"«Каприси» і «Перехрестя» виконані вперше у світі"

Лариса ТАРАСЕНКО
30 серпня 2012

ПОЧАТОК 

Свій 145-й сезон Національна опера традиційно відкриє твором Георгія Майбороди «Ярослав Мудрий»

Лариса ТАРАСЕНКО
для «Урядового кур’єра»

Минулого сезону репертуар театру поповнився кількома виставами, дві з яких створені і виконані вперше у світі: це балети «Каприси» і «Перехрестя». Перший поставив відомий український балетмейстер Віктор Литвинов у декораціях Марії Левитської на музику 24 каприсів Ніколо Паганіні, майстерно і вишукано оркестрованих композитором і нині художнім керівником театру Мирославом Скориком. Це філософська притча про тернистий творчий шлях митця крізь нерозуміння, зневагу, висміювання — до визнання і слави, але зазвичай посмертної. Ще більш філософсько-узагальнюючим вийшов у Раду Поклітару балет-триптих «Перехрестя», поставлений силами колективу «Київ Модерн-балет» теж, до речі, на музику Мирослава Скорика — його концертів для скрипки з оркестром. За фантазією хореографа й дивовижною надсучасною сценографією Олександра Друганова глядачів запрошують до роздумів про Людину і Людство, про Життя як явище конкретне, так і в масштабі Всесвіту.

«Клас-концерт» від Дениса Матвієнка

Шанувальники балету отримали ще один подарунок: за участі продюсерського центру «Софіт» і фонду Дениса Матвієнка, всесвітньо відомого танцівника, а нині керівника балету Національної опери, було поставлено два одноактних балети: «Клас-концерт» і «Radio & Juliet». Майже сорок років тому київська балетна трупа вперше звернулася до постановки «Клас-концерту» на музику Дмитра Шостаковича, Олександра Глазунова, Антона Рубінштейна, Анатолія Лядова в музичній композиції Олександра Цейтліна.  Цікаво, що ті, хто сорок років тому танцював у виставі, працювали над його постановкою як балетмейстери-репетитори, а це Алла Лагода, Микола Прядченко, Людмила Сморгачова, Раїса Хилько. Публіка дуже тепло прийняла цей театралізований балетний урок, який перетворився на справжнє свято балету. «Radio & Juliet» теж не вперше з’явився на нашій сцені, але знайомство з ним відбулося спочатку у виконанні артистів Маріборського театру (Словенія). І ось Денис Матвієнко запросив постановника, відомого у Європі хореографа Едварда Клюга, аби він поставив цей сучасний балет силами артистів київської трупи. За зізнанням самого хореографа, наші солісти, хоч і дуже рідко виконують модерн, перевершили всі сподівання. До речі, вже 11 вересня можна буде переглянути обидві вистави.

Наймасштабнішою постановкою театру стала прем’єра опери Джузеппе Верді «Дон Карлос» — великого історичного полотна, яке вимагає повної концентрації всіх творчих сил колективу. Постановники вистави — диригент Микола Дядюра, режисер Анатолій Солов’яненко, художник Марія Левитська, хормейстер Богдан Пліш разом з виконавцями — солістами, хором і мімансом — зробили все, аби цей останній шедевр великого італійця Верді, 200-річний ювілей якого наступного року святкуватиме весь музичний світ, став окрасою репертуару Національної опери, особливо з огляду на те, що «Дон Карлос» поряд з іншими постановками опер Верді уможливить наступного, ювілейного сезону влаштувати масштабний вердіївський фестиваль.

Фото з архіву Національної опери

Тепер «Наталка Полтавка» у двох діях

Під саму завісу сезону на суд публіки винесли ще одну прем’єру — давно обіцяну нову постановку «Наталки Полтавки» Миколи Лисенка, 170-річчя якого відзначалося минулого сезону. Нову музичну редакцію зробив Мирослав Скорик, режисер Анатолій Солов’яненко скоротив і динамізував сценічне дійство — тепер вистава у двох діях. Шлях цієї вистави тільки починається, ближче знайомство з нею глядача відбудеться саме в наступному сезоні, який ось-ось розпочнеться.

Що стосується майбутніх постановок Національної опери, то на листопад запланована нова постановка балету «Баядерка» Людвіга Мінкуса. Для її здійснення запрошено видатну балерину і хореографа Наталію Макарову, яка 1974 року дебютувала як хореограф власною версією акту «Тіні», а 1980-го поставила повністю весь балет для Американського театру балету. Художником постановки запрошено відомого театрального художника із Санкт-Петербурга Олександра Окунєва, який неодноразово співпрацював з Національною оперою України.

Щойно закінчиться відпустка, солісти опери візьмуться до роботи над «Казкою про царя Салтана» Миколи Римського-Корсакова. Востаннє оперу ставили тут у 1949 році диригент Веніамін Тольба і режисер Михайло Стефанович. Нині чудова музична казка повертається на нашу сцену зусиллями постановочної команди в особі диригента Миколи Дядюри, режисера Анатолія Солов’яненка, художника Марії Левитської.

Результату слід чекати в лютому наступного року.

На квітень запланована ще одна балетна прем’єра, але поки не буде підписано контракт, Денис Матвієнко не ладен озвучувати свої наміри. Тож залишається місце для сюрпризів. Будуть і новинки, й улюблені вистави, і цікаві гості, першою з яких стане прима-балерина російського балету Уляна Лопаткіна, яка разом з іншими зірками виступить 27 вересня в концерті, присвяченому Анні Павловій. 25 вересня гала-концертом театр відзначить 80-річний ювілей видатного українського тенора Анатолія Борисовича Солов’яненка, ім’я якого було і залишається візитною карткою Національної опери. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua