"Кордони можуть не лише роз’єднувати"

Олександр БІТТНЕР
7 вересня 2012

ІНТЕГРАЦІЯ

Українські й молдовські прикордонники  та митники разом обслуговують пункт пропуску  «Росошани — Бричень»

Олександр БІТТНЕР,
«Урядовий кур’єр»,
фото автора

Позаминулої п’ятниці з Білорусі надійшло повідомлення, що жителі прикордонних сіл вночі займають чергу на автомобільному прикордонному переході «Нова Гута», а вранці продають місця автомобілістам. А все тому, що цей перехід завжди перевантажений, оскільки звідси найзручніше потрапити в Україну. Перед вихідними черга тут іноді зростає до 300 і більше автомобілів.

Повідомлення, що називається, в тему: днем раніше довелося побачити іншу картину — Місія ЄС з прикордонної допомоги Україні й Молдові запросила на засідання робочої групи, яка оцінювала перші півроку роботи спільно керованого пункту пропуску «Росошани — Бричень» на українсько-молдовському кордоні.

У черзі на в'їзд в Україну  — не більше двох автомобілів 

До практичної реалізації цього проекту прикордонні й митні служби обох країн за підтримки Місії готувалися давно. В рамках вимог ЄС із лібералізації візового режиму для громадян та Концепції інтегрованого управління кордонами було підписано низку міжурядових угод, зокрема й про спільне патрулювання українсько-молдовського кордону, а також протокол про проведення експерименту зі спільного контролю за переміщенням людей і вантажів безпосередньо на одному з ПП. Для цього знову ж таки спільно було напрацьовано експериментальну технологічну схему пропуску людей і транспортних засобів з визначеним механізмом проведення всіх контрольних процедур.

Скорочення часу контролю не означає зниження пильності

Вибір упав на прикордонний перехід у Росошанах, де з 21 лютого цього року прикордонники і митники обох сторін почали працювати разом. І перше, що відзначили всі, — помітне скорочення часу оформлення перетину кордону в середньому на 20—25%. Насамперед завдяки поліпшенню взаємодії між представниками всіх служб, які ведуть контроль, можливості оперативного розв’язання проблемних питань, якщо такі з’являються. Це й зрозуміло, бо всі служби працюють компактно на одній території, а транспортні засоби для перевірок зупиняються лише раз. Одна зупинка на кордоні для проведення всіх обов’язкових контрольних процедур, можна сказати, — стрижень експерименту. Зокрема й ідентифікація осіб, які перетинають кордон: інспектори обох служб знаходяться в одному приміщенні й перевіряють документи разом.

Керівникам митних підрозділів Леоніду Бонару (Молдова) і Валерію Губарєву (Україна) завжди є що обговорити

За словами глави відділу Місії ЄС Ендрю Філмера, переваги спільно керованого пункту пропуску очевидні. Адже йдеться не лише про уникнення дублювання функцій та ефективніше використання людських і технічних ресурсів, а й про зміцнення довіри завдяки спільній відповідальності. Цю особливість відзначає й заступник начальника штабу — начальник відділу прикордонного контролю Чернівецького прикордонного загону Сергій Салюк. У рамках експерименту сторони погодили, що, скажімо,  транспорт, який в’їздить з боку України в Молдову, оглядають лише наряди молдовської прикордонної поліції і відповідно навпаки.

Задоволені й митники. Спільний пункт пропуску — наш загальний успіх, вважає представник митної служби Республіки Молдова Леонід Бонару. Це помічають і люди, які перетинають кордон і дякують за збережений час та професійне виконання обов’язків правоохоронцями. А інакше й не можна, адже ми працюємо за стандартами європейського співтовариства, переконаний він.

Підприємцеві з Молдови Тиберію Монтяну в'їжджати в Україну в Росошанах найзручніше

Його український колега Валерій Губарєв додає, що в роботі дуже допомагає  постійний обмін інформацією про можливі канали переміщення контрабанди і потенційних порушників митного законодавства. У подальшому доведеться вирішувати ще складніші завдання, пов’язані, приміром, із запровадженням єдиного електронного талона, а також з освоєнням нових сучасних засобів технічного контролю.

За підсумками наради партнери дійшли висновку, що експеримент треба продовжувати. Більш того, сторони заявляють, що такі підходи до прикордонного контролю варто запроваджувати і на інших пунктах пропуску українсько-молдовського кордону. Справа того варта, тим паче, що Місія ЄС, вважаючи одним з головних своїх завдань спрощення перетину кордонів та сприяння законній торгівлі між країнами, планує й надалі підтримувати цей проект. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua