"Іван ЗЯЗЮН: «Не скажи, а покажи, як треба бути творчим!»"

Катерина МАЦЕГОРА
2 березня 2013

Директор Інституту
педагогічної освіти і освіти
дорослих Іван ЗЯЗЮН

Нещодавно директором Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук уже вп’яте обрано Івана Зязюна. Видатний учений став фундатором нового напрямку педагогічної науки й наукової школи з проблем педагогічної майстерності, яка не має аналогів у світі. От тільки світ матеріально шанує вчителя, а Україна втрачає власний освітянський хист. Так це чи ні, «УК» запитує безпосередньо в доктора філософських наук, якому завтра виповнюється 75 років.

— Іване Андрійовичу, яких масштабів набула соціальна проблема інституту вчителя?

— У нас 90% педагогів не мають авторитету для учнів. То чи може за таких обставин освіта бути конкурентоспроможною у світі, впливати на процеси, які відбуваються в суспільстві: політичні, технічні, ідеологічні, мистецькі?! Не про економістів і юристів треба дбати державі передовсім, а про вчителів!

Треба робити так, щоб якнайскоріше вони ставали майстрами своєї справи. В умовах ринку — конкурентоспроможними. Мистецтво несе в собі надзвичайно потужну педагогічну дію. Тож учитель має бути від природи до цього схильним, здатним робити справу. Його потрібно шукати. А таких у нас 5—10%.

— Якою ж є модель його розвитку?

— Вчитель або майстер, або ні. Щоправда, деякої компетентності можна досягти, щоб бути авторитетним бодай для учня. У Південній Кореї соціальний статус педагога дуже високий, платня найвища у суспільстві. Коли вчитель обіймає посаду, то перед ним на майбутнє розкриваються ступені зростання. І йому більше, до речі, нічого не треба. Учитель — це головна продуктивна сила суспільства. Якщо ми на це не звернемо уваги, ніколи не будемо нормальною державою.

— Та, окрім урядової підтримки, викладачам і самим потрібно розвиватися...

— Передовсім потрібно володіти педагогічним мовленням, зацікавити собою, душею, розвивати кордоцентризм — сердечність, аби дитина була в центрі уваги вчителя. Я вважаю, що ніякої концепції освіти дорослої людини немає. Її треба навчити ще у школі володіти саморозвитком. Завжди кажу: не принижуйте дитину двійкою, знайдіть можливість зробити предмет цікавим для неї!

Є предмети етика й естетика. Етику використовують в політиці, ідеології. А естетика — наука про почуття людини: прекрасного і піднесеного, потворного і низького, трагічного і комічного. Якщо вчитель ними володіє, він уже майстер своєї справи. А в нас емоції вилучені з освітнього процесу — всі вимагають лише знань. І мало хто пам’ятає, що 4-річна дитина вже має 95% інформації, якою володітиме все життя.

До слова, інститут залежить від дитячого садочка і початкового класу. А нині в наших школах почуттєвий світ знищується. Навіть коли естетику викладає вчитель, а почуття цією наукою в дитини викликати не може, йому треба тікати зі школи.

— А як впливає на освітянський процес Національна академія педагогічної освіти?

— У нас не навчають, у нас пишуть про вчителя. Це наукова установа, в якій працює 80 осіб. Предмет «педагогічна майстерність» дуже специфічний. Педагог — це «той, хто веде дитину за руку», в перекладі з давньогрецької, а педагогіка — наука про майстерність ведення за руку. В Україні впроваджено педагогіку освіти й виховання людини. Ми пишемо про дидактику, методику, методологію, а я питаю: «А де ж учитель і учень?!» Розумієте, ми говоримо в цілому про освіту, та не розділяємо понять «неповторний учитель» та «ексклюзивний учень».

Іще. Педагогічну майстерність для математика має читати математик, для біолога — біолог і так далі. Французів, німців, японців навчають бути вчителями, спілкуватися з учнями. Наша ж педагогіка досліджує освіту і виховання. І ніхто з майбутніх учителів цієї педагогіки слухати не хоче, бо побудована вона тільки на словесному відтворенні. Не скажи, а покажи, як треба бути творчим! Оце головне.

— Певно, що існують у нашій країні і проблеми з навчанням дорослого населення?

— Для мене це вчитель. Ніякого не треба навчання йому. При інформативному потоці, який ми зараз маємо, хто може тобі допомогти, якщо ти сам собі не допоможеш? У всіх країнах світу на освіті дорослих заробляють мільярди. Померти розумнішим — це не шкода. У нас також запровадили освіту дорослих, і постала проблема через брак коштів. Було б непогано, якби за спеціальні курси сплачувала держава. Однак освіта дорослих, в принципі, не допоможе збільшити культуру суспільства, прискорити економічний, технологічний, технічний розвиток країни.

Нам треба хотіти змінити у суспільстві політичний контекст педагогічної професії. Рівень вихованості людської культури. Депутати, до речі, — педагоги вищого соціального рівня, а що нині ми спостерігаємо у Верховній Раді?

Та й учитель — еліта суспільства — нині став знаряддям байдужості до нього. Країні бракує обдарованого вчителя на всіх рівнях починаючи від дитсадка і закінчуючи вишем. Учителя треба виховати, щоб він був культурним, інтелігентним, фаховим, систему компетентностей опанував. Треба щоб суспільство і керівництво держави завжди пам’ятали, що без учителя немає суспільства. Генканцлер Німеччини Отто фон Бісмарк казав так: «Дайте мені дві тисячі талановитих учителів, і ви побачите Німеччину, незбагненну для світу своєю технікою, культурою, технологіями!»

Також нам потрібна довіра до фахівців. У Європі й Америці виші самостійні — туди президент не має права втручатися. Не має бути й фальші у підготовці професорів, докторів. З чим ми зіткнулися нині? З клубком проблем: політичних, ідеологічних, культурологічних та й педагогічних. А педагогіка — галузь, яка має бути в душі кожної людини.

ДОСЬЄ «УК»

Іван ЗЯЗЮН. Народився 1938 року в селі Пашківка на Чернігівщині. Обіймав посади ректора Полтавського педагогічного інституту ім. В. Г. Короленка, міністра освіти і науки. Автор понад 350 наукових праць із проблем педагогічної майстерності, неперервної професійної освіти, етики та естетики, теорії української та зарубіжної культури.

Катерина МАЦЕГОРА,
«Урядовий кур’єр» 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua