"Кожному будинку — свій тариф"

Світлана ІСАЧЕНКО
16 березня 2013

ДОСВІД РЕФОРМУВАННЯ

Івано-Франківськ став першим містом в Україні, де ліквідували ЖЕКи і рік  прожили без них

Добрим словом про Єдиний розрахунковий центр (ЄРЦ) сьогодні (завтра усе може змінитися — є підстави так вважати) відгукуються хіба що ініціатори його створення та співробітники цієї без перебільшення революційної структури. Рік тому вона постала в Івано-Франківську на уламках житлово-експлуатаційних контор, рішуче і безжально ліквідованих владою міста. У переважної ж кількості жителів обласного центру Прикарпаття ця і без того не зовсім милозвучна абревіатура викликає, як вдалося з’ясувати, увесь спектр далеких від позитиву емоцій — від скептичного «хіба хтось узагалі здатен розчистити авгієві стайні вітчизняного ЖКГ?» до відверто злісного «через цих хлопчаків, що вирішили погратися у великих реформаторів, тепер доводиться більше платити за комуналку!»

Але попри критику, яка мало не щодня звучить у місцевих ЗМІ, зухвалому, інакше справді не скажеш, експерименту іванофранківців, схоже, вже уготоване призове місце у списку епохальних перетворень країни, хоча б у категорії «Молоді і сміливі».

В Івано-Франківську розбитого скла в під’їздах тепер не буде. Фото Світлани Скрябіно

Суцільна прозорість і контроль

Рік 2012-й усі дев’ять ЖЕКів Івано-Франківська зустріли з кредиторською заборгованістю, яка зростала, як лавина. Загальний борг становив 41 млн грн перед бюджетом, Пенсійним фондом, іншими структурами. До блокування рахунків залишився один крок. У такій самій прогресії накопичувалися комунальні проблеми і скарги від мешканців будинків — старого фонду і новобудов — за діряві дахи і труби, поламані ліфти (є місто, якому невідомі ці проблеми?), невивезене сміття.

Міська влада вирішила не ховати більше голову у пісок, удаючи, ніби накопичені десятиліттями проблеми якось розв’яжуться самі собою. Після бурхливих дебатів на розгляд сесії міськради винесли дві пропозиції з реформування міського ЖКГ — різні за масштабами, але однакові по суті. Депутатський корпус бачив на місці ліквідованих ЖЕКів (тут думки однозначно збіглися у всіх) єдину велику управляючу компанію, міськвиконком — кілька, по одній в кожному мікрорайоні.

Перемогла пропозиція депутатів. Як наслідок, запрацювало принципово нове комунальне підприємство «Єдиний розрахунковий центр», на яке інші міста, та й що там приховувати, навіть сам Івано-Франківськ, досі дивляться з величезним подивом. Головна мета його діяльності — управління житловим фондом міської територіальної громади. Простіше кажучи, виступаючи від імені жителів міста і за їх безпосередньої участі, ЄРЦ, взявши на свій баланс усі міські комунальні будинки, замовляє і слідкує за виконанням послуг з їх утримання у спеціалізованих підрядних організаціях і розраховується за цілковито прозорими і контрольованими тарифами.

Приміщення, де раніше розміщалися ЖЕКи, фонд комунальної власності віддав в оренду. Але  їхні працівники не залишилися без роботи — вони перейшли працювати у новостворені підприємства з надання комунальних послуг.

Премія за чистоту і відмінну працю

Новому завжди нелегко пробивати собі дорогу. Міськвиконкому навіть довелося ухвалювати окреме рішення щодо перерахунку квартплат щодо окремих будинків. Відбулися і перші суди проти боржників, виграні, до речі, центром.

Хоча ЄРЦ у повноцінному режимі працює з травня минулого року, а вже пережив понад два десятки перевірок — починаючи з КРУ, прокуратури, і закінчуючи архбудконтролем. Тарифи перевіряли всі, хто тільки міг. Так виявляли неточні дані при їх формуванні, коли, приміром, мешканці одного з багатоквартирних будинків поскаржилися, що їхня прибудинкова територія має не тисячу квадратних метрів, а 800. Переміряли у присутності прокурорів — справді так. Гроші, сплачені за зайві квадрати, повертаються в рахунок майбутніх платежів.

Торік восени при ЄРЦ запрацював на громадських засадах консультативно-дорадчий орган, який допомагає новому муніципальному управителю в ухваленні ключових рішень. А ще  інспектори ЄРЦ в кожному з округів щомісяця відзначають найкраще прибрані території. Двірники, котрі сумлінно ставились до своєї роботи у непростих погодних умовах цієї зими, отримують від центру премію.

ПРЯМА МОВА

Олександр ВІЛКУЛ,
віце-прем’єр міністр:

«Урядом розроблено комплекс заходів для підвищення якості комунальних послуг і умов праці працівників галузі. Буде розпочато масштабну програму модернізації централізованих систем тепло- та водопостачання і водовідведення, обладнання будинків сучасними приладами обліку, капітального ремонту ліфтів. Особлива увага приділятиметься благоустрою міст та районів. Передбачена модернізація комунальної техніки.

Найбільш ефективним власником житлового будинку може бути тільки сам його мешканець. І держава стимулюватиме створення товариств співмешканців багатоквартирних будинків. Це створить можливості для підвищення якості послуг населенню і розвитку кампаній, що надають послуги ЖКГ».

Вадим ВОЙТИК,
директор КП «Єдиний розрахунковий центр»:

— Міський бюджет-2013 передбачає 16 млн грн на ремонт житлового фонду. Однак питання не в цих мільйонах, а, власне, у філософії реформи. Адже йдеться саме про допомогу з боку бюджету власникам майна, наразі квартир і житлових будинків, щодо їх утримання. Майже всі кошти виділяються виключно на умовах співфінансування (повного чи часткового).

Тобто норма чинного закону, за яким саме власники квартир є співвласниками усього будинку, стало ключовим у реалізації івано-франківської реформи. Всі наступні кроки —  похідні. У тому числі і співфінансування, за яким від жителів міста нам вдалося долучити торік близько двох мільйонів гривень.

Як ми складаємо план ремонтів? Оглядаємо всі будинки, складаємо акти, вносимо все в базу даних. Додаємо факти із заяв власників, приписів контролерів, листів профільного департаменту міськради. З огляду на бюджет ремонтів та відсотків співфінансування, розподіляємо кошти за типами робіт. Потім інженери-інспектори за територіями спільно з профільними інженерами розподіляють бюджети та визначають пріоритети.

З ПЕРШИХ ВУСТ

«Ми звикли платити ЖЕКам за віртуальну роботу»

Михайло СМУШАК,
начальник управління планування
та реформування департаменту комунального
господарства, транспорту і зв’язку
Івано-Франківської міськради: 

— Суть реформи, на яку торік наважилося місто, — розділити функції виконавця і замовника послуг, — розповідає один з авторів і реалізаторів цього глобального реформаторського плану, заступник директора — начальник управління планування та реформування департаменту комунального господарства, транспорту і зв’язку Івано-Франківської міськради Михайло Смушак. — Але Івано-Франківськ не просто запровадив новий механізм управління своїм ЖКГ. Ми змінили саму філософію стосунків між власниками квартир, які є також і співвласниками будинків, з одного боку, і балансоутримувачем житлового фонду і міською владою, з іншого. Відтепер кожний житель нашого міста сплачує гроші лише за наданий, більше того — ПРИЙНЯТИЙ ним обсяг робіт, виконаних у його будинку. 

Ми звикли перераховувати ЖЕКам сталу платню, по суті, за віртуальну роботу, не знаючи і не маючи ніякої можливості контролювати, куди насправді витрачалися зібрані гроші. Іншими словами, був загальний котел, яким керівництво житлово-експлуатаційних контор розпоряджалося на власний розсуд. Ремонт певного будинку міг розпочатися за фактом проживання там депутата, друга начальника.

— Справді, треба мати сміливість, щоб поламати цей порочний устрій, з яким усі безнадійно змирилися. І що натомість?

— Зауважу, що 90% проведеної в Івано-Франківську реформи ЖКГ — це наше ноу-хау. Трохи скористалися досвідом Харкова, Одеси, які свого часу намагалися щось змінити на краще у своєму комунальному господарстві.

Впроваджена нами схема проста, а головне — справедлива. ЄРЦ оголошує конкурс на проведення певних робіт і укладає договори підряду з компаніями, що у ньому перемогли. Потім інспектори перевіряють якість виконання. Але щоб ці роботи були оплачені, їх мають прийняти мешканці будинку. Вони бачать, що їхні гроші ідуть на реальні справи. Такого ніколи не було, щоб підрядник ішов до мешканців, аби ті прийняли його роботу.

Самий же Єдиний розрахунковий центр щомісяця звітує про свою діяльність перед мешканцями кожного будинку, про всі доходи і витрати.

— Яким чином?

— Ми використовуємо безмежні технічні можливості розповсюдження потрібної інформації. ЄРЦ має свій Інтернет-портал, а на ньому кожний мешканець — свій профайл, через який може отримати вичерпні відомості щодо ЖКГ міста загалом і свого будинку, зокрема: звіти про підряди, плани-графіки ремонтів, реєстр виконаних робіт. Може одразу й оплатити спожиті, наголошую, комунальні послуги, попередньо їх проаналізувавши. Жодне місто, запевняю, не має такої відкритої системи загального інформування про стан ЖКГ і діяльність його управляючої організації.

Люди старшого віку до технічних новинок, ясна річ, не звикли. Співробітникам ЄРЦ доводиться багатьом надавати персональні консультації і роз’яснення. Особливо з питання, чому квартплата у всіх будинках тепер різна.

— Чому ж? Як формуєте тарифи?

— Позитивний момент — нові тарифи на послуги з утримання будинків розроблені на кожен будинок окремо, враховуючи його технічні характеристики та розмір прибудинкової території. Вони сформовані за затвердженою Кабміном методикою (жодних відсебеньок!). В них закладені обов’язкові послуги: прибирання, обслуговування внутрішніх будинкових мереж, димових каналів тощо. Сума ж, яку треба сплатити за проведені ремонтні роботи, розбивається на тривалий термін і не перевищує граничної тарифної межі, аби квартплата не стала непомірною для сімейного бюджету жителів нашого міста.

— Михайле Володимировичу, якщо все так добре, чому стільки скарг і невдоволення роботою центру?

— Новому підприємству дали можливість розпочати роботу з чистого аркуша, без накопичених ЖЕКами фінансових боргів. Але разом з тим воно звалило на свої плечі всі проблеми міської «комуналки». До того ж не всім легко одразу збагнути, що зрівнялівки більше немає, що мешканці несуть відповідальність за стан свого будинку, а отже  повинні брати участь у співфінансуванні робіт з його утримання.

Тепер поточний і капітальний ремонти, як я вже казав, проводяться за згоди мешканців і входять до квартплати тільки за фактом їх виконання. Місто, звичайно, бере участь у фінансуванні, що зафіксовано рішенням сесії. На капітальний ремонт міський бюджет виділяє 80% від його вартості, мешканці будинку відповідно 20%. Співробітники ЄРЦ провели величезну роботу, обстеживши кожний будинок міста і визначивши, що треба для нього зробити. Тепер поступово ці плани втілюють у життя.

Одними з найпопулярніших ролетних систем є «противовзломные роллеты», назва яких говорить про їх призначення. Протизламні ролетні системи призначені для надійного захисту віконно-дверних отворів на об'єктах з підвищеними вимогами до безпеки (банки, ювелірні магазини, каси тощо). Система сертифікована на клас стійкості до злому Р5 відповідно до ГОСТ Р 52502.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua