрозуміють її емоційний стан.

Завжди акцентуйте на тому, що школа — це цікаво. «Я категорично проти того, аби батьки казали: все, дитинство закінчилося, починається серйозне шкільне життя. Крім того, що вони відіб’ють у дитини бажання вчитися, вони нічого не  досягнуть», —  наголошує Марина Коптєлова.

Поділіть дитячу кімнату на зони, бажано зробити це ще влітку. Так ми готуємо дитину: тут ти вчитимеш уроки, а тут — гратимешся  іграшками. Зона гри має бути обов’язково, вона засвідчує, що дитинство в першокласника не закінчилося, просто з першого вересня в нього додасться інших обов’язків.

Тепер замість іграшок — ранець і підручники. Фото Володимира ЗАЇКИ

Напередодні школи продемонструйте дитині її прогрес: знайдіть зошити річної давності, де вона вчилася писати палички й гачечки, і покажіть, чого вона досягла за рік. Підбадьорте дитину: «Ти молодець, стараєшся», при чому хвалити слід за процес, а не за результат. Це треба повторювати й упродовж перших місяців навчання.

Батьки часто забувають, що багато аспектів навчання закладено генетично. Тому якщо тато з мамою вчилися не дуже добре, розраховувати, що дитина покаже блискучі результати, може, й не потрібно. Не витискайте з дитини останні соки, а забезпечуйте їй процес пізнання та заохочення до нього. 

Не варто орієнтувати дитину на оцінку. Навіть якщо трапиться вчитель, який чинитиме так, це не зовсім правильна стратегія з точки зору психології. Загалом доцільно познайомитися зі своїм вчителем та класом заздалегідь. Крім того, уважно поставтеся до купівлі шкільного приладдя: дитина має сама вибрати те, що їй подобається.

Ніколи не кажіть дитині щось на кшталт: «Будь розумником, у школі буде все добре». Марина Коптєлова наголошує: це неправильний підхід, оскільки ситуація може залежати не від дитини, а від безлічі інших чинників. Доцільніше налаштувати, що в школі може статися будь-що, — це реальне життя, й навчити завжди шукати вихід із ситуації. 

ВАЖЛИВО ЗНАТИ

Режим для першачка

ПІДЙОМ. Завчасно купуємо красивий будильник та привчаємо дитину,  що це — її  друг. Загалом, за словами психолога, режим бажано відпрацьовувати ще з травня. Будильник має задзеленчати завчасно, а ситуація, коли мама влітає до кімнати з криком: «Швидко прокидайся, лишилося 15 хвилин!» — неприпустима. Дитину потрібно будити спокійно, давши можливість ще трохи поніжитися в ліжку. Тож вчасно налаштовуємо її на те, що робимо далі: скажімо, чистимо зуби та вдягаємося. 

ЗАРЯДКА. Дуже добре, якщо ваш першачок уранці впродовж п’яти хвилин робитиме зарядку. Скажімо, пострибає до ванної кімнати на одній нозі, а назад — на другій. Зарядка пробуджує мозок, активізує увагу та імунну систему. Зауважте: приклад мають подати батьки. Водночас  говоримо з дитиною про те, які предмети вона вивчатиме сьогодні, налаштовуючи малечу на те, що її чекає цього дня.

СНІДАНОК. Не змушуйте сина чи доньку їсти занадто багато. Примус спричинить поганий настрій. Краще дайте перекусити щось із собою до школи — це має бути продукт, який дитина любить.

ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ. Пам’ятаймо, що першокласник найефективніше сприймає інформацію до 4-ї, максимум —  до 5-ї години дня. Жодних уроків після 6—7-ї години вечора робити не варто, тим паче    вимагати в цей час від дитини якихось видатних результатів. Домашнє завдання робимо так: 15—20 хвилин — уроки, стільки само    перерва.

Нині багато дітей мають ослаблену мозкову функцію, й батьки,  помітивши, що їхнє чадо трішки відстає у навчанні, починають хвилюватися й тиснути на дитину. Не панікуйте, змушуючи дитину сотню разів повторювати рядок із віршика, а зверніться до фахівця,  зокрема до шкільного психолога.

ПОЗАШКІЛЬНІ ЗАНЯТТЯ. У першому класі не слід надмірно навантажувати дитину. Якщо ваше чадо відвідує якісь гуртки, обмежте їх одним заняттям: скажімо, залиште або музику, або малювання. І ще одне: більше прогулянок на свіжому повітрі й здорового харчування, і менше — телевізора й комп’ютера.

ЗДОРОВ’Я

Пігулки не допоможуть

Ще одна проблема, якою переймаються батьки, особливо якщо їхнє чадо вперше потрапило до колективу, — як запобігти хворобам. «Не шукайте пігулок, які дадуть змогу вашій дитині уникнути хвороби, —  радить головний імунолог НМАПО ім. П. Шупика Федір Лапій. — Адже в тому, що дитина, почавши відвідувати дитячі колективи, хворіє, патології немає: саме так вона набуває імунітету. Хоч би які препарати дитина вживала, менше хворіти вона не стане. Тому коли мене як батька запитують «Які фармацевтичні препарати ви даєте своїм дітям?», я із щирим серцем відповідаю: «Жодних». Україна розташована не за Полярним колом, і в нас досить фруктів і овочів, аби вживати кількість вітамінів, потрібних нашому організмові»,  — наголошує фахівець. 

Чому саме осінь є такою «врожайною» порою щодо захворювань? За словами Федора Лапія, після літнього відпочинку дитина потрапляє до дитячого колективу, де кожен є потенційним носієм інфекції, «підхопленої» у транспорті, в магазині чи деінде. Крім того, восени починаються дощі, а отже, і волога, яка сприяє поширенню інфекції,  сонце визирає чимраз рідше (саме ультрафіолету бояться багато вірусів). Настають холоди — зачиняються вікна, дитина менше часу перебуває на повітрі, дедалі частіше батьки везуть її, скажімо, до  розважальних центрів, де шанс підхопити інфекцію значно вищий.

Водночас батьки, які, попри здоровий глузд, все-таки відправляють до школи хвору дитину, мають пам’ятати, що вони не лише наражають власне чадо на важчий перебіг хвороби. Їхня дитина може стати джерелом інфекції для тих малюків, які мають хронічні патології серця, органів дихання тощо.

Простий та ефективний засіб запобігти хворобам — чисті руки. «Навчіть дитину користуватися милом; нині не дефіцит серветки із вмістом спирту та спиртові гелі, які також швидко знезаразять руки»,  — радить Федір Лапій. 

ЕКСПЕРТНА ДУМКА 

«Правильно підібрана їжа зміцнює  імунну систему»

                                   
Оксана СКИТАЛІНСЬКА, 
лікар-дієтолог

 — Першокласник повинен їсти 5 разів на день: перший раз поснідати вдома, другий — у школі. Потім знову вдома обід, полуденок і вечеря. Те саме стосується питного режиму: натуральні напої (воду, компоти, киселі, натуральні соки) потрібно вживати у проміжках між прийомами їжі. 

Дитину слід годувати улюбленими стравами та напоями, до яких вона звикла: зрозуміло, домашнього приготування та зі здоровою кулінарною обробкою. Враховуючи величезні потреби організму, передовсім головного мозку, в енергії, дитина має отримувати корисні вуглеводи — крупи, овочі, ягоди та фрукти. Саме завдяки вуглеводам ноги швидше бігатимуть, а м’язи спини не втомлюватимуться підтримувати хребет у потрібному положенні.

Так звані «прості» вуглеводи (білий цукор, цукерки, кондитерські вироби, солодкі напої) краще обмежити: після їх вживання в дитини різко зростає рівень цукру в крові та посилено працює підшлункова залоза, яка виділяє інсулін. Якщо привчити дитину до харчування такими продуктами, порушуються харчові звички, які згодом стануть причиною слабкого здоров’я.

Для росту та правильного формування всіх органів потрібен білок.    Корисний білок — це яйця, молочні продукти, м’ясо, риба. Ці продукти слід вживати часто. А ось готові ковбасно-сосисочні  вироби, консерви, копченості дитині не можна давати, оскільки велика кількість консервантів, барвників, зокрема канцерогенних нітритів, солі та насиченого жиру виснажує ще не сформовану травну систему дитини й може стати причиною серйозних хвороб.

Третя група потрібних продуктів —  жири. До корисних належать насичені жири молока, сметани, вершкового масла та жирів, які входять до складу м’яса. До ненасичених — оливкова нерафінована олія першого холодного віджиму, яку потрібно додавати до салатів, риб’ячий жир, якого багато в жирній морській рибі, горіхи, лляне насіння, яким потрібно посипати каші та салати.

Щоб зберегти зір, обов’язково давайте дитині моркву, червоний перець, помідори, абрикоси, петрушку, риб’ячий жир, печінку. Всі ці продукти містять каротин та вітамін А, брак якого в раціоні першокласника загрожує короткозорістю. Вітамін А належить до групи так званих жиророзчинних вітамінів, тому він засвоюється ліпше у поєднанні з чимось жирним — сметаною або оливковою олією.

Аби дитина краще зосереджувалася, запам’ятовувала матеріал,   розв’язувала складні завдання, слід вживати м’який білий сир, тріску, печінку, горох, вівсяну крупу, нешліфований рис, яйця. У них багато холіну — вітаміноподібної речовини, що поліпшує роботу мозку.  Особливу увагу зверніть на споживання йоду, адже його в дитячому  організмі переробляє щитоподібна залоза в життєво важливі гормони. Вони відповідають за обмін білків, вуглеводів, жирів, впливають на розвиток головного мозку. Багато йоду міститься у морській капусті,  морепродуктах та екзотичному фрукті фейхоа.

Для формування міцного скелета, гарної постави і міцних зубів дитині   потрібен кальцій. Тому щодня першокласник має випивати 2 склянки молока або кисломолочних продуктів.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua