ІННОВАЦІЇ
Збір урожаю самохідцями Державної продовольчо-зернової корпорації
контролює система GPS-моніторингу
Скажу відверто, коли йшла на презентацію Центру оперативно-технічного управління зернозбиральною технікою Машинно-транспортної станції ДП «Державної продовольчо-зернової корпорації України» (ДПЗКУ), що керує і контролює за допомогою системи GPS-моніторингу 500 комбайнами, не очікувала побачити щось «унікальне», як зазначалось в анонсі. Та коли потрапила в зал — було враження, що я на якихось торгах на міжнародній біржі абощо, які бачила лише у новинах на голубому екрані. У величезному залі за комп’ютерами і за окремими столами, розміщеними амфітеатром перед величезним монітором розміром з екран кінотеатру, побачила 50—60 людей. Кожен з них був зайнятий своєю справою — хтось споглядав на великий екран, де зображена мапа України, на якій в реальному часі можна спостерігати, як рухаються самохідці корпорації у регіонах, хтось на монітор свого комп’ютера, де можна докладніше вивчити ситуацію, хтось спілкувався телефоном із замовниками послуг, хтось з’ясовував, приміром, чому той чи той комбайн зупинився у робочий час, або ще якесь проблемне питання тощо.
Парк машин зростатиме
— GPS-навігацією оснащені всі комбайни Державної продовольчо-зернової корпорації, — розповідає директор МТС ДПЗКУ Олександр Бавицький. — Кожна зупинка комбайна та його переміщення фіксується і передається у центр, де процес збору врожаю контролюють оператори. Це дає змогу уникати витрат палива, його зливів і перепродажу, простоїв комбайна або збору врожаю на сусідніх полях, що часто трапляється в інших компаніях і слугує додатковим заробітком для комбайнера. Тобто економити гроші і дотримуватись чіткого графіка збору врожаю, навіть попри складні погодні умови.
— Крім земель корпорації, 17 бригад самохідців ДПЗКУ, до яких входять комбайнери, водії, механіки, збирають урожай і з полів сільгоспвиробників, у яких немає власних зернозбиральних машин (а таких 84%). Вартість таких послуг становить 300 грн за гектар. При бажанні можна було розрахуватись і зерном, — уточнює він, — адже ДПЗКУ не лише збирає, а й зберігає, переробляє і навіть експортує збіжжя. Тож яка нам різниця, де його купувати?
У планах корпорації — закупівля ще близько 2 тис. комбайнів до жнив—2012, — повідомив О.Бавицький. — Тоді парк самохідців становитиме 2,5 тис. і можна буде рухатись не однією колоною, як було цьогоріч, із півдня на центр, північ і захід, а двома — починаючи збір збіжжя одночасно з півдня і центру, і закінчуючи його на заході і півночі, що буде значно ефективніше. Хотілось би, щоб на придбання комбайнів була виділена державна підтримка, — наголосив О.Бавицький. — Адже Україна — одна із країн-лідерів з виробництва зернових, проте має найнижчу в світі забезпеченість зернозбиральною технікою — не більше 40% від потреби. 78% комбайнового парку країни — за межами амортизаційного і економічно доцільного терміну експлуатації. Як наслідок — щороку втрачаємо через невчасність збору врожаю понад 6 млн тонн зерна, що еквівалентно 12 млрд грн.
За словами директора МТС ДПЗКУ, до 2014 року компанія хоче придбати 7200 комбайнів і 5000 автопоїздів-зерновозів. Саме така кількість дасть змогу ліквідувати дефіцит зернозбиральної і обслуговуючої техніки і своєчасно збирати до 27 млн тонн урожаю всіх культур з близько 10,8 млн га.
Крім того, своєю роботою МТС формує попит на велику кількість комбайнів, що стане основою для запуску вітчизняного машинобудування як базового замовлення, а також створення великої кількості нових робочих місць — понад 15 000 осіб, що проживають у сільській місцевості, додав О.Бавицький.
«Славутичі» не відстають
Гарна новина! Нарешті єдиний вітчизняний завод з виробництва зернозбиральних комбайнів — «Херсонмаш» — буде із солідним замовленням, подумала я і вирішила зателефонувати і привітати його голову правління.
— Та де там, — каже Олександр Олійник. — Цьогоріч ДПЗКУ придбала у нас лише 21 «Славутич», тоді як «Херсонмаш», сподіваючись на велике замовлення, виробив на кілька десятків більше. Отже, частину розпродали, а 50 і досі стоять на заводі.
Віктор Ковальчук, начальник однієї з 17 механізованих бригад МТС ДПЗКУ, що працювала на вдосконалених «Славутичах», у розмові з кореспондентом «УК» зазначив, що 21 вітчизняний самохідець зібрав на Херсонщині за два тижні 8,2 тис. га ранніх зернових, що є доволі високим результатом.
— Вітчизняний комбайн на своєму полі почувається набагато впевненіше, ніж чужинець, демонструючи чудеса надійності на забур’янених, вологих полях і крутосхилах. Щодня він збирає до 40 га зернових, — ділиться враженнями від роботи на «Славутичі» В.Ковальчук. — До того ж він максимально наближений до зарубіжних аналогів з надійності і комфортності праці. У кабіні встановлено кондиціонер, програвач, бортовий комп’ютер, який, приміром, показує швидкість руху комбайна, кількість зібраного врожаю тощо.
За висновками Херсонської облдержадміністрації, надісланими у Кабмін, середнє напрацювання на одну вітчизняну машину за два тижні склало 390 га, що вдвічі перевищує річне нормативне навантаження на комбайн.
ДОВІДКА «УК»
Під час жнив—2011 у полях працювало близько 57 тис. самохідців. 44 тис. з них — «недобитки» радянської доби, які відпрацювали свій ресурс, і «беушні» іноземці, 7 тис. «середнячки» та 6 тис. високопродуктивних машин.
Цьогоріч ДПЗКУ придбала 500 сучасних комбайнів у лізинг через НАК «Украгролізинг» та «Спецагролізинг». Серед них, як з’ясувалось, лише 21 вітчизняний.
За даними Мінагропроду
та експертів