"Інвестиції у мрію"

14 серпня 2013

ДАТА

Сьогодні виповнилося б 60 років Олександру Галкіну

Володимир СЕМИНОЖЕНКО,
голова Державного агентства з питань науки,
інновацій та інформатизації України,
академік НАН України

для «Урядового кур’єра»

Кажуть, що людство рухається вперед, лише втілюючи свої заповітні мрії. Наш сучасник, керівник успішного підприємства Олександр Галкін понад 20 років втілював у життя найсміливіші мрії, які спочатку вважалися майже нездійсненними. Тепер вони  — частина наукового і промислового потенціалу України. 14 серпня йому мало б виповнитися 60 років.

Він увірвався на європейський ринок під здивованими поглядами експертів та лідерів пакувальної індустрії. Успішнийдебют «Укрпластику» на всесвітньо відомій виставці «Інтерпак» у Дюссельдорфі 2002 року більше нагадував бліцкриг, наслідком якого стало підкорення ринку пакувальної продукції. Навіть потужні транснаціональні компанії почали використовувати плівки й ламінат українського виробника для пакування своїх харчових продуктів. У 2011 році, вперше за історію існування світового пакувального бізнесу, українська компанія увійшла до ТОП-20 найпотужніших виробників гнучких пакувальних матеріалів Європи. А на території колишнього СРСР підприємство «Укрпластик» нині — найбільший сучасний виробник гнучких пакувальних матеріалів.

Але так було не завжди.

Як загартовувався лідер

Київський завод полімерних матеріалів, на базі якого згодом виникла компанія «Укрпластик», на початку 1990-х, як і більшість аналогічних виробництв в Україні, опинився у безвиході. Маючи непридатні для успішної роботи в ринкових умовах технології та обладнання, завод не міг задовольнити навіть незначних потреб внутрішнього ринку.

Але банкрутству і поступовій руйнації заводу завадило втручання Олександра Олексійовича Галкіна та його команди. У 1997 році він став на чолі підприємства й поставив перед колективом завдання: спочатку задовольнити потреби українського ринку в сучасних пакувальних матеріалах, а згодом вийти на європейський рівень. Більшість працівників вважали: місія нездійсненна. В ті часи ніхто не хотів вкладати гроші ні в обладнання, ні в нові технології, а тим більше — в наукові розробки. Комерційні підприємства цікавив лише прибуток «тут і зараз». Тож на Галкіна дивилися як на мрійника, далекого від суворої прози життя.

Але Олександр Олексійович чітко бачив шлях порятунку підприємства і його майбутнього розвитку. Як кандидат технічних наук, що мав досвід підприємницької діяльності, він знав усю структуру харчової промисловості, й тому зосередив зусилля на виробництві сучасних пакувальних матеріалів, якого практично не було в колишньому СРСР, де жінки змушені були прати поліетиленові пакетики, а дітлахи роками зберігали яскраві обгортки від іноземної жувальної гумки.

Орієнтуючись на досвід європейських виробників пакувальних матеріалів, Олександр Галкін власним коштом на базі заводу розпочав створювати виробництво із сучасними технологіями і обладнанням. Продукція компанії мала відповідати найвищим світовим стандартам.

Але  на певному етапі для реалізації всіх задумів власних коштів вже не вистачало. Тоді звернувся по кредит до міжнародних фінансових організацій та банків. Репутація Галкіна й чітка бізнес-стратегія розвитку компанії дали змогу отримати кредит, тож  завод придбав сучасне обладнання й отримав кілька великих замовлень. Кожна зароблена копійка знову вкладалася в модернізацію виробництва. Так виник унікальний інноваційний ланцюжок, який забезпечив стабільні інвестиції в нові технології та обладнання. Компанія почала стрімко набирати обертів та невдовзі набула авторитету сучасного виробника гнучких пакувальних матеріалів.

Загалом за часи керування Олександра Олексійовича у виробництво було інвестовано понад мільярд гривень.

Олександр Олексійович Галкін залишив про себе світлу пам’ять і добрі справи. Фото компанії «Укрпластик

Інновації — складова успіху

Японські й німецькі виробники обладнання і приладів добре знають Олександра Галкіна: цей українець не раз заганяв їх у глухий кут своїми фаховими питаннями і змушував розробляти обладнання з унікальними характеристиками, часто — в єдиному екземплярі. Інноваційний ланцюжок продовжував діяти, тож на «Укрпластику»  системно виникали нові ідеї, які команда Галкіна втілювала у виробництво. 

Наприклад, у технологічному парку «Інститут монокристалів» був розроблений матеріал з унікальними властивостями за рахунок більшої кількості шарів та оптимальної комбінації полімерів. При цьому новий матеріал міг бути тоншим за людську волосину, мав чудові характеристики еластичності, гладкості, прозорості, блиску.

Проект реалізовувався за участі Інституту хімії високомолекулярних сполук, Інституту біоорганічної хімії та нафтохімії, Інституту прикладних проблем фізики та біофізики НАНУ, Інституту екогігієни та токсикології імені Л. І. Медведя.

Виробництво нового матеріалу вимагало застосування нових технологій. Давно відомий принцип екструзії не міг забезпечити потрібного результату. Тому в цехах з’явилася виробнича лінія, що працювала за принципом роздування і витягування коекструдивної заготовки. Ключовою властивістю синтезованого матеріалу був так званий твіст-ефект — скручена за короткий час плівка не втрачала наданої їй форми.

Спеціалісти компанії спільно з науковцями виконали понад п’ятсот експериментальних програм, виготовили сотні нових дослідних зразків  пакувальних матеріалів та численні дослідні партії нової продукції, отримали більш  як тридцять патентів України та інших держав на винаходи і товарні знаки. За результатами проведеної роботи опубліковано майже сто статей та наукових праць у науково-технічних журналах і збірниках.

Небагатослівний Галкін дуже коротко повідомив виробникам та потенційним клієнтам про те, що «створено розумний матеріал з відмінною пам’яттю».

З 2001 року «Укрпластик» на чолі з Олександром Галкіним почав створювати унікальний інноваційно-виробничий комплекс з виготовлення новітніх полімерних та композитних матеріалів і технологій для антикорозійного захисту, пакування і маркування продукції, зберігання та переробки харчової продукції. Простіше — сучасної гнучкої упаковки для харчової, косметичної, фармацевтичної галузей. Зокрема для макаронів, цукерок, кави, прального порошку та інших необхідних людині товарів і харчів, які потрібно зберігати, транспортувати й продавати в упаковці. 

Нині компанія задовольняє потреби найвимогливіших покупців. Упаковка може містити мікротекст, бути максимально наближеною до природних матеріалів, схожою на паперову обгортку, мати матове зображення. Продукція  компанії може забезпечити тривале зберігання продуктів, надає можливість багаторазового перезакривання і розміщення QR-коду.

Деякі з науково-технічних розробок команди Олександра Галкіна й досі недосяжні для конкурентів.

Екологічність як спосіб життя

Понад 20 років тому про такі поняття, як екологія й енергозбереження, практично не думали. Ще менше уваги приділяли екологічності виробництва. Харчові продукти в той час загортали у дешеву і зручну обгортку з ПВХ, а точніше — полівінілхлориду. Ще менше людей знало, що при утилізації обгортки з ПВХ в навколишнє середовище виділяється діоксин — отруйна речовина.

Олександр Галкін став першим, хто категорично наказав зняти з виробництва ПВХ, який на той час масово використовували у харчовій галузі. Багато часу і коштів було витрачено на те, щоб синтезувати матеріал з відповідними характеристиками твіст-ефекту, але при цьому недорогий та безпечний для здоров’я. Минув деякий час, й услід за «Укрпластиком» від ПВХ відмовилися майже всі підприємства галузі.

Так само Олександр Галкін ініціював упровадження системи екологічного менеджменту, яка працює згідно зі стандартом ISO 14001:2004 й охоплює діяльність усіх без винятку підрозділів підприємства. Завдяки наполегливій боротьбі Галкіна за право на безпечне середовище для життя людини компанія стала однією з небагатьох у Європі виробників гнучких пакувальних матеріалів, що діють за принципами системи НАССР та сертифіковані відповідно до всіх чотирьох стандартів. На виробництві ведеться постійний моніторинг рівня викидів в атмосферу.

З 2010 року за участі Європейського банку реконструкції та розвитку Олександр Олексійович ініціював нову інвестиційну програму, яка передбачає впровадження сучасних екологічно безпечних, енергетично ефективних та ресурсозберігаючих технологій виготовлення гнучких пакувальних матеріалів. Зокрема запускається нова лінія коекструзійного ламінування для виготовлення екологічно безпечніших ламінатів, які раніше імпортували в Україну. 

Не словами, а справами

Внаслідок невтомної діяльності Олександра Галкіна та його команди компанія «Укрпластик»  стала не тільки лідером галузі, а ще й одним з найбільших платників податків України. Сухі цифри статистики переконливо свідчать: тільки за останні п’ять років до бюджетів різних рівнів компанія перерахувала понад 1,5 мільярда гривень.  Компанія забезпечує робочими місцями європейського рівня майже 1500 чоловік, середній рівень зарплати становить понад 8 тисяч гривень, що в 2,3 раза перевищує середній рівень у галузі.

Таку соціально спрямовану бізнес-модель, створену Олександром Олексійовичем, високо оцінила держава. Він заслужений працівник промисловості України, кавалер трьох орденів «За заслуги» І, ІІ і ІІІ ступенів. На підприємстві зберігаються десятки сертифікатів та почесних дипломів, нагород вітчизняних і поважних міжнародних конкурсів.

14 серпня йому б виповнилося 60 років, які Олександр Галкін, напевне, зустрів би в кипучій роботі і з великими планами на майбутнє. Але 10 травня 2013 року він загинув. Та його ідеї послідовно втілює в життя команда «Укрпластику». Олександр Олексійович точно знав, що є головною умовою успіху. Це команда професіоналів, яка захоплена своєю роботою. Тому компанія прийняла рішення про затвердження стипендії імені Олександра Галкіна для найуспішніших студентів Національного університету харчових технологій у пам’ять про відомого випускника. Бо ж навіть після того, як Олександр Галкін пішов з життя, справа його продовжується. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua